Skip to main content

Reclametaal en reclamestrategieën

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/770311

Drink Spéciale Palm

In de jaren vijftig kwam niet alleen de televisie de Vlaamse huiskamer binnen, maar ook de reclame. Die zag er toen anders uit dan nu. Al snel na de opkomst van de televisie doken de eerste reclamefilmpjes op. Stel je voor hoe ‘nieuw’ dit toen was! Typisch voor de reclamefilmpjes van toen is het gebruik van poppetjes. In dit eenvoudige filmpje wordt – nog zonder waarschuwingen – bier gepromoot. Al na enkele jaren kwamen er echter regels rond publiciteit. Reclame voor genotsmiddelen, zoals tabak en alcohol, werd aan banden gelegd. Er kwamen ook regels voor reclame gericht op kinderen of voor medicijnen. In de 21ste eeuw hebben internet en de digitale televisie het reclamelandschap opnieuw helemaal veranderd. Hoe zal reclame er in 2115 uitzien? Promotiefilm van Spéciale Palm, jaren 1950 (gepubliceerde datum bij benadering).

01-07-1950
Industriemuseum

Nele in radioland: de eerste reclamespot op BRT

De archiefmeester vond het allereerste spotje dat op de openbare omroep werden uitgezonden. Op 1 oktober 1990 werd de eerste reclamespot uitgezonden op de toenmalige BRT.

19-01-2014
VRT

Nachtwacht: alles is reclame

In deze aflevering van het programma 'Nachtwacht', gepresenteerd door Jan Leyers, is Bruno Vanspauwen te gast. Bruno Vanspauwen staat al jaren aan de top van de reclamewereld, hij stelt vast dat iedereen de technieken van de reclame overneemt.

19-04-2003
VRT

Journaal: JEP hekelt reclame Sloggi

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) heeft beslist dat de reclameborden van Sloggi uit het straatbeeld moeten verdwijnen omdat ze afbreuk zouden doen aan de waardigheid van de vrouw. Reclameaffiche van Sloggi. In een telefonisch gesprek spreekt Piet Jaspaert, voorzitter van JEP van een onrechtmatig gebruik van de vrouw. Ann Ramaekers, PR-verantwoordelijke van Sloggi zegt dat de reclame helemaal niet vrouwonvriendelijk is. Archiefbeelden van een modeshow van Sloggi-ondergoed. Ramaekers heeft het over het feit dat reclame voor lingerie vrouwen toont. Reclameaffiche van Sloggi.

22-07-2010
VRT

Test-Aankoop gebruikt misleidende reclame

Test-Aankoop wordt op de vingers getikt voor misleidende reclame. Op haar website biedt de consumentenorganisatie nieuwe abonnees een tablet aan. Maar volgens de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (JEP) gaat het helemaal niet om een tablet, maar om een eenvoudige multimediaspeler. Ivo Mechels, woordvoerder van Test-Aankoop, weert de aantijgingen af. Beeld van de website van Test-Aankoop met de betreffende misleidende reclame. Piet Jaspaert, voorzitter JEP, vertelt dat hij denkt dat de consument door de reclame op het verkeerde been wordt gezet.

07-03-2013
VRT

I Love Reclaam

Uit een enquete blijkt dat 94% van de ondervraagden vindt dat er te veel reclame is. Archiefbeeld van Hans Versteden uit Terzake van 20 oktober 1998. Pascal Anckaert van Vlerick Management School licht de uitslag van de enquête toe en heeft het over de beïnvloeding van reclame op de consument. Er volgen fragmenten uit een Palm-reclamefilm en een Dash-reclamefilm, gevolgd door een beeld van de afstandsbediening en de tv die wordt afgezet.

08-04-1999
VRT

Hautekiet: Nederlandstalige reclameslogans

Stel dat de statuten voor reclame op bussen en trams strikt nageleefd werden, dan zou alle reclame in het Nederlands moeten. Volgens het kabinet van minister Hilde Crevits zijn de onderhandelingen hierover nog volop aan de gang, maar dochtermaatschappij Lijncom, die instaat voor de advertenties, neemt het vandaag al niet erg nauw met de voorschriften. We horen een montage van enkele reclamespots met anderstalige slogans, voornamelijk in het Engels. 00:01:50 Brecht Devoldere ging op reportage in Antwerpen. Verstaan mensen die Engelse slogans op bussen en trams wel? De senioren onder de Sinjoren duidelijk niet... 00:03:36 Jan Hautekiet spreekt met reclamemaker en studiogast Harry Demey. Hij is niet tegen Engelse slogans, maar vindt ook dat je dat niet per se moet doen om hip te zijn. Een goede slogan zegt meteen waarvoor een merk staat en de allerbeste slogans zijn diegene die zelfs spreektaal worden, zoals: 'op een dag vind je de job van je leven'. 00:08:40 Hautekiet onderwerpt Demey aan een quiz waaruit duidelijk de vluchtigheid van reclameboodschappen in het Engels blijkt. 00:13:26 Telefonisch interview met professor Leo Van Broeck, professor architectuur aan KU Leuven. Hij geeft de helft van zijn lessen in het Engels. Met de nodige beeldspraak legt hij uit waarom het niet slim is om ons aan het Nederlands vast te klampen. 00:16:42 Telefonisch interview met Werner Siebert, over de slogan 'Rewarding people' van Euphony. Het kan niet beter, vindt hij.

09-04-2013
VRT

Klant of koning: product placement

In de rubriek 'Klant of koning?' worden verkooptechnieken blootgelegd. Fragment uit 'Thuis': Frank drinkt fruitsap 'Fruitig liesje'. Reportage over product placement met Niels Janssen. Fragment uit James Bond met een BMW. Uitleg over merken die verbonden waren aan de film. Dat leverde een groot budget op. Beelden van een opname van 'Thuis' met reclame voor Fruitig liesje, gecoördineerd door Niels Janssen. Acteurs proeven Fruitig liesje in de schminkkamer. Interview in de studio met Michiel van Schooten over het verschil tussen reclame en product placement.

26-02-2004
VRT

Alcoholreclame: strengere regels

Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx heeft afgesproken met de distributie-, horeca-, brouwerij- en sterkedrankensector dat alcoholreclame vanaf eind april verboden wordt op digitale media die minderjarigen bereiken. Archiefbeelden van jongeren die alcohol drinken. Reclame en verkoop van alcohol. Een interview met Danny Van Assche, Horeca Vlaanderen, over het toezicht op het alcoholverbruik. Binnenbeeld van een supermarkt, alcohol in de rekken. Interview met Dominique Michel, Comeos, distributiesector. Fragment van een filmpje op YouTube met George Clooney over Martini. Bijeenkomst met Laurette Onkelinx.

25-01-2013
VRT

Terzake: zeepreclame

Reportage over reclame voor zeep die een soap wordt. Televisieseries worden ook wel soaps genoemd omdat er vroeger voor, tijdens of na die series vooral reclame voor wasmiddelen werd getoond om de overwegend vrouwelijke kijkers te verleiden. Nu is de cirkel rond. Procter & Gamble (P&G) heeft van zijn reclamespotjes een soap gemaakt en die spotjes zijn zo in de smaak gevallen dat ze in Groot-Brittannië bekroond zijn met twee Euro Effie Awards. Fragment uit een reclamespot. Luc Suykens van P&G verklaart de spotjes. Hij vertelt over de inspiratiebron. Tweede fragment uit een reclamespot. Reclamemaker Wim Schamp bekijkt de spots en stelt dat het geen soap is, maar goede reclame. Hij noemt het zeer gedurfd. Interview met Luck Suykens gaat verder. Fragmenten uit andere reclamespotjes. Wim Schamp stelt dat de reclame zeer intelligent is en dat het een nieuwe evolutie in de reclamewereld is.

15-10-2004
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Reclametaal en reclamestrategieën


Bart Laureys's picture
Bart Laureys

Collectie aangemaakt door Bart Laureys voor het vak cultuurwetenschappen in het derde jaar van het secundair onderwijs (Profielcomponent interactie en communicatie, ET 7)

 

FRAGMENT 1
In de jaren 1950 kwam niet alleen de televisie de Vlaamse huiskamer binnen, maar ook de reclame. Dit fragment toont een van de eerste reclamecampagnes uit die tijd voor Spéciale Palm.
 

AUDIOFRAGMENT 2
De archiefmeester vond het allereerste reclamespotje dat op de openbare omroep werd uitgezonden op 1...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

14-09-2018