Skip to main content

Onze leerkracht tipt: collecties Nederlands en literatuur

Onze leerkracht tipt: collecties Nederlands en literatuur

08 september, 2017

Wie?

Frederik De Ridder
Leerkracht Nederlands en Engels, College van Melle

Wat?

Collecties Nederlands derde graad en literatuur


Het voorbije jaar wijdde Frederik zich als één van onze gedetacheerde leerkrachten aan het verder uitbouwen van het aanbod op Het Archief voor Onderwijs. Voor Nederlands vind je collecties om in de klas te gebruiken over spelling, naamgeving, taalbeschouwing, taalwetenschap, tekstsoorten, recent schrijftalent, humor en nog veel meer. Daarbovenop zijn er de collecties 50 + 1 werken uit de literaire canon, in samenwerking met KANTL en CANON Cultuurcel, die de literatuurlessen een stuk boeiender maken en de vaardigheden van je leerlingen verder aanscherpen.

In dit korte filmpje licht Frederik toe hoe hij zijn collecties zelf gebruikt in de klas. Zie je nog niet hoe je beeldmateriaal kan inzetten in je literatuurlessen? Frederik geeft enkele concrete tips!



Hieronder geeft hij ons ook een woordje uitleg bij zijn vijf favoriete collecties van eigen makelij.
In willekeurige volgorde zijn dat:

1. Oude versus nieuwe media

Onze media staan vandaag onder druk. Niet alleen moeten kranten opboksen tegen heel wat online alternatieven, ook de heisa over ‘fake news’ gooit roet in het eten van onze media. Deze collectie laat je leerlingen kritisch naar de pers kijken: ze bespreekt de evoluties in de media, zoomt in op de functies van sociale media, bekijkt de journalistieke deontologie en ‘fake news’. Ideaal om van hen ‘mediawijze’ burgers te maken.

2. Canon: Het dwaallicht – Willem Elsschot

‘Het dwaallicht’ is de eerste collectie die ik maakte in het project ‘50+1 werken van de literaire canon’. De roman is niet de bekendste titel van Elsschot, maar hopelijk biedt het audiovisueel materiaal genoeg achtergrond om lezers warm te maken. Zo bleek Willem Elsschot geen voorbeeldig student, getuigt zijn dochter over haar afstandelijke vader en kan je ‘Het dwaallicht’ ook door een multiculturele bril lezen. Het fragment waarin Elsschot zelf voorleest uit zijn werk zegt alles.

3. Namen noemen

Op zoek naar een naam voor je baby of naar beeldmateriaal om je lessen antroponymie aan te vullen? Bekijk dan deze collectie eens. Je verneemt er onder meer welke namen (nog steeds) populair zijn en waarom je jouw zoon niet Batman kan noemen. Ook oude beelden van de burgerlijke stand of de discussie over de dubbele familienaam kregen een plaatsje.

4. Canon: De Kapellekensbaan – Louis Paul Boon

Dat zijn Fenomenale Feminatheek misschien bekender is dan De Kapellekensbaan, toont dat Louis Paul Boon een veelzijdig en intrigerend man was. Deze collectie probeert dat ook aan te tonen. Anarchist, romanvernieuwer, volksmens: over elk aspect van de man vind je wel een filmpje. Bekijk ook zeker de uitsmijter waarin Louis Paul Boon een hutsepotparty organiseert en zelf de tafel op loopt.

5. Van dialect tot AN: Het Nederlandse taalcontinuüm

Een klassiek thema uit de les Nederlands, maar het resulteert in een collectie vol uiteenlopend materiaal. Waarom hebben West-Vlamingen zo veel moeite met de uitspraak van de g en h? Waarom zijn het Gents en het Brussels zulke uitgesproken dialecten? Praten wij leerkrachten wel AN voor de klas en hoe moeilijk is het Nederlands voor nieuwkomers? Beluister en bekijk alle antwoorden in deze collectie.

Meer collecties van Frederik

> De 50 + 1 collecties uit de Nederlandse en Vlaamse literaire Canon vind je hier op de projectpagina.

> Een compleet overzicht van zijn collecties Nederlands voor de derde graad secundair vind je hier:

Beeldspraak
Herman de Coninck en het neorealisme
Theater: een overzicht
Dimitri Verhulst
Het zit in de taalfamilie: taalverwantschap
Taalbeschouwing: psycholinguïstiek
Taalbeschouwing: sociolinguïstiek - pragmatiek
Taalbeschouwing: Semantisch
Taalbeschouwing: Orthografie
Taalbeschouwing: tekstueel
Taalbeschouwing: Syntactisch
Taalbeschouwing: Fonologie
Taalbeschouwing: Morfologie
Taalbeschouwing
Argumentatie
Instructies geven en krijgen
Gek gespeld - spelling
Vergaderen, formulieren & officiële documenten
Een schat aan woorden
Jotie T'Hooft en de neoromantiek
Speeches
Gevoelswaarde: eufemismen en dysfemismen
Het interview: soorten en vragen
Reclametechnieken en Beeldmanipulatie
Solliciteren en een CV opstellen
Taal en brein - neurolinguïstiek
Taalverwerving
Nederlands in alle staten
Van dialect tot AN: het Nederlandse taalcontinuüm
Herman Brusselmans
Tom Lanoye
Presenteren - spreekvaardigheid
Heldere taal versus jargon
Oude versus Nieuwe Media
Namen noemen
Taalvariatie & popmuziek: van kleinkunst tot Bazart
Poëzieweek 2017