Skip to main content

Reclame

Reclame

In de krant, via de radio en rechtstreeks de huiskamer binnen via de televisie: de manier waarop we worden beïnvloed door reclameboodschappen en -beelden legde al een hele evolutie af. Met de opkomst van sociale media moet ook de reclame-industrie zich weten aan te passen. Dagelijks worden we meer en meer verleid tot nieuwe aankopen en wordt ons consumptiegedrag gestuurd. Zijn we ons nog bewust van verkooptrucs of wordt ons koopgedrag steeds vaker onbewust gestimuleerd? Stellen we grenzen aan reclame in de westerse consumptiemaatschappij of mag en kan alles?

I Love Reclaam

Uit een enquete blijkt dat 94% van de ondervraagden vindt dat er te veel reclame is. Archiefbeeld van Hans Versteden uit Terzake van 20 oktober 1998. Pascal Anckaert van Vlerick Management School licht de uitslag van de enquête toe en heeft het over de beïnvloeding van reclame op de consument. Er volgen fragmenten uit een Palm-reclamefilm en een Dash-reclamefilm, gevolgd door een beeld van de afstandsbediening en de tv die wordt afgezet.

08-04-1999
VRT

Volt: reclametest robotstofzuiger

Volautomatisch stofzuigen met de Philips Easy Star, althans volgens de reclamespot. Kobe doet de test in het Thuisdecor van de Zus en Zo bed and breakfast. In het eerste deel van de test komt de Easy Star enkele hindernissen tegen. Een trap wordt vlot genomen, maar een tapijt en een kabel niet. In een nagebouwde huiskamer in het centraal station van Antwerpen moet de Easy Star papiersnippers ruimen. Volgens de voorbijgangers worden er weinig of geen papiersnippers opgezogen, het reservoir is klein en het toestel werkt ook traag. De test is niet geslaagd.

27-02-2013
VRT

Drink Spéciale Palm

In de jaren vijftig kwam niet alleen de televisie de Vlaamse huiskamer binnen, maar ook de reclame. Die zag er toen anders uit dan nu. Al snel na de opkomst van de televisie doken de eerste reclamefilmpjes op. Stel je voor hoe ‘nieuw’ dit toen was! Typisch voor de reclamefilmpjes van toen is het gebruik van poppetjes. In dit eenvoudige filmpje wordt – nog zonder waarschuwingen – bier gepromoot. Al na enkele jaren kwamen er echter regels rond publiciteit. Reclame voor genotsmiddelen, zoals tabak en alcohol, werd aan banden gelegd. Er kwamen ook regels voor reclame gericht op kinderen of voor medicijnen. In de 21ste eeuw hebben internet en de digitale televisie het reclamelandschap opnieuw helemaal veranderd. Hoe zal reclame er in 2115 uitzien? Promotiefilm van Spéciale Palm, jaren 1950 (gepubliceerde datum bij benadering).

01-07-1950
MIAT

Verpakking van producten

'Trucjes van de foor: 't is de verpakking die telt.' Reportage met Niels Janssen. Interview met Brigitte Evrard: ze zijn in een verpakking-ontwerpbedrijf. Niels als doos 'klant of koning' verpakt.

16-09-2004
VRT

Verkoopstrucs met verlichting

Verkoopstrucs met verlichting. In de Delhaize van Hasselt, interview met interieurspecialiste Katelijn Quartier. Ze spreekt over het gebruik van lichtgebruik, bijvoorbeeld bij tomaten en roze licht bij vlees. Regisseur Katrien Vanderlinden gaat in een labo winkelen (zonder voorkennis). Ze wordt daarna geconfronteerd met de invloed van de verlichting op haar koopgedrag. Daarna gaan we naar de Colruyt van Hasselt, interviews met de klanten.

13-01-2009
VRT

Reclame verpakt in flitsende videogames

Reclame wordt verpakt in flitsende videogames. Reclame voor Pepsi in een judospel, een interview met Anneleen (16 jaar). Uitleg over het spel door Gert Pauwels van reclamebureau Atmosphere, het logo zit er subtiel in verwerkt. Reactie van professor marketing Patrick De Pelsmacker. Beelden van het Snickersspel. Volgens Anneleen drinkt ze daardoor niet meer Pepsi, ze test wel de nieuwe producten. Alain Van Audenaerde spreekt over het 'advergamingspel' van Telenet. De professor spreekt zich uit over de argeloze manier waarop men te werk gaat, hij vraagt dat de overheid ingrijpt. Game in de VS om het imago van het leger op te krikken, het is een rekruteringssite.

13-06-2006
VRT

Invloed van reclame op kinderen

Volgens onderzoek van Unizo hebben kinderen een grote invloed op wat hun ouders kopen en zijn ze zeer ontvankelijk voor reclamespots. Ouders winkelen met hun kroost in het warenhuis, kinderen werpen producten in het winkelwagentje. Interview met kinderen (Lynn en Thibaud). De kinderen kiezen artikels in de snoepafdeling. Interview met de ouders (Rob Van Soetendaele en Marie-Claire Redey). Interview met Luc Ardies (Unizo). Ouder met kind aan de kassa.

14-10-2003
VRT

Klant of koning?: kindermarketing

Reportage met Niels Janssen over de doelgroep 'kinderen'. Hij bezoekt Studio 100. Niels praat met Gert Verhulst op de set van Piet Piraat. Beelden van mensen die strip van Samson en Plop tekenen. Kleuters bekijken de reclamespot met koning Niels. Studiogesprek: Lies praat met Herman Konings, trendwatcher, over kinderen en marketing.

04-03-2004
VRT

Journaal: het kind als consument

De doelgroep van reclamecampagnes is vaak het kind of de jongere. Voor ouders is het niet evident om daar weerwerk tegen te bieden. Beïnvloeden kinderen het koopgedrag van hun ouders? Hoe gaat men daar thuis mee om? Interview met Maggie Geuens, professor marketing Universiteit Gent, over het feit dat fabrikanten er belang bij hebben om hun klanten zo vroeg mogelijk te binden.

17-10-2003
VRT

Journaal: advertenties op Facebook en onze privacy

De beursintroductie betekent voor Facebook dat het nog meer inkomsten zal moeten vinden uit advertenties. Deze advertenties worden heel gericht geplaatst. Sophie Verhalle van communicatiebureau Talking Heads toont hoe een gepersonaliseerde advertentie via Facebook wordt aangemaakt. Uitleg over het gebruik van privé-informatie op Facebook door adverteerders en over het selecteren van advertenties op Facebook. Facebook heeft er alle belang bij om op vlak van privacy zo transparant mogelijk te zijn.

18-05-2012
VRT

Terzake: reclame werkplaats

Shots in een beschutte werkplaats in Asse. Ondertussen draait de omstreden reclamespot en wordt die ook aan de mensen daar voorgelegd via een tablet. Reacties van Lambert Raeymakers en Dirk Van Boven. Die laatste vindt het niet beledigend. Lambert Raeymakers heeft er gemengde gevoelens bij. Benoît Ceysens van de Brusselse Federatie van Beschutte Werkplaatsen. Hij vindt een goede spot. Hij geeft zijn reactie op een beschutte bioboerderij, waar ondertussen kerstbomen verkocht worden. Hij stelt Christelle voor, die ook haar mening geeft over de reclame. Volgens de arbeiders van de beschutte werkplaats weten de meeste mensen niet wat hun werk inhoudt. Benoît Ceysens vindt dat ze zulke agressieve campagnes moeten voeren om mee te kunnen draaien in de huidige economie.

04-12-2014
VRT

Reclame voor geneesmiddelen op voorschrift

Reclame voor geneesmiddelen op voorschrift. In de wachtzaal van dokter Desmedt. Een interview met dokter Jos De Smedt over reclame voor medicijnen. De grens tussen info en reclame. Mensen spreken zich uit over de beïnvloeding. De discussie tussen dokter en patiënt. Spot voor Lamisil op tv tegen schimmelangels (2004). Over de belangen van de farmaceutische industrie.

10-12-2008
VRT

Volt: seksisme in reclame

De 'Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame' oordeelde dat de reclamecampagne van het Nederlandse kledingmerk Suitsupply niet strookt met de maatschappelijke evolutie. De afbeeldingen zouden vrouwonvriendelijk zijn en niet aangepast aan de tijd. 00:00:00 Introductie van het onderwerp en studiodebat met Riet Ory van Kristelijke Arbeidsvrouwen (KAV) - het huidige Femma vzw - en Fokke de Jong, ceo van Suitsupply, over de ethiek van reclame en de weergave van vrouwen in reclame. 00:02:30 Reportage in Leuven. In de naaiclub 'Het Leuvens Stiksel' geven verschillende vrouwen commentaar bij de foto’s. 00:04:39 Vervolg van het studiodebat over de interpretatie van reclamecampagnes, preutsheid, humor, vrouwonvriendelijkheid en pornografie. 00:10:24 Jens Mortier van het reclamebureau Mortierbrigade en Fons Van Dyck van THINK BBDO geven commentaar. Ze hebben geen morele bezwaren maar zijn evenmin onder de indruk van de campagne die weinig vernieuwend is. 00:11:33 Vervolg van het studiodebat over modereportages, fotografie en kunst.

01-12-2010
VRT

JEP hekelt reclame Sloggi

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame heeft beslist dat de reclameborden van Sloggi uit het straatbeeld moeten verdwijnen omdat ze afbreuk zouden doen aan de waardigheid van de vrouw. Reclameaffiche van Sloggi. In een telefonisch gesprek spreekt Piet Jaspaert, voorzitter JEP, telefonisch, van een onrechtmatig gebruik van de vrouw. Ann Ramaekers, PR-verantwoordelijke van Sloggi zegt dat de reclame helemaal niet vrouwonvriendelijk is. Archiefbeelden van een modeshow van Sloggi-ondergoed. Ramaekers heeft het over het feit dat reclame voor lingerie vrouwen toont. Reclameaffiche van Sloggi.

22-07-2010
VRT

Nachtwacht: alles is reclame

In deze aflevering van het programma 'Nachtwacht', gepresenteerd door Jan Leyers, is Bruno Vanspauwen te gast. Bruno Vanspauwen staat al jaren aan de top van de reclamewereld, hij stelt vast dat iedereen de technieken van de reclame overneemt.

19-04-2003
VRT

Terzake: de invloed van sociale media op reclame

Reclame is big business. Adverteerders zetten ons al jaren slim aan tot consumeren. Maar diezelfde industrie staat tegenwoordig onder druk. In de tijd van het internet en sociale media is de consument mondiger geworden, iets waar de sector zich moeizaam aan aanpast. Fragmenten uit reclamespots en interviews over de toekomst van de reclame. Pieter Goiris van reclamebureau Boondoggle in Leuven over hun werkmethode. Fragmenten uit reclamespots. Muziekfilmpje op YouTube van de Canadese muzikant David Carroll, gericht tegen United Airlines. Marc Michils van Saatchi & Saatchi geeft commentaar. Goiris vertelt over een reclamecampagne voor Nike waarin gebruik werd gemaakt van Facebook. Montage van reclamespots. Michils heeft het over de evolutie van een eenrichtingsmodel naar een tweerichtingsmodel. Gelijkaardige reclamespots van Dove en Greenpeace. Greenpeace nam bewust Dove op de korrel in een gelijkaardige reclamespot. Steven Van Belleghem, professor Marketing aan de Vlerick Business School, stelt dat reclame altijd eerlijk moet zijn. De consument doorprikt het als het niet zo is. Michils let uit wat goede reclame nu eigenlijk inhoudt.

30-09-2011
VRT

Peeters & Pichal: is er nood aan creatievere radioreclame?

Luisteraar Isabelle is niet gelukkig met veel radiospotjes. Ze vindt veel spots schreeuwend, verkleuterend en irritant. Kan de radioreclame niet beter? En moeten reclamemakers origineler en vindingrijker worden? 00:00:00 Introductie van het onderwerp en montage van 'irritante' reclamespotjes. 00:01:59 Tom Garcia, hoofd radio bij Duval Guillaume is studiogast en vertelt hoe zo'n spotje tot stand komt. 00:06:18 Montage van 'goede' en 'slechte' reclamespotjes. Garcia legt uit. 00:11:30 Annemie leest reacties van luisteraars voor. Veel mensen mijden producten van 'schreeuwerige' merken. Anderen vinden dialect in reclame irritant. Garcia reageert.

19-09-2011
VRT

Reyers laat: hoe maak je goede reclame?

Jens Mortier en Guillaume Van der Stighelen, dé twee boegbeelden van de Vlaamse reclame-industrie, vertellen over de reclamewereld en hun vroegere samenwerking. Reclamefilmpje voor Humo's jongerenenquete, gemaakt door de Mortierbrigrade. Mortier en Van der Stighelen vertellen over de doelgroep en de daarop gerichte humor. Filmpje van een reclamespot in de stadsfeestzaal in Antwerpen voor de Opvoedingslijn. Mortier en Van der Stighelen hebben het over de tendensen in de reclamewereld. Reclamefilmpje voor digitale televisie van Belgacom. Mortier, Van der Stighelen en Peter Adriaenssens wijden uit over het spotje, digitale televisie en kinderen in reclame. Radioreclamespotje voor Humo ingesproken door Cato, de dochter van Mortier. Cato zit in het publiek.

04-11-2010
VRT

Mijn gedacht!: een reclameaffiche maken

Begingeneriek. Aankondiging door Gitte Van Hoyweghen van het thema van deze aflevering: reclame. Reportage over Jana die bij een reclamebureau een reclameaffiche laat ontwerpen voor Ketnet. Jana doorloopt de verschillende stadia bij de creatie van een affiche: briefing, creatie, brainstormen, uitwerken op de computer. Studiogesprek met Jana.

28-10-1999
VRT

Ook getest op mensen: hoe vatbaar zijn kinderen voor reclame?

Marcel Vanthilt vertelt dat we elke dag met meer dan tweeduizend reclame boodschappen geconfronteerd worden . Deze boodschappen hebben een invloed op ons keuzegedrag. Er wordt een test uitgevoerd op negenjarige leerlingen van basisschool De Kraal. Marketingexpert van de Universiteit Antwerpen Patrick De Pelsmacker legt de test uit. Beelden van de test met kinderen in de VRT-perszaal, ze bekijken een spotje over drie drinkbussen. De klas 4A krijgt een leuke tv-spot te zien, die reclame maakt voor een rode drinkbeker met een pinguïn. 43% van de kinderen kiest achteraf voor de rode beker. De Pelsmacker zegt dat de tv-spot aangepast kan worden zodat meer leerlingen uit klas 4B voor de rode drinkbus kiezen. De tv-spot wordt aangepast door middel van vier basistechnieken uit marketing. De tweeling Senne en Noa gaan naar een labo. Marktonderzoeker Ludovic Depoortere legt uit dat de kinderen gekoppeld worden aan toestellen die de reactie van ondermeer de ogen op reclamefilmpjes gaan meten. Het zweet wordt gemeten want dat is gelinkt aan emoties. Depoortere zegt dat reclame emotie is. Hij legt uit welke invloed een rolmodel kan hebben. Het reclamefilmpje van daarstraks wordt aangepast: de acteur wordt iets ouder. Ook de ruimtelijke indeling, de kleuren en het geluid worden aangepast. Er wordt een tweede test uitgevoerd met het aangepaste reclamefilmpje op een andere klas met negenjarige kinderen. Nu kiest 59% van de kinderen de rode drinkbus. Het spotje had dus effect. Marketingexpert Frank Goedertier van de Vlerick management school vertelt over de inzichten van consumenten psychologie, de niet-verbale indrukken en hoe fabrikanten daarop inspelen.

15-02-2012
VRT

De markt: wat levert het WK op voor de Rode Duivels?

In deze aflevering van De markt geeft sporteconoom Wim Lagae duiding bij het grof geld dat in de voetbalwereld te verdienen valt. Hoeveel verdienen de Rode Duivels eigenlijk? En wat kan zo’n wereldkampioenschap opleveren? Lagae heeft het over de ‘voetbalbusiness’ en de enorme hoeveelheid geld die daarin rondgaat. Hij geeft aan dat de prijzenpot op het WK almaar stijgt. Dit keer valt er zo’n 340 miljoen euro te verdienen. Hoe kan het dat zo’n prijzenpot blijft stijgen? Volgens Lagae is de sportsector een hoeksteen van de beleveniseconomie, en die kent nu eenmaal veel rugwind. Er wordt via een grafiek in kaart gebracht wat het WK elke Rode Duivel oplevert. Zijn dit nog duizelingwekkende bedragen voor de grootverdieners onder de Rode Duivels? Voor de sterspelers is het eenvoudiger om in termen van ‘weeksalaris’ te denken en dan wordt het duidelijk dat de prijzenpot op het WK voor deze spelers in ieder geval het motivatieverschil niet zal maken. De discussie gaat verder over portretrechten. Dat zou vandaag gemiddeld rond de 40.000 euro per speler liggen. Er wordt een grafiek getoond van wat de Voetbalbond krijgt van de prijzenpot bij dit WK. Lagae geeft duiding bij het belang van deze prijzenpot voor het Belgisch voetbal in het algemeen. Ook de winst en het verlies van de Voetbalbond van de afgelopen drie jaar wordt via een grafiek gevisualiseerd. Lagae heeft het verder over marketing en hoe het merk ‘Rode Duivels’ opnieuw op de kaart is gezet. Daar is zwaar in geïnvesteerd, maar daar plukken we vandaag ook de vruchten van. Het meest sprekende voorbeeld daarvan is ongetwijfeld de campagne van Jupiler, dat zijn merknaam voor de duur van het WK veranderde in ‘Belgium’. Die vorm van sportsponsoring door biermerken komt overigens steeds meer ter discussie.

16-06-2018
VRT

Nieuwe feiten: Italië als merk

Lieven Vandenhaute gaat iedere weekdag op zoek naar nieuws dat verbijstert, verbaast of verwondert. Veel merken lijken alleen maar Italiaans. Ze wekken bewust de illusie dat ze Italiaans zijn, ook al wordt het product helemaal niet in Italië gemaakt of ontworpen. Italië zou zo jaarlijks 60 miljard euro verliezen aan merken die doen alsof ze Italiaans zijn. Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School, geeft uitleg. Van Ossel bespreekt voorbeelden als Bertolli en Come a Casa en brengt de complexiteit van de kwestie verder in kaart door vergelijkingen met merken als Volvo en iPhone. Hij geeft aan dat ook andere landen op die manier gebruikt worden bij marketing. Terwijl Italië bekend staat voor lekker eten en mooi design, zullen we voor iets dat precies moet zijn liever Zwitserland gebruiken. Voor bier is dat dan weer België. Van Ossel illsutreert dat idee aan de hand van een gezegde: “De hemel, dat is waar de politieman Brits is, de minnaar Frans, de mecanicien Duits, de kok Italiaans en de organisatie Zwitsers.”

14-06-2018
VRT

Karrewiet: sluikreclame door vloggers

Karrewietreporter Shayan vraagt zich af wat sluikreclame is. Journalist Steven Rombaut legt uit hoe het komt dat vloggers reclame maken op YouTube, zonder dat jij het weet. Bedrijven gaan vaak op zoek naar vloggers die hun merk via sociale media willen promoten. De vloggers vertellen vaak niet dat ze hier geld aan verdienen. Het wordt zo een vorm van sluikreclame. Bij de reclame op televisie zijn de regels rond reclame zeer streng. Op het internet zijn eigenlijk nog geen regels. In Nederland en Noorwegen kiezen ze er nu wel voor om het te vermelden. Volgens Rombaut is het belangrijk dat je als kind weet dat je naar reclame kijkt. Duidelijke afspraken in België zullen volgens Rombaut zeker volgen.

17-11-2017
VRT

Terzake: gokreclame tijdens WK

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal verhoogt het aantal gokkers. Voor, tijdens en na de voetbalmatches worden er massaal televisiespotjes getoond voor gokwebsites, ook op de VRT. Het effect ervan is duidelijk, want er is ongeveer een verdubbeling van het aantal gokkende Belgen. Peter Naessens van de Kansspelcommissie, legt uit dat de toename van het aantal gokkers samenhangt met het WK en de wedstrijden van de Rode Duivels. Het aantal registraties op online goksites verviervoudigt tijdens het WK voetbal. Psychiater Hendrik Peuskens is gespecialiseerd in gokverslaving. Hij vreest dat verschillende nieuwe gokkers in de hulpverlening zullen terechtkomen. Het gokken houdt voor velen namelijk niet op na het wereldkampioenschap. De accounts blijven ook na het WK bestaan. Reclame voor sigaretten of alcohol is streng gereglementeerd, maar dat is bij gokreclame niet het geval. In 2011 kwam er een wetgevend kader voor gokken, maar niet voor de reclame. Marketeers kunnen dus volledig hun gang gaan. Althans, tot eind 2018, want dan zou de nieuwe wettelijke regeling over gokreclame klaar moeten zijn. Bob Vermeir, woordvoerder van de VRT, vertelt dat de openbare omroep overlegt met de sector om strengere regels op gokreclame toe te passen. In afwachting van het wetgevend kader, startte de Kansspelcommissie de preventiecampagne 'FC Losers', met toepasselijke voetbalshirts. De Rode Duivels mochten van de FIFA echter niet mee werken aan deze campagne.

27-06-2018
VRT