Skip to main content

Sociale media en maatschappij

Sociale media en maatschappij

28 januari is Data Protection Day, oftewel de internationale dag van de gegevensbescherming en op 4 februari 2019 blaast het (nog steeds) grootste sociale netwerkplatform Facebook 15 kaarsjes uit. Een uitgelezen gelegenheid om de klemtoon te leggen op het belang van een doeltreffende bescherming van persoonlijke gegevens. Weet wat je deelt; dat geldt zeker voor de sociale media. Facebook, Instagram, Twitter en andere 'nieuwe' media oefenen een grote invloed uit op privacy, vriendschap, liefde en reclame én de politiek. In welke mate gebruiken politieke partijen onze gegevens om onze mening over belangrijke thema's te beïnvloeden? Kan Facebook een hulpmiddel zijn om met verlies om te gaan? En is het veilig om geld te verdienen via Instagram? Allicht hebben je leerlingen al enkele aardige ideeën over de antwoorden. Spijker je kennis bij, daag hen uit en denk samen na: hoe zou de wereld eruit zien zonder sociale media?

https://onderwijs.hetarchief.be/themas/sociale-media-en-maatschappij

Terzake: geld verdienen met sociale media

Er valt geld te verdienen met sociale media. Tenminste, voor die bedrijven die begrijpen hoe je er moet mee omgaan. Maar zijn sociale media dan geen gigantische reclamenetwerken aan het worden? Een studiogesprek met Clo Willaerts van Sanoma Magazines volgt.

19-04-2011
VRT

De Afspraak: verslaafd aan sociale media

In dit fragment van 'De Afspraak' gaat het over verslaving aan sociale media. We gebruiken steeds meer schermen: smartphones, laptops, tablets enzovoort. Dat weten we uit het Digimeter-onderzoek dat op 14 januari 2016 werd voorgesteld. Maar zijn we wel opgewassen tegen de aandacht die al die schermen constant van ons vragen? Professor psychologie Elke Van Hoof en ervaringsdeskundige Chris Van den Abeele wijzen op de gevaren. Is digibesitas, na obesitas, een nieuwe welvaartsziekte van epidemische proportie?

14-01-2016
VRT

Karrewiet: de kracht van sociale media

Guusje uit Nederland geeft in haar klas een spreekbeurt over de kracht van sociale media. Om te tonen hoe snel soms iets de wereld rondgaat op het internet, deed ze zelf een test. De oproep van Guusje wordt over de hele wereld gedeeld, ze krijgt uit veel verschillende landen reacties. En door dit experiment heeft Guusje ook duidelijk iets geleerd.

22-02-2016
VRT

Van Gils & gasten: hoe echt zijn sociale media?

Van Gils & gasten is een talkshow waarin gastheer Lieven Van Gils het met zijn gasten heeft over alles wat er in Vlaanderen en de wereld leeft. Deze aflevering gaat over de 'echtheid' van sociale media. Op een dag besef je dat het leven dat je online leidt er totaal anders uitziet dan je echte leven. Hoe echt zijn sociale media? En hoe is het zover kunnen komen? Journalist Riadh Bahri en ontwerpster Veronique Leysen praten in 'Van Gils & gasten' over de dunne grens tussen echt en fake op sociale media. 00:00:00 Veronique legt uit wat Instagram is en heeft het met Bahri over de internetster Essena O'Neill. 00:02:06 Fragment van de geëmotioneerde O'Neill over het onechte leven dat ze leidde op internet. O'Neill vertelde welke van de foto's die ze met haar volgers gedeeld had vals waren en hoe deze geënsceneerd werden. 00:03:52 Bahri vertelt hoe hij worstelde met depressie maar dit niet wou laten zien op sociale media. Leysen heeft een eigen breicollectie en koffiebar 'Maurice', die ze uitvoerig promoot op sociale media. Zij gedraagt zich 'authentiek' op sociale media. 00:08:59 De grote vraag is: als je alles post, waar leg je dan de grens? Wat is te persoonlijk om nog te delen met de rest van de wereld? Enkele voorbeelden worden getoond en besproken: een foto van Sean Dhondts vrouw uit een fotoshoot voor P-Magazine en een foto van Bahri die treurt aan het doodsbed van zijn grootmoeder. Het blijft allemaal wat gekunsteld overkomen. Het narcisme is ook toegenomen.

03-11-2015
VRT

Echt niet OK!: do's en don'ts bij sociale media

Humoristisch programma met Tom Waes en Cath Luyten over de ongeschreven regels van goede en slechte manieren. Hoe kunnen we ons redden uit gênante situaties, of nog beter: hoe ze te vermijden? In deze aflevering staan de voordelen en valkuilen van de smartphone, Facebook, chatten en sms'en centraal. Tom en Cath praten eerst over sms'en en het gebruik van emoticons. In een eerste sketch die daarop volgt, staat flirten via sms centraal. Daarna bespreekt men wanneer het ongepast is om je smartphone te gebruiken. Dit wordt ingeleid door een sketch. Het volgende item gaat over het nemen van selfies en foto's, gevolgd door een sketch en een verborgen camera-proef. Het derde hoofdstuk over belgedrag wordt ingeleid door een sketch en enkele praktische tips. Daarna vragen Cath en Tom zich af of je altijd bereikbaar moet zijn. Erna volgt een sketch over mensen die te luid telefoneren, krijgen we enkele praktische tips en voert Tom een verborgen cameragrap uit met enkele mensen. In het volgende item vragen Cath en Tom elkaar of ze stiekem de zoekgeschiedenis van hun partner bekijken of hun eigen zoekgeschiedenis wissen. Er volgen een sketch en de resultaten van een onderzoek. In het vijfde hoofdstuk gaat het over Facebook. We zien enkele sketches en krijgen enkele tips over hoe je de informatie op Facebook kan gebruiken en over hoe je omgaat met facebookvrienden die je niet goed kent. Professor media effecten Jan Van den Bulck praat vervolgens over de oorzaken en gevaren van een facebookverslaving. Hij meent ook dat sommige gebruikers een te goed beeld van zichzelf weergeven en zo anderen depressief maken. In het laatste deel krijgen we tips wat we best doen wanneer we een e-mail versturen naar de foute persoon.

05-01-2016
VRT

Volt: etiquette op sociale media

'Volt' staat stil bij kwetsende commentaren op sociale media. Bekende Vlamingen krijgen er soms stevig van langs en ook minder bekende mensen komen al eens ongewild, en vaak onverdiend, in een rel terecht. Hoe moeten we daarmee omgaan en zouden we online niet wat meer manieren mogen tonen? Introductie van het onderwerp en de gasten door Kobe Ilsen. Hilde Van Malderen, Hanne Decoutere, Phara de Aguirre, Bart Schols en Saartje Vandendriessche lezen grove commentaren over zichzelf op Twitter. Volgens comedian Nigel Williams moet je tegen kritiek kunnen, zelfs als die grof geformuleerd is. Veel mensen die hun gal spuwen online zoeken eigenlijk aandacht, maar ze hebben wel nog steeds het recht hun mening te uiten. De grens ligt bij dingen die wettelijk niet door de beugel kunnen, zoals doodsbedreigingen. Volgens personal coach Ilse Van Acker moeten mensen die in de publieke belangstelling komen zonder daarvoor te kiezen, zachter aangepakt worden. Jo Caudron verduidelijkt waarom sociale media zo aanlokkelijk zijn om zulke commentaren te posten. Onder vrienden, op café en achter iemands rug geven we vaak kritiek. Toch beseffen we vaak niet wat de gevolgen zijn wanneer we dit online doen. Het internet heeft een grotere draagwijdte en leidt een eigen leven. In iemands gezicht zouden we zo'n dingen vaak niet zeggen. Je kan proberen je af te sluiten voor zulke berichten, maar toch sijpelt het door in ons gewone leven, vertelt Van Acker. Volgens Caudron kan je juridische grenzen trekken. Dat gebeurt ook elders, alleen hebben mensen nooit geleerd dat dit ook van toepassing is op het internet. Sven Pichal overloopt enkele grove reacties over bootvluchtelingen en over Steve Stevaerts zelfmoord. Kathleen Van Royen van de Universiteit Antwerpen ontwikkelt een tool die een 'wachttijd' inbouwt wanneer iemand iets kwetsend wil posten op sociale media. Dat geeft gebruikers de tijd om nog even na te denken.

10-06-2015
VRT

Terzake: sociale media op school

Wat betekent de impact van sociale media op onze wereld? Bijblijven met de digitale revolutie is de boodschap. Op de middelbare school in Tienen hebben ze de boodschap alvast begrepen. Daar kunnen leerlingen het keuzevak 'creatief met ICT' volgen, op initiatief van de school zelf. In het computerlokaal stellen leerlingen van het tweede middelbaar zich voor, en wat ze zoal doen op Twitter, Facebook, MSN en Netlog. Vandaag leren ze hoe ze met Lego en de computer een geschiedenisfilmpje moeten maken. De leerlingen zelf vinden het een positief initiatief. Interview met Kris Petitjean, leerkracht 'creatief met ICT'. Het was een bewuste keuze van de school om het vak aan te bieden. Men wilde technologie op een gestructureerde manier inbouwen in de lessen. Kurt Klynen is leerkracht ICT en ligt mee aan de basis van de vzw 'ICT-atelier'. Volgens hem hebben kinderen vaak meer technische kennis van computers en nieuwe media dan hun leerkrachten. Maar vaak beseffen ze ook niet goed wat de risico's zijn. Klynen stelt zich als doel dat zijn leerlingen er op een verantwoorde manier mee omgaan. Studiogesprek met toenmalig minister van Onderwijs Pascal Smet. Voorlopig spelen scholen vooral op eigen initiatief in op nieuwe media. Smet wil een model van 'web-based' onderwijs ontwikkelen voor Vlaanderen. Dit mag andere vakken wel niet verdringen. Het moet geen 'of-of' maar een 'en-en-verhaal' zijn. Dan moet gelijktijdig ingezet worden op snel en betaalbaar internet voor iedereen thuis. Anders riskeert men nieuwe breuklijnen in het leven te roepen. Hiervoor zal men samenzitten met technologische firma's om de mogelijkheden te verkennen. Smets verwijst hiervoor naar het buitenland, in de eerste plaats de VS, maar ook de Aziatische landen. Daar zijn ICT-hulpmiddelen al veel langer ingeburgerd in het klaslokaal.

20-04-2011
VRT

Terzake: sociale media als rouwmiddel

Vaak wordt de beschuldiging geuit dat Twitter en Facebook oppervlakkig zijn en hun gebruikers asocialer maken. Er zijn echter mensen voor wie sociale media als steun en verwerkingsmiddel dienen op de moeilijkste momenten in het leven: het overlijden van een naaste. David Maertens, van het Fonds Emilie Leus, vertelt over de berichten op de Facebookpagina van de verongelukte Emilie Leus. In 2009 werd Emilie op de fiets aangereden in Oosterzele. Het meisje overleefde het ongeluk niet. Volgens David zou Emilie echter trots zijn als ze zag hoe mensen nog steeds elke dag steunbetuigingen achterlaten op haar Facebookpagina. Interview met de vader van Emilie, Vincent Leus, over de Facebookpagina van zijn dochter. Hij toont wat er op de pagina van Emilie staat, en legt uit hoe Facebook hem helpt het verlies te verwerken. Voor Louise Deprez, ook van het fonds Emilie Leus, was het aanvankelijk zeer pijnlijk om de Facebookpagina te bezoeken vlak na haar dood. Stilaan werd het echter minder pijnlijk en werd het zelfs iets dat hielp bij het rouwproces. Sofie Van Wilder laat veel teksten achter op Emilie's pagina en bekijkt er vele foto's en video's. Studiogesprek met Jo Beddeleem, psychotherapeut en oom van Matthias Van der Stighelen, een student die eveneens om het leven kwam. Met Kathleen Cools praat hij over het fenomeen van rouwen via Facebook. De grote kracht van Facebook schuilt hem in het maken van verbindingen met en het krijgen van steun van de buitenwereld. Deze redenering doortrekkend, richtte de familie voor Matthias een website op. Misschien is het wel een voordeel dat men via het internet gemakkelijker zijn gevoelens openbaar kan maken.

21-04-2011
VRT

Terzake: sociale media bij politici

Reportage van Terzake over het gebruik van sociale media door politici. Steeds vaker worden verschillende sociale media door politici gebruikt, bijvoorbeeld naar aanleiding van de verkiezingen. Via deze sociale media kunnen politici een ruimer publiek bereiken. Pinterest is een nieuwe hype in de sociale media. Op het online prikbord kan men foto's en video's op pinnen. Noël Slangen spreekt over de sociale media. Ook John Crombez praat over het gebruik van de sociale media bij bijvoorbeeld de verkiezingen. Hij vindt Facebook een goed kanaal om informatie te verspreiden. Barack Obama wordt als voorbeeld gebruikt. Ook hij waagt zich aan Pinterest. Verschillende andere wereldleiders gebruiken het ook, waaronder François Hollande en Angela Merkel.

17-07-2012
VRT

Journaal: moderne media bij het vluchten

Vluchtelingen die op weg zijn naar Europa, maken vaak gebruik van smartphones en sociale media om hun weg te zoeken naar veiligere oorden. Ze houden er ook hun familieleden mee op de hoogte van hun omzwervingen. Beeldmateriaal van Nederlandse collega's laat zien hoe migranten die moderne communicatiemiddelen gebruiken.

30-08-2015
VRT

Terzake: de invloed van sociale media op reclame

Reclame is big business. Adverteerders zetten ons al jaren slim aan tot consumeren. Maar diezelfde industrie staat tegenwoordig onder druk. In de tijd van het internet en sociale media is de consument mondiger geworden, iets waar de sector zich moeizaam aan aanpast. Fragmenten uit reclamespots en interviews over de toekomst van de reclame. Pieter Goiris van reclamebureau Boondoggle in Leuven over hun werkmethode. Fragmenten uit reclamespots. Muziekfilmpje op YouTube van de Canadese muzikant David Carroll, gericht tegen United Airlines. Marc Michils van Saatchi & Saatchi geeft commentaar. Goiris vertelt over een reclamecampagne voor Nike waarin gebruik werd gemaakt van Facebook. Montage van reclamespots. Michils heeft het over de evolutie van een eenrichtingsmodel naar een tweerichtingsmodel. Gelijkaardige reclamespots van Dove en Greenpeace. Greenpeace nam bewust Dove op de korrel in een gelijkaardige reclamespot. Steven Van Belleghem, professor Marketing aan de Vlerick Business School, stelt dat reclame altijd eerlijk moet zijn. De consument doorprikt het als het niet zo is. Michils let uit wat goede reclame nu eigenlijk inhoudt.

30-09-2011
VRT

De zevende dag: impact van Twitter op berichtgeving

Debat met Mark Demesmaeker (N-VA), Frederik De Swaef, toenmalig hoofdredacteur van Story, communicatieadviseurs Noël Slangen en Steven Van Belleghem over de kritiek van Bart De Wever op de media en de gevolgen van het Twittertijdperk.

06-05-2012
VRT

Journaal: racisme melden op Facebook

Het Antwerpse parket heeft beslist dat de Vlaamse Verdedigingsliga voor de rechter moet verschijnen. Dat gebeurt na een klacht van het gelijke-kansencentrum Unia over Facebook-berichten van de Verdedigingsliga die aanzetten tot haat en geweld. De klacht kwam er nog voor de racistische uitlatingen op Facebook omtrent het overlijden van de vijftien jarige Ramzi Kaddouri in Marokko. Beelden van de richtlijnen voor gebruikers van Facebook. Het bericht over melden van overtredingen op regels van Facebook wordt geciteerd. Journalist Kevin Major demonstreert hoe je misbruik op Facebook kan melden. Daarna toont hij hoe je ongepaste reacties op Facebook kan melden.

03-08-2016
VRT

Karrewiet: de gevaren van sociale media

Bewustmakingsfilmpje over de gevaren van sociale media voor kinderen. Kinderen vertellen over hun ervaring met Facebook, Netlog en MSN.

27-04-2010
VRT

Nieuwe feiten: Facebook zorgt voor tunnelvisie

Beperkt Facebook het wereldbeeld van z'n gebruikers? Michaël Opgenhaffen, professor journalistiek en nieuwe media aan de KU Leuven, vertelt over een onderzoek naar de manier waarop mensen Facebook gebruiken als informatiebron. Daaruit blijkt dat gebruikers vooral op zoek gaan naar informatie die hun mening bevestigt. Hierdoor blijft foutieve informatie vaak circuleren op de populaire netwerksite.

08-01-2016
VRT

Vandaag: vrienden op Facebook maken ongelukkig

Fragment uit het radioprogramma 'Vandaag' over vrienden op facebook. Uit onderzoek van twee Canadese wetenschappers blijkt dat vrienden in het echte leven mensen gelukkig maken, maar vrienden op sociale netwerken zoals Facebook maken niet gelukkig. Dat komt omdat iedereen op de sociale netwerksite de betere versie van zichzelf laat zien. Jo Beddeleem, maatschappelijk werker en psychotherapeut in Borgerhout, denkt dat het omgekeerd is. Mensen die al ongelukkig zijn gebruiken Facebook als een soort compensatie, maar dan worden ze nog ongelukkiger omdat ze via Facebook dan geconfronteerd worden met wat ze in hun eigen leven missen.

16-01-2013
VRT

Karrewiet: Snapchat en privacy

Er bestaan programma's om foto's, doorgestuurd met de smartphone-app Snapchat, toch terug op te vissen. De ontvanger ziet de foto normaal gezien maar een paar seconden maar dat kan dus omzeild worden. De makers van Snapchat beloven de privacy van de gebruikers beter te beschermen. Beelden van de app op een smartphone. Jongeren nemen selfies.

09-05-2014
VRT

Koppen: instasucces

De vijfentwintigjarige Céline Schraepen en haar beste vriendin Talisa Loup hebben samen meer dan één miljoen volgers op Instagram en zijn ware sterren op sociale media, bekend van Australië tot Amerika. "Een Instagramfoto van ons met een bekend merk kost al snel tussen de tweehonderd en vijfhonderd euro. Het is een echte droomjob." Céline en Talisa verdienen goed de kost met hun werk, en zij zijn niet de enigen. In de winkel van Björn Borg gaan Céline en Talisa gratis shoppen. Ze vertellen over de contracten die ze hebben met kledingmerken. Ondertussen passen ze beha's. De twee meisjes vergelijken hun verdiensten van vroeger, als leerkracht en verkoopster, met nu. Céline en Talisa krijgen spullen opgestuurd om mee te showen. Ze houden een theepauze. Model Emma Gelaude werkt voor 'Make-up Designory'. Interview met artistiek directeur Nathalie Baert. Emma heeft het over wat ze verdient. Talisa en Céline bij televisieproductiemaatschappij Hotel Hungaria in Leuven. Interview met managing director Jeroen Van Haele van Hotel Hungaria over de nieuwe vorm van lifestyle. Bedrijven en merken werken in toenemende mate met 'social influencers' om zeker te zijn dat ze het juiste doelpubliek bereiken. Emma werkt met het Nederlands bedrijf 'Hotpinkmedia'. Bedrijfsleider Janine Van Tulder geeft een interview. De Italiaanse Chiara Ferragni verdient jaarlijks tien miljoen euro met haar blog en eigen kledinglijn. Zij is het grote idool van Céline en Talisa.

18-05-2016
VRT

De Afspraak: Anke Wauters over haar boek ‘Dik. lelijk. wijf.’

'De Afspraak' is een duidingsprogramma met Bart Schols. Studiogast Anke Wauters over haar boek 'Dik lelijk wijf', een uit het leven gegrepen verhaal. Anke Wauters vertelt over de aanleiding voor haar blog die ze schreef tijdens haar studententijd. Jongens hadden haar toen 'dik lelijk wijf' genoemd. Wauters vertelt over de vele positieve reacties op haar blog en boek. Samen met de andere studiogasten gaat het over de 'afbraakcultuur' en mensen die zonder na te denken reageren via sociale media. Anke Wauters stelt ook dat ze het jammer vindt dat ze niet over jongens en mannen kan schrijven. Bij hen zou het nog een groter taboe zijn om onzekerheden te uiten.

05-09-2016
VRT

Terzake: het belang van sociale media in de politiek

Het zijn lang niet alleen meer de klassieke media die informatie over de politiek leveren. De Brexit en de campagne van Donald Trump maakten al duidelijk dat het internet en sociale media een heel belangrijke rol spelen. Ook bij ons spreken partijen de burgers steeds vaker direct aan, zeker in aanloop naar de verkiezingen. Beelden van de Facebookpagina’s van verschillende partijen. Interview met Philippe Bossin, de verantwoordelijke voor de sociale media van Groen. Hij vertelt dat het onderhouden van sociale media geen exacte wetenschap is. Populaire posts worden soms extra gepromoot met financiële ondersteuning. Overzicht van het aantal likes van de Facebookpagina’s van de Vlaamse partijen. Interview met Bart Claes, de verantwoordelijke voor de sociale media van Vlaams Belang. Deze partij heeft, na de N-VA, het grootste aantal likes op Facebook. Traditionele partijen als sp.a, Open Vld en CD&V hebben het moeilijker op sociale media. De kleinere linkse partij PVDA heeft zelfs meer likes op Facebook dan Open Vld en CD&V. Interview met Lien De Vos, verantwoordelijk voor de sociale media van CD&V. Zij stimuleren lokale afdelingen om hun eigen pagina te maken. N-VA wil geen inkijk geven in hun communicatiestrategie. Beelden van Theo Francken aan het woord tijdens een aflevering van De Afspraak. Interview met Meyrem Almaci van Groen over het mogelijke gebruik van fake accounts door N-VA. De partij ontkent de beweringen. Studiogesprek met Sofie Marien, deeltijds docente Politieke Wetenschappen aan de KU Leuven. Zij vertelt over het potentieel van sociale media voor de politieke partijen. Ze legt uit dat de onwil van de partij om in haar communicatiestrategie te laten kijken een teken is dat de N-VA waarschijnlijk al een erg goed ontwikkelde strategie heeft. Vlaams Belang zou op dat vlak minder ver staan. Marien vertelt dat directe interactie met potentiële kiezers een groter effect kan hebben dan een groot aantal likes op je berichten. Ze praat over de kloof tussen politici en burgers. Ze vertelt over de toekomst van de rol van de traditionele media en over de betrouwbaarheid van de informatie die verspreid wordt.

22-12-2016
VRT

Karrewiet: sluikreclame door vloggers

Karrewietreporter Shayan vraagt zich af wat sluikreclame is. Journalist Steven Rombaut legt uit hoe het komt dat vloggers reclame maken op YouTube, zonder dat jij het weet. Bedrijven gaan vaak op zoek naar vloggers die hun merk via sociale media willen promoten. De vloggers vertellen vaak niet dat ze hier geld aan verdienen. Het wordt zo een vorm van sluikreclame. Bij de reclame op televisie zijn de regels rond reclame zeer streng. Op het internet zijn eigenlijk nog geen regels. In Nederland en Noorwegen kiezen ze er nu wel voor om het te vermelden. Volgens Rombaut is het belangrijk dat je als kind weet dat je naar reclame kijkt. Duidelijke afspraken in België zullen volgens Rombaut zeker volgen.

17-11-2017
VRT

De Afspraak: Twitterstorm na aanstelling Jihad Van Puymbroeck

Fragment uit 'De Afspraak' over de heisa die het aanstellen van een nieuwe sociale-mediaredactrice bij de VRT, Jihad Van Puymbroeck, veroorzaakte. Zij kwam onder vuur te liggen omwille van haar precedenten op sociale media. Haar aanwerving veroorzaakte een Twitterstorm waardoor ombudsman Tim Pauwels haar moest verdedigen. Studiogast Yasmien Naciri vertelt over de gebruiken van zogenaamde 'trolls', die met hun berichten uit zijn op emotionele reacties. Ze zegt dat in Vlaanderen dit soort tweets meestal politiek gelinkt zijn. In het geval van Van Puymbroeck gaat het om georganiseerde reacties. Ook de andere studiogasten Hilde Van Mieghem en Geert Noels hebben negatieve ervaringen met sociale media en 'trolls'. Noels merkt wel op dat kritiek via sociale media voor hem persoonlijk meer gevarieerdere feedback oplevert.

10-01-2018
VRT

Terzake: big data

De technologische ontwikkelingen gaan almaar sneller en de verbindingen tussen mensen via sociale media nemen exponentieel toe. Wie heeft er nog vat op die enorme groei en wie beslist over die ‘big data’? Visualisering van het gebruik van allerlei sociale media per minuut. Interview met Viktor Mayer-Schönberger, Oxford professor Internet Governance and Regulation, over big data. Hij gaat terug naar de uitvinding van de boekdrukpers door Johannes Gutenberg en bespreekt de gevolgen voor de verspreiding van informatie. Vandaag verdubbelt de snelheid waarmee we informatie doorgeven om de twee jaar. Die groeisnelheid is erg angstaanjagend, volgens Mayer-Schönberger. Hij wijst verder op de ongelijkheid die ontstaat door grote spelers als Facebook, Amazon en Google. Die grote spelers worden zo groot dat het gevaarlijk wordt indien ze falen. Schönberger verwijst daarbij naar de bankencrisis in 2008. Dat betekent overigens ook dat het moeilijk wordt om die grote spelers te reguleren. Toen Mark Zuckerberg verantwoording moest afleggen in het Europees parlement en het Amerikaans Congres, stelden de parlements- en congresleden naïeve vragen. De politieke elite kan niet meer mee, en dat terwijl zij de juiste context en regulering moet kunnen bieden. De macht van die grote bedrijven breidt alleen maar uit. Google zou erover nadenken om ook verzekeringsmaatschappij te worden, Apple wordt een betalingsaanbieder en Amazon zou ook een zorgverstrekker willen worden. Door de ongelijke informatiemacht kunnen ze andere sectoren makkelijk binnendringen en de traditionele industrieën dooreenschudden. Het politieke debat van vandaag is eigenlijk nog bekommerd om problemen uit de twintigste eeuw zoals de pensioenleeftijd, sociale zekerheid en migratie, maar datacontrole zal het probleem van de eenentwintigste eeuw worden. Mayer-Schönberger benadrukt dat we onder andere in onderwijs moeten focussen op dat wat ons onderscheidt van computers, zoals onze verbeeldingskracht, creativiteit en originaliteit.

13-06-2018
VRT

Karrewiet: leeftijd kinderen op sociale media

Staatssecretaris voor Bestrijding van de Sociale Fraude en Privacy Philippe De Backer wil de minimumleeftijd voor sociale media verlagen naar dertien jaar. Enkele jongeren worden gevraagd hun mening hierover te geven. Karrewiet-reporter Hanno Van Den Eynde gaat spreken met staatssecretaris Philippe De Backer over zijn voorstel.

13-02-2018
VRT

Terzake: digitale wijkpolitie in Nederland

Reportage van 'Terzake' over digitale wijkpolitie in Nederland. Na de rellen in Brussel op 15 en 25 november 2017 besefte de Belgische politie dat ze te weinig op het internet patrouilleert. Ze kunnen hun inspiratie alvast in Nederland gaan halen, waar Joaquin Diez Requejo de eerste digitale wijkagent is. Hij legt uit wat zijn job precies inhoudt en hoe hij te werk gaat. Studiogast Steven De Smet, hoofdcommissaris van de politie Gent, zegt dat de politie in België op dit gebied nog niet zo ver staat als in Nederland, maar dat er toch al stappen worden gezet om in de toekomst hetzelfde te doen.

14-02-2018
VRT

Journaal: Facebook gaat valse berichten opsporen

Facebook gaat artificiële intelligentie gebruiken om valse informatie op de sociaalnetwerksite te verwijderen. Computers worden geprogrammeerd om artikels, foto’s en video’s die vals zijn te herkennen. Zo zijn er al meer dan 800 miljoen berichten met valse, ongepaste of ongewenste informatie onderschept. Facebook lag de afgelopen maanden onder vuur omdat het te weinig zou doen tegen de verspreiding van ‘fake news’. Er wordt een foto getoond van de verbranding van de Amerikaanse vlag door een American Footballspeler. Deze valse foto wordt vergeleken met de originele. De valse foto is ontdekt door een computer die getraind is door ingenieurs bij Facebook. Deze computers zullen ook op zoek gaan naar ‘clickbait’: nepnieuwsberichten met sensationele titels. De makers ervan hopen dat het veel wordt aangeklikt zodat ze er veel geld mee kunnen verdienen. Interview met Tessa Lyons-Laing van Facebook over ‘fake news’ en ‘clickbait’. Ze legt uit wat Facebook hiertegen doet. Wel moet voorzichtigheid worden geboden wat betreft ongewenste berichten. Er is namelijk een spanning tussen de vrijheid van meningsuiting en de accurate informatie die mensen willen zien op hun tijdlijn. Want wie bepaalt wat desinformatie of sensatie is? En wie is een betrouwbare nieuwsbron?

21-06-2018
VRT

Terzake: de Facebookverkiezingen

Achtergrond en duiding bij het nieuws van de dag met Annelies Beck. Partijen zijn steeds meer actief op sociale media. Ze laten toe ons met heel gerichte advertenties te bestoken. In de jaren 1980 waren balletjes, potloden en affiches onmisbaar voor een politieke campagne. Vandaag is sociale media essentieel. Een campagnemedewerker van Donald Trump toont hoeveel verschillende advertenties ze hebben. Reinout Van Zandycke, expert in politieke communicatie, zegt dat de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 in België een eerste ‘Facebookverkiezing’ zal worden. Sociale media laten de politieke partijen toe om op basis van de voorkeuren van de gebruikers op Facebook zeer gerichte advertenties te sturen. Volgens Van Zandycke is dit het nieuwe goud binnen de politieke communicatie. Van Zandycke toont hoe je gericht kan werken (targetten). Hij focust zich op Marokkaanse expats in Antwerpen. Het gaat om 16.000 personen die hij op deze manier kan bereiken. Erik Saelens, toenmalig marketeer van de N-VA campagne in 2014, zegt dat de partij op die manier te werk ging. Wouter Beke zegt dat mensen nog steeds de politicus in levenden lijve zien. In de studio zit Peter Van Aelst, professor politieke communicatie aan de Universiteit Antwerpen. Hij zegt dat de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 nog geen ‘Facebookverkiezingen’ zullen worden. In Amerika heb je een andere situatie. Daar zijn veel mensen die hun nieuws enkel online consumeren. Deze groep mensen heb je niet in België. Er zal wel worden ‘getarget’, maar het zal minder zwaar doorwegen. Van Aelst denkt ook niet dat de campagnes in België gehackt zullen worden omdat ze te weinig voorstellen. Hij zegt dat Trump deels gewonnen heeft omdat hij constant op de tv te zien is. Als je de mediacampagne kan bepalen dan win je meestal. Aan de stuntelige manier waarop CD&V omging met Indische likes, kan je zien dat onze partijen nog aan het experimenteren zijn met de nieuwe media. Toch spelen de nieuwe media ook een rol in de Belgische politiek. Door het consequente gebruik van Twitter bereikt Theo Francken op een effectieve manier een zeer groot publiek, zowel zijn eigen volgers als de media die zijn tweets oppikken. Van Aelst zegt dat in België de meeste media hetzelfde vertellen. Dit is een verklaring waarom we in België geen Amerikaanse toestanden krijgen, waar iedereen zijn eigen media consumeert en in een aparte wereld leeft.

08-06-2018
VRT