Skip to main content

Onze leerkracht tipt: collecties muziekbeleving

Onze leerkracht tipt: collecties muziekbeleving

18 oktober, 2018

Wie?

Leen Note
Leerkracht kunstvakken

Wat?

Collecties over muziekbeleving voor de 2de en 3de graad secundair


Gedetacheerde leerkracht Leen ademt muziek: de uitgelezen persoon dus om een reeks collecties rond muziek en muziekbeleving voor Het Archief voor Onderwijs op poten te zetten. Laat je leerlingen met een andere bril naar muziek kijken aan de hand van collecties over bv. akoestiek, dans, communiceren via muziek en de helende kracht van klanken. Of maak jouw klas bewust van de gevaren van te luide muziek, met de collectie rond gehoorschade.

Leen licht in dit filmpje zelf toe hoe je haar collecties kan inzetten in de lessen muzikale opvoeding, maar ook PAV, MAVO, LO en geschiedenis.

 

Klinkt als muziek in je oren? Neus dan zeker eens door Leens favoriete collecties:

1. Communiceren met muziek

Muziek heeft de krachtige eigenschap dat mensen écht gaan luisteren. In deze collectie vind je actuele en historische protestliederen. Via muziek krijgen mensen de kans om hun gevoelens te uiten. Dat weten filmmakers en gewiekste reclamejongens maar al te goed. Klank ondersteunt beelden en leidt de kijker, vaak onbewust, naar een emotie.
Van de STIP bij Ketnet tot Music for Life op Studio Brussel, allemaal willen we iets zeggen met onze muziek. Laat je leerlingen in deze sprekende collectie kennismaken met de boodschappen van Marconi, Bob Dylan en Vera Lynn.

2. Muziek of lawaai? Wat is gehoorschade?

Een overdaad aan decibels kan flink wat schade aanrichten. Toch beseffen jongeren niet altijd hoe snel dit gebeurt. Deze collectie illustreert de gevaren, maar ook de gevolgen van een overmatige blootstelling aan geluid. Ga met je leerlingen het gesprek aan en toon hen hoe ze gehoorschade kunnen voorkomen. In de collectie ‘Muziek en akoestiek’ vind je een uitbreiding op dit thema.

3. Life is music: de impact van muziek op de mens

We kregen allemaal al eens kippenvel bij het horen van een muziekstuk. Dat komt omdat muziek ingrijpt op de diepste structuren van ons brein. Zo zijn baby’s al van in de buik gevoelig voor muziek, en maakt samen zingen ons ook op oudere leeftijd gelukkig. Maar waar komt dat gevoel van herkenning bij muziekstukken vandaan? Wat is de invloed van bastonen en beats op onze fysiek? Zijn tieneridolen enkel iets van vandaag? En kan muziek de wereld redden? Deze collectie geeft je leerlingen antwoorden op enkele muzikale vraagstukken.

Meer collecties muziek van Leen

Het volledig overzicht van Leens collecties over muziekbeleving voor de 2de en 3de graad secundair vind je hier:
Muziek of lawaai? Wat is gehoorschade?
Muziek en akoestiek
Kunst als medicijn
Communiceren met muziek
Rhythm is a dancer: muziek en beweging
Life is music: de impact van muziek op de mens