Skip to main content

Beeldgeletterdheid

Beeldgeletterdheid

Als leerkracht breng je beelden binnen in je lessen: je laat leerlingen een filmpje bekijken of zelf een presentatie voorbereiden. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar beelden zeggen soms zelfs meer dan je beseft. Weet jij waarmee je rekening moet houden wanneer je op play drukt? Mediawijs en het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) werkten samen rond beeldgeletterdheid in het onderwijs. Ontdek welke vaardigheden je nodig hebt om jezelf en jouw leerlingen beeldgeletterd te kunnen noemen!

Beelden lezen - Wegwijs in beeldtaal - Beelden gebruiken - Links en downloads - Partners

#Paragraaf 131

Beelden lezen

Beelden zijn alomtegenwoordig in onze maatschappij. Jongeren worden dagelijks met de meest uiteenlopende vormen van media geconfronteerd, maar daarom staan ze niet per se stil bij wat ze precies bekijken, delen en met wie. Ook als leerkracht neem je best de tijd om na te denken over wat je nu precies toont en hoe die beelden zijn opgebouwd. Voor elk beeld maakt de maker immers een keuze in weergave, die niet altijd even objectief is.

Hoe ga je daarbij te werk? Aan de hand van 6 vragen en 9 voorbeeldfragmenten leer je als leerkracht met jouw leerlingen kritisch omgaan met beeldmateriaal. Pas de vragen ook eens toe op de fragmenten die je zelf gebruikt in je lessen!

#Paragraaf 411

Collecties

Het Archief voor Onderwijs stelde collecties samen, speciaal om je te oefenen in beeldgeletterdheid of om je te verdiepen in het onderwerp. Om het volledige aanbod te bekijken, moet je aangemeld zijn.

#Paragraaf 391

Wegwijs in beeldtaal

Hoe zitten beelden precies in elkaar, en hoe beïnvloeden beeldmakers jou met de bouwstenen van beeldtaal? Wist je dat het cameraperspectief een onderwerp nietig en klein kan doen lijken? Dat kadrage bepaalt wat wel en niet wordt benadrukt? Dat een slimme montage bepaalde gevoelens bij de kijker opwekt?

Met deze interactieve video doorgrond je alle componenten van de beeldtaal en leer je kritische vragen stellen over de manier waarop iets in beeld is gebracht. Ontdek ook enkele simpele oefeningen met beeld die je zelf kan toepassen. Regisseur Stijn Coninx, monteur Philippe Ravoet en cameraman Danny Elsen begeleiden je hierbij.

#Paragraaf 141

Opgepast, auteursrecht!

Hoezo? Zijn vandaag de dag niet alle beelden van iedereen? Natuurlijk niet! Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, moet je rekening houden met bepaalde rechten voor het gebruik van beeldmateriaal. Hieronder kan je het auteurs- en portretrecht in de context van het leerplichtonderwijs in detail uitpluizen.

Disclaimer: Door recente wijzigingen in de Wet op Intellectuele Eigendom is de interactieve video op een aantal punten niet meer up-to-date. Wij werken eraan om samen met onze partner Mediawijs deze informatie zo snel mogelijk weer helemaal accuraat te maken. Met andere woorden: Bij twijfel, tussentijds best nog een keer dubbel checken!

#Paragraaf 151
#Paragraaf 161

Partners

Dit project is een realisatie van het Vlaams Instituut voor Archivering in samenwerking met Mediawijs.