Skip to main content

Onze leerkracht tipt: collecties over publiciteit

Onze leerkracht tipt: collecties over publiciteit

19 november, 2019

Onze gedetacheerde leerkracht Katrijn dook in de wereld van de reclame en verzamelde heel wat unieke fragmenten. Je kan er mee aan de slag in verschillende vakken: naast de kunstvakken is de collectiebundel ook prima geschikt voor onder meer geschiedenis, PAV en levensbeschouwing.

Wie?
Katrijn Bulckens
Leerkracht kunstvakken

Wat?
Collecties voor de eerste, tweede en derde graad secundair

Onze gedetacheerde leerkracht Katrijn dook in de wereld van de reclame en verzamelde heel wat unieke fragmenten. Je kan er mee aan de slag in verschillende vakken: naast de kunstvakken is de collectiebundel ook prima geschikt voor onder meer geschiedenis, PAV en levensbeschouwing.

Wie?
Katrijn Bulckens
Leerkracht kunstvakken

Wat?
Collecties voor de eerste, tweede en derde graad secundair

Dit zijn de collecties:

- Publiciteit, de geschiedenis van reclame deel 1
- Publiciteit, de geschiedenis van reclame deel 2
- Publiciteit, de rol van de vrouw in de reclame
- Publiciteit, ethiek in de reclame
- Publiciteit, enkele tips voor goede reclame

Deze collecties verzamelden we in een handige bundel.

Een voorproefje...

Zo geeft een uitgebreide collectie een mooi beeld van de geschiedenis van de reclame (deel een, deel twee). Publiciteit bestaat immers al langer dan je misschien denkt: reeds in de zestiende eeuw stonden er advertenties in de kranten. De collectie toont onder meer het iconische werk van Toulouse Lautrec en laat enkele van de bekendste reclamespots zien. Tegenwoordig wordt er heel wat geadverteerd op sociale media en ligt de nadruk op minder, maar beter gerichte reclame.

Dat publiciteit midden in de maatschappij staat en er zelfs een spiegel van kan zijn, bewijst de collectie over de rol van de vrouw in reclame. Door de jaren heen is de vrouw op verschillende manieren afgebeeld, gaande van huismoeder in de jaren 1950 tot zelfbewuste ‘power woman’ vanaf de jaren 1990. De laatste jaren merk je ook een tegenbeweging als reactie op het onrealistische lichaamsbeeld dat reclame ons voorschotelt. Jongeren van vandaag doorzien dit wel, maar blijven er zich wel aan spiegelen, blijkt uit onderzoek. Stof genoeg om met je klas in discussie te gaan over rollenpatronen en ethiek.

Dat reclamemakers soms erg ver gaan om de aandacht te trekken, bewijst de collectie over ethiek in de reclame. Publiciteit kan soms provoceren of bewust shockeren. Veel mensen vinden dat reclame vaak blind is voor de maatschappij en soms geen goede weerspiegeling is van de samenleving in al zijn diversiteit.