Skip to main content

Cultuur in de Spiegel

Cultuur in de Spiegel

Wat verstaan we onder cultuur en hoe komt het aan bod in het onderwijs? Aan de hand van verschillende onderwerpen, vaardigheden en media maakt het kader Cultuur in de Spiegel cultuuronderwijs concreet en toepasbaar in jouw les. Of je nu cultuurwetenschappen geeft, taalleerkracht of wetenschapper bent! Via deze pagina raak je wegwijs in de belangrijkste concepten, kan je aan de slag met lesklare collecties én kijk je naar je eigen collecties door een Cultuur in de Spiegel-bril.

Verken het zelf - Onze collecties - Tips voor je eigen collecties - Links en downloads - Partners

#Paragraaf 101

Verken het zelf

Aan de hand van vier basisvaardigheden en reflectie hierop, krijg je grip op cultuur. Dat is de kern van cultuuronderwijs. Cultuurreflectie stimuleert en ontwikkelt het culturele bewustzijn van je leerlingen. Het leert hen omgaan met hun eigen cultuur en die van anderen.

In de interactieve video doe je een quiz over natuur en cultuur, leer je de theorie kennen en ontdek je manieren om met Cultuur in de Spiegel aan de slag te gaan.

#Paragraaf 331

Breng cultuur in jouw lessen

Het Archief voor Onderwijs ontwikkelde in samenwerking met CANON Cultuurcel een reeks collecties gestoeld op Cultuur in de Spiegel. In elke collectie vind je handige lestips en reflectievragen die jou en je leerlingen aanzetten om stil te staan bij cultuur. Wil je met audiovisueel archiefmateriaal en Cultuur in de Spiegel aan de slag? Laat je hier inspireren!

We sommen alle onderwerpen van de collecties voor je op in dit handig overzicht voor basis- en secundair onderwijs:

     

#Paragraaf 361

Bekijk audiovisueel archiefmateriaal door een Cultuur in de Spiegel-bril

We leveren je niet zonder enige houvast over aan Cultuur in de Spiegel om op je eentje te werken rond cultureel bewustzijn. Het Archief voor Onderwijs biedt je onder andere een handig reflectiekader met enkele vragen die je helpen gericht op zoek te gaan naar archiefmateriaal over je lesonderwerp. Ontdek drie tips die je op weg zetten.

#Paragraaf 91

Naar cultureel bewustzijn

Cultuur in de Spiegel is een manier om na te gaan wat wij verstaan onder cultuur, maar ook een onderzoek naar hoe cultuur in het onderwijs aan bod kan komen, en welke vaardigheden leerlingen moeten oefenen om op een inhoudelijke manier met die cultuur om te gaan. De theorie beschouwt cultuur allesbehalve als een afgerond geheel, maar eerder als een voortdurend proces van betekenisgeving: op basis van voorgaande ervaringen, geef je zin en betekenis aan je huidige realiteit. De theorie is ontwikkeld door de Nederlandse professor in de cognitiewetenschappen Barend van Heusden.

#Paragraaf 371
#Paragraaf 311

Partners

Dit project kwam tot stand in samenwerking met CANON Cultuurcel, het Vlaams departement voor Onderwijs & Vorming en het Vlaams Instituut voor Archivering.