Skip to main content

Uitgeklaard: slaperig op school

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/2496862

KLAAR: slaperig op school

Luie tieners? We zijn gewoon moe! Een kwart van de Vlaamse tieners heeft slaapproblemen. Ze slapen te weinig, raken moeilijk in slaap, kunnen ’s morgens niet uit bed en zijn altijd moe. Hoe komt dat en wat gebeurt er met je lichaam als je te weinig slaapt? Wetenschapsjournalist Peter Brems vertelt ons een verhaaltje over slapengaan. Meer weten? [Bekijk als leerkracht de bijbehorende collectie.](https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/2496862)

06-11-2019
VRT

Ook getest op mensen: waarom slapen jongeren slecht?

Volgens een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie zit meer dan twintig procent van de pubers ’s morgens vermoeid in de klas. Hoe komt dat? ‘Ook getest op mensen’ trekt naar het Heilig Hartcollege in Halle, waar Gerda Hanssens, leerkracht Frans, geïnterviewd wordt. Zij merkt een duidelijk verschil tussen het eerste lesuur en de andere lesuren: sommige leerlingen hebben het ’s ochtends zelfs moeilijk om rechtop te blijven zitten. Leerlingen worden geïnterviewd op de speelplaats: hoeveel uur hebben ze geslapen? Beoordelen ze zichzelf als moe of uitgeslapen? Gesprek met Karlien Dhondt, psychiater in het universitair ziekenhuis van Gent, over slaap bij jongeren. Jongeren hebben eigenlijk meer dan acht uur slaap nodig, omdat ze nog volop groeien. Anke, Sharon, Julien en Carlos, vier leerlingen, worden aan de Vrije Universiteit Brussel tweemaal getest door professor biologische psychologie Elke De Valck. Ze krijgen twee elektroden op het voorhoofd gekleefd, die de elektrische activiteit in de hersenen nagaan. De algemene toestand in de hersenen wordt nagegaan, zoals de alertheid of de neiging om in slaap te vallen. Na de elektrische meting volgt de concentratietest, om de link te leggen naar presteren in de klas. Om elf uur volgt de identieke tweede test. De Valck ziet meteen een verhoging in de hersenactiviteit in vergelijking met de test om negen uur. Drie van de vier leerlingen presteren beter bij de tweede test. Carlos, Sharon, Julien en Anke vertellen over de activiteiten die ze ’s avonds nog uitvoeren, zoals sms’en. Het feit dat jongeren niet snel in slaap vallen, heeft ook te maken met hun hormonen: zodra het donker wordt, begint de pijnappelklier in de hersenen melatonine af te scheiden. Die stof zorgt ervoor dat mensen moe worden. Bij jongeren komt die melatoninepiek later en in mindere mate dan in de lagere school, vertelt Dhondt. Met een speekseltest wordt nagaan hoeveel melatonine de vier leerlingen aanmaken. Tussen zeven uur ’s avonds en twee uur ’s nachts moeten ze vijf keer op een watje kauwen. De watjes worden naar het Nederlandse ziekenhuis De Gelderse Vallei gestuurd voor analyse. De resultaten worden in de klas besproken. Marcel praat in de studio met de klas over de resultaten. Marcel bespreekt de resultaten ook met Dhondt. Ze vertelt dat men in Brazilië getest heeft of leerlingen beter presteren als de school later zou beginnen, wat het geval blijkt te zijn. Ze geeft tips om beter in slaap te vallen.

29-04-2009
VRT

Pano: slecht slapen

'Pano' is een duidingsmagazine met indringende reportages over de grote thema's van deze tijd. Een gedreven team van reporters diept de beste nieuwsverhalen uit en zoekt het antwoord op actuele vragen. 42% van de Vlamingen is niet tevreden over zijn of haar slaap. We slapen alsmaar minder en ook onze slaapkwaliteit gaat achteruit. Pano-reporter Chris Michel worstelt al jaren met een chronisch slaapprobleem. Neurologe Ilse De Volder onderzoekt Chris in het slaaplabo van het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen. Zijn slaapprobleem blijkt een verrassende oorzaak te hebben. Net als veel Vlamingen werkt Chris overdag binnen en kijkt hij tot 's avonds laat op zijn laptop en zijn smartphone. "Weinig licht overdag en fel licht 's avonds kunnen onze biologische klok volledig ontregelen," zegt De Volder. "De impact van licht wordt nog sterk onderschat." Pano bezoekt een school in het donkere Zweedse Malmö, waar ze experimenteren met een revolutionair nieuw lichtsysteem. Gevolg? Betere wiskundetoetsen door het blauwere licht 's ochtends en creatievere leerlingen door het rodere licht in de namiddag. Maar ook dichter bij huis, in een ziekenhuis in Izegem, hebben ze een kamer met aangepaste verlichting. Patiënten met dementie slapen er beter en zijn overdag actiever. Of hoe licht veel belangrijker is voor onze nachtrust dan we vaak beseffen. Een reportage van Peter Brems, Chris Michel en Kristiaan Grauwels 00:01:32 VRT-journalist Chris Michel heeft negen en een half uur geslapen en is toch nog moe. Hij vraagt zich af hoe dat komt. Aan de ontbijttafel vertelt Chris dat hij, als hij op vakantie is, wel goed slaapt. In Antwerpen heeft hij dat niet. 00:02:57 Chris laat zijn slaap onderzoeken in het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen. Hij heeft een gesprek met dokter Ilse De Volder over zijn gewoontes voor het slapengaan. 00:04:02 Interview met neuroloog Ilse De Volder. Ze vertelt dat het effect van licht op onze slaap vaak onderschat wordt. 00:04:26 Chris blijft één nacht in het ziekenhuis om zijn slaap te laten onderzoeken. Voor de metingen worden elektroden op zijn lichaam bevestigd. Chris is nog een hele tijd bezig met zijn smartphone en tablet voor het slapengaan. De camera's registreren heel de nacht zijn slaappatroon. Op infraroodbeelden is te zien dat Chris aan het woelen is in zijn bed. 00:05:30 De volgende ochtend bespreekt dokter De Volder de resultaten met Chris en de te nemen maatregelen. De Volder zegt dat het goed is voor de update van je biologische klok om voor de middag in het buitenlicht te komen. Ze legt uit hoe die update in zijn werk gaat. 00:07:45 Chris bestelt de Sunsprite, een toestel dat meet hoeveel zonlicht je in je ogen krijgt. Volgens de Sunsprite heeft hij 's avonds slechts 53% van het aanbevolen zonlicht binnen gekregen. Chris gaat de volgende ochtend joggen. Hij heeft daarna al 62% van het nodige zonlicht van die dag binnen gekregen. 00:09:44 Interview met Tom Van Peer, beiaardier in Lokeren. Hij is als kind blind geworden, waardoor zijn bioritme totaal in de war raakte. Hij vertelt over het moment waarop hij blind werd en de gevolgen ervan. Dokter De Volder vertelt over het verwarde bioritme bij blinde mensen: de biologische klok wordt aangestuurd via de ogen. Van Peer werd depressief toen hij vier jaar geleden kunstogen kreeg, waardoor hij volledig was afgesloten van het licht. 00:12:25 Chris reist naar het Zweedse Malmö, waar er maar zeven uur daglicht is rond de kerstperiode. Enkele geïnterviewde inwoners vertellen dat ze veel vermoeider zijn tijdens de winter. Dokter Klas Sjoberg, onderzoeker aan de universiteit van Malmö, vertelt over winterdepressies die behandeld kunnen worden met aangepaste verlichting. Hij is ervan overtuigd dat aangepaste verlichting enorme voordelen kan hebben voor de menselijke gezondheid. 00:14:30 Anna Milstam, lerares aan de Lindbergschool in Malmö, ontvangt Chris in de school, waar ze een nieuw verlichtingssysteem uittesten. Milstam toont de klas met speciale verlichting, die het buitenlicht in de lente nabootst. 00:15:51 Interview met een aantal leerlingen: ze worden alerter door het licht, hebben meer energie en slapen beter. 00:16:49 Een derde van de leerlingen beweert geen voordeel te ondervinden van de verlichting, maar Klas Sjoberg is ervan overtuigd dat het bij iedereen werkt, ook al beseffen ze het niet. 00:18:00 In de Sint-Jozefskliniek in Izegem heeft de geriatrieafdeling één kamer waarin het licht is aangepast. Rob Verbeelen, de verdeler van de verlichting, geeft uitleg. Wouter Blondeel, de technisch verantwoordelijke, zegt dat er goede resultaten te merken zijn bij personen met een dag-nachtritmestoornis. 00:19:16 Neuroloog De Volder vertelt dat ze in Nederland een vertraging van bepaalde ziektes gemerkt hebben bij mensen die lichttherapie volgden. Chris plaatst aangepast licht op de Pano-redactie. Verbeelen zegt dat vele bedrijven en sportclubs deze verlichting al toepassen. 00:21:20 Terug in Malmö vertelt Klas Sjoberg dat, afhankelijk van de activiteit die je wil uitvoeren, je het kunstlicht kan aanpassen. Het harde blauwe licht is ideaal voor concentratie, het zachtere licht is goed voor creativiteit en ontspanning. De leerlingen van de school in Malmö zeggen dat ze zich beter kunnen concentreren met het harde blauwe licht. Lerares Anna Milstam voelt zich hier veel beter dan in de andere klassen. 00:22:55 Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, doet een experiment met Chris om de hoeveelheid melatonine in zijn hersenen te kunnen bepalen. Melatonine is een hormoon dat ons lichaam aanmaakt om ons te doen slapen. Het gebruik van computer en smartphone 's avonds remmen de werking van melatonine af. Voor de eerste melatoninemeting mag Chris zijn vaste gewoontes behouden, voor de tweede meting logeert hij in een boomhut zonder elektriciteit in de Franse Ardennen. 00:27:20 De speekselstalen met melatonine worden geanalyseerd in het labo. Professor Godderis bespreekt de resultaten met Chris. 00:28:00 Tom Van Peer vertelt dat melatoninepillen hem geholpen hebben om zijn bioritme terug in orde te krijgen. 00:29:36 Bezoek aan de vismijn van Zeebrugge, waar 's nachts gewerkt wordt. De werknemers vertellen dat hun slaapkwaliteit overdag veel slechter is, waardoor hun immuunsysteem ook verzwakt. 00:31:21 De Volder zegt dat je door het uitvoeren van nachtwerk je biologische klok uitdaagt. Professor Godderis vertelt dat men bij nachtwerkers meer lichamelijke klachten opmerkt. De Volder zegt dat nachtwerk de kans op bepaalde kankers verhoogt. 00:32:27 In de Sint-Jozefskliniek van Izegem is er aangepast licht in het lokaal van de nachtverpleging. De verpleegsters vertellen over de voordelen van dat aangepast licht. 00:33:27 Chris doet een tweede test in het slaaplabo van het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen nadat hij zijn gewoontes voor het slapengaan heeft aangepast. Dokter De Volder bespreekt zijn resultaten: hij heeft beter geslapen dan tijdens de eerste test.

01-03-2017
VRT

Ook getest op mensen: het slaapgedrag van mensen

‘Ook getest op mensen’ is een live gezondheidsmagazine, gepresenteerd door Marcel Vanthilt, dat onderwerpen aansnijdt die een impact hebben op de kwaliteit van ons leven. ‘Het belang van de slaap’ is het onderwerp van deze aflevering. Centrale gast: Francesca Vanthielen (tv-maker). Panel: huisdokter Tom Jacobs en Nele Marcoen (psychologe en slaapexpert VUB) 00:00:00 Introductie door Vanthilt waarbij de verschillende onderwerpen al kort voor een eerste keer worden toegelicht. Dit wordt gevolgd door de begingeneriek. 00:00:51 Vanthilt introduceert de specialisten in deze afdeling. Interview met dokter Tom Jacobs en psychologe Nele Marcoen over het belang van de slaap. 00:03:08 Aankondiging van de centrale gast, Francesca Vanthielen. Beelden tonen Vanthielen, die ’s morgens op pad is voor opnames. Ze wordt in de studio gekapt en geschminkt. Vanthielen is op dat moment bezig met een drukke opnamedag voor de serie ‘Aspe’. 00:04:59 Interview met Francesca Vanthielen over haar slaapgedrag. 00:06:21 Vanthilt geeft de stand van zaken over de resultaten van een enquête over slaapgedrag. Het gaat dan onder andere over het aantal uren slaap dat we hebben en over het verschil tussen een ochtend- en avondmens. Vanthilt peilt naar de bevindingen van dokter Jacobs en psychologe Marcoen hierover. 00:10:09 Eerste deel van de reportage van een schoolexperiment, waarbij leerlingen twee uur later met school beginnen en ook twee uur later eindigen met school. De leerlingen leggen een reactiesnelheidstest af. De reportage volgt vooral de leerlingen Helena en Nicolas die ook thuis geïnterviewd worden over hun slaapgedrag. Beelden tonen leerlingen op de speelplaats. Nicolas en Helena getuigen over hun slaap de voorbije nacht. Een beeld toont dat Helena onderweg is met de fiets naar school. 00:15:32 Interview door Vanthilt met dokter Jacobs en psychologe Marcoen over het slaapgedrag van beide tieners. 00:16:30 Het tweede deel van de reportage van een schoolexperiment, waarbij leerlingen twee uur later met school beginnen en ook twee uur later eindigen met school. De camera’s volgen de leerlingen een ganse dag tijdens de les. Op de laatste dag van het experiment doen de leerlingen opnieuw de reactiesnelheidstest. De reportage sluit af met de reacties van de leerlingen op het experiment. 00:20:09 Interview door Vanthilt met Helena en Nicolas over het experiment waarbij ze elke dag twee uur langer konden slapen. Dit wordt gevolgd met een interview met psychologe Marcoen over de reactiesnelheidstest. Vanthilt interviewt vervolgens dokter Jacobs over het slaapgedrag van zijn eigen kinderen tijdens de pubertijd. Ten slotte gaat hij in gesprek met Vanthielen over haar eigen slaapgedrag. 00:24:22 Interview met vriend van de wetenschap Filip Van Den Abeele over het lichtgebruik en slaapritme. Hij gaat daarbij op een zeer illustratieve manier doorheen de geschiedenis van het licht en de invloed die de lichtgevende uitvindingen hebben op de mens. Het licht gaat uit. De mensen leefden volgens het ritme van dag en nacht. Van Den Abeele steekt een kaars aan. Pas met het uitvinden van de kaars, brak de mens voor het eerst in in de nacht. Vervolgens kwam de gloeilamp. Daarna werd de zwart-wit- en nog later de kleurentelevisie uitgevonden, die een nieuwe lichtbron waren in de huiskamers van mensen. Een extra lichtbron kwam er met de computer. Vervolgens zorgen ledlampen voor nog een betere kwaliteit van licht. Tenslotte toont Vanthilt een tablet als voorbeeld van hoe de laatste nieuwe IT-uitvindingen eigenlijk ook lichtbronnen zijn en dus ook een invloed hebben op ons slaapgedrag. 00:27:50 Vanthilt interviewt psychologe Marcoen en dokter Jacobs over de biologische klok. 00:28:51 Reportage van een gezin met drie kinderen. De ouders getuigen over het slaapgedrag. Op de beelden zien we dat de kinderen gaan slapen. 00:30:30 Het gezin komt aan in De Hoge Rielen in Kasterlee, waar ze zullen gaan kamperen. Het gezin zit aan tafel te praten over het al dan niet kunnen slapen. Er wordt gekookt en gegeten in het donker. Het gezin zit voor een kampvuur. De familie gaat slapen. 00:32:21 Interview met de dokter en psychologe over het slaapritme en de invloed op de biologische klok van de familie uit de reportage. 00:33:09 Het gezin ontwaakt op de camping. De familie praat over hun slaap. Het gezin gaat fietsen in het natuurdomein. Ze koken en eten in open lucht. Ze zitten en praten voor het kampvuur en gaan slapen. De volgende ochtend staan ze weer op. Het is de laatste dag van het experiment. De familie ontbijt samen en pakt in om te vertrekken. 00:38:32 Interview door Vanthilt met de ouders van het gezin. Koen en Barbara praten over het resultaat van het experiment. De statistieken van de gezinsleden met de resultaten van het slaapritme en de biologische klok voor en na de kampeerweek. Interview met Vanthilt over slapen en licht. De reactie van dokter Jacobs hierop. 00:42:31 Vanthilt bekijkt op het scherm de resultaten van de test over slapen. Dokter Jacobs en psychologe Marcoen reageren hierop. Dokter Jacobs geeft nog enkele tips mee. Vanthilt neemt afscheid van de gasten en bespreekt kort wat er volgende aflevering besproken zal worden. 00:46:40 Eindgeneriek.

20-11-2013
VRT

Ook getest op mensen: hoe belangrijk is onze slaap?

‘Ook getest op mensen’ is een liveprogramma met reportages en studiogesprekken. Marcel Vanthilt gaat op zoek naar antwoorden op enkele pertinente vragen over onze gezondheid en ons lichaam, door het zelf te testen op mensen. Introductie door Marcel Vanthilt waarbij hij studenten aanspreekt die binnenkort examens hebben. Hij stelt zich de vraag of een nacht doorsteken goed is of dat je toch beter kunt slapen. ‘Ook getest op mensen’ deed een onderzoek. Beelden waarin we studenten zien studeren. Sommigen doen de nacht door en gaan rechtstreeks naar het examen. Voor anderen is rust heilig. Er zijn er die denken dat een cursus onder het hoofdkussen leggen, kan helpen. En het verhaaltje dat je een taal kan leren tijdens je slaap, kennen we allemaal. ‘Ook getest op mensen’ zoekt uit hoe belangrijk slaap is. Interview met professor Eus van Someren, slaapdeskundige aan het Nederlands Instituut voor Neurowetenschap, over het belang van slaap bij het leren. Reportage waarin zes fervente schakers een golfinitiatie in Keerbergen krijgen. Ze moeten op een uur tijd leren golven. Professor Eus van Someren praat over de effecten van goed slapen en nieuwe vaardigheden aanleren. Beelden van de golfinitiatie en het eerste examen. Iedere schaker moet tien balletjes tussen de palen slaan. Professor van Someren praat over de functies van de hersenen. Daarna wordt het groepje in twee verdeeld. Eén groep gaat twee uur slapen, de andere groep doet dat niet. Opnieuw krijgen ze elk tien balletjes om tussen de palen te slaan. De slapers scoren even goed als voor het dutje. De andere groep doet het echter minder goed. Professor Eus van Someren bespreekt de testresultaten. In de studio vertellen enkele Leuvense studenten over hun ervaringen met examens en slapen. Professor Raymond Cluydts, slaaponderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel, praat over het nut van slapen bij het verwerken van dagelijkse informatie.

29-12-2010
VRT

Iedereen beroemd: ASMR

In de rubriek ‘Het Antwoordapparaat’ toont Lisa haar hobby. Ze maakt ASMR-video’s op YouTube. ASMR is een relaxatietechniek waarbij er geluiden worden gemaakt met allerlei voorwerpen en er wordt gefluisterd of zacht gesproken. De bedoeling is dat haar kijkers tot rust komen of in slaap vallen. Lisa toont hoe ze met verschillende voorwerpen geluiden maakt.

04-12-2018
VRT

Koppen: 22/05/2014

Integrale aflevering van 'Koppen' met de volgende onderwerpen: slaapmedicatie, kickboksen voor kinderen en de Koningin Elizabethwedstrijd. 1) Slaapmedicatie BV's praten over hun slaapgewoontes. Tim vertelt over het aantal mensen die slecht slapen en illustreert met een grafiek. Brigitte Swennen praat over slapen en Tim geeft uitleg over slaappillen. Beelden van een ontbijt. Brigitte vertelt over haar slaapprobleem. Voortdurende vermoeidheid bepaalde haar leven. Ze vertelt over de medicatie die de huisdokter voorschreef, maar die loste het probleem niet op. BV's praten over slaappillen. Mensen die een slaappil innemen worden getest in het slaapcentrum van het Universitair Ziekenhuis (UZ) in Leuven en vergeleken met mensen die geen slaappil slikken. Bertien Buyse, professor UZ Leuven, licht de testresultaten toe en lijst de effecten van slaapmiddelen op. Beelden van de testen. Brigitte vertelt over haar verslaving aan slaappillen. Beelden van het labo. Jan Tytgat, toxicoloog KU Leuven, legt de gevaren van slaappillen uit. Tytgat vindt dat dokters en apothekers hun patiënten op de risico's van slaappillen moeten wijzen. Brigitte legt uit hoe ze van haar verslaving is afgeraakt: door middel van een slaapcursus. Annelies Smolders, psychologe, vertelt over de cursus. Greet Van Campenhout praat over haar pillenverslaving die ze na twintig jaar overwon en vertelt over de slaaptraining. Annelies legt de fouten uit die slechte slapers maken en praat over slaaphygiëne. BV's vertellen over slapen. Brigitte wandelt met de hond. Brigitte praat over piekeren en over de slaapcursus. 2) Kickboksen voor kinderen Deborah (14) maakt zich klaar voor een wedstrijd kickboksen. Marc Debois, haar coach, vertelt over Deborah. Haar vader, Roger Lamberigts, praat over nervositeit. Deborah staat in de ring. Deborah getuigt over het uniek gevoel dat kickboksen geeft. Beelden van een wedstrijd. Deborah wint de wedstrijd. Kinderen trainen en doen daarna een wedstrijd. Marc vertelt over de strenge regels die gelden voor kinderen. Daniella Somers, ex-bokster en coach, praat over kinderen die kickboksen. Ze vertelt over de sport die ten onrechte een slechte reputatie heeft. Fragment uit 'Head Games'. Beelden van een bokswedstrijd. Peter Boone, boksarts, legt uit waarom boksen voor kinderen niet gevaarlijk is. Deborah pakt boksspullen in. Deborah praat over de blessures die ze opliep en vertelt over haar bokskamer. Beelden van een trainingssessie. Harley Techel is gepassioneerd door boksen. Beelden van Harleys medisch onderzoek. Beelden van de Boksgala in Poperinge en demowedstrijd. De coach van Harley vertelt over bloedneus die Harley opliep. Beelden van een bloederige bokswedstrijd in Gent. Scheidsrechter Jean-Pierre Van Imschoot legt de beslissing om de wedstrijd stil te leggen uit en praat over boksen en de wedstrijd. Patrick Cras, klinisch neuroloog, kijkt naar een bokswedstrijd. Hij vindt boksen voor kinderen onverantwoord. Beelden van de stand van het Risico Vechtsport Platform. Els Dom vertelt over de reglementering voor clubs. Beelden van training Deborah. Bart Aerts praat over de club van Marc Debois. Marc vindt dat kinderen pas vanaf twaalf jaar wedstrijden mogen doen, beelden van training. Deborah wil boksprof worden. 3) Koningin Elizabethwedstrijd Beelden van repetitie van Charles Dekeyser (27), José Van Dam geeft aanwijzingen. Charles vertelt over de lessen die hij krijgt van José. Beelden van repetitie van Chiara Skerath (26). Chiara praat over haar droom om deel te nemen aan de Koningin Elisabethwedstrijd. Charles jogt. Hij legt uit waarom hij loopt. Hij vertelt waarom hij is beginnen zingen. Charles zingt en vertelt over zijn coach Martine. Zangcoach Martine Reyners verklaart hoe Charles begon met zingen. Chiara doet yoga. Ze helpt haar gastvrouw Flavia bij het koken. Flavia praat over haar gast. Chiara vertelt over groenten snijden en stress. Beelden van de loting bij de Koningin Elisabethwedstrijd. Charles en Chiara zijn tevreden met hun loting. Chiara test haar stem uit. Johan Skerath, de vader van Chiara, is in het Flageygebouw. Johan vertelt waarom hij nerveus is. Chiara heeft zin om op het podium te staan. Johan hoopt dat Chiara ontspannen haar aria's kan zingen, Chiara zingt. Chiara legt uit hoe de jury oordeelt. Chiara is bij haar familie. Chiara denkt dat ze niet geselecteerd is na de eerste ronde. Beelden van repetitie van Charles. José Van Dam praat over 'stijve Charlie', Charles zingt bij eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd. Charles kookt. Charles praat over de combinatie van koken en zingen en vertelt over dikker worden. Hij praat over de Koningin Elisabethwedstrijd, zijn projecten en zijn toekomst. Charles en Chiara zingen.

22-05-2014
VRT

De zevende dag: de slapelozen

Dit fragment uit ‘De zevende dag’ begint met een radiospot voor nachtuitzendingen die Annick Ruyts gedurende één week op Radio 1 zal houden voor en met slapeloze mensen. Slapeloosheid is een ziekte van deze tijd en daarom wil Ruyts op zoek gaan naar de verhalen van mensen die hieraan lijden. Die worden ook gebundeld in een televisieprogramma. Ze wordt bijgestaan door neuroloog en slaapexpert Inge Declercq. Declercq vertelt dat slapeloosheid de meest voorkomende vorm van slaapaandoeningen is. De oorzaken zijn zowel biologisch als psychologisch. Ze duidt wat je best kan doen wanneer je niet kan slapen. Ruyts hoopt met haar plan slechte slapers met elkaar te verenigen en elkaar te laten helpen. Declercq organiseert workshops die de slapelozen kunnen helpen en vertelt dat er veel concrete hulpmiddelen zijn die je kan proberen.

24-03-2019
VRT

Universiteit van Vlaanderen: waarom ga jij vanavond weer te laat naar bed?

Inspirerende professoren en universitair docenten delen in colleges van vijftien minuten de spannendste inzichten uit hun vakgebied. In elke aflevering laten ze je kennismaken met de wetenschap achter boeiende vragen. Wie kent het niet: 's avonds véél te lang tv kijken, 's morgens véél te moe wakker worden en vastbesloten zijn 's avonds extra vroeg te gaan slapen en dan ga je 's avonds toch wéér te laat slapen. Hoe is dat toch mogelijk dat we er niet in slagen die ochtendlijke goede voornemens 's avonds uit te voeren? Liese Exelmans doet onderzoek naar ons mediagebruik en weet stilaan hoe het komt én wat we eraan kunnen doen!

08-02-2018
VRT

Universiteit van Vlaanderen: wat gebeurt er met je brein als je slecht slaapt?

Inspirerende professoren en universitair docenten delen in colleges van vijftien minuten de spannendste inzichten uit hun vakgebied. In elke aflevering laten ze je kennismaken met de wetenschap achter boeiende vragen. Om goed te kunnen slapen mag je niet te veel koffie drinken en niet te laat met je gsm bezig zijn. Maar wat gebeurt er in je lichaam als je slecht slaapt? Johan Verbraecken van de Universiteit Antwerpen vertelt welke stoffen er dan te veel in je hersenen achterblijven, welke tekorten je krijgt en hoe het komt dat je daarvan bleek ziet en wallen onder je ogen krijgt.

08-11-2017
VRT

De slapelozen: 30/10/2019

Een op drie Belgen slaapt slecht en Annick Ruyts is een van hen. Ze heeft vanalles geprobeerd: natuurwandelingen, homeopathie, mindfulness en slaapmedicatie. Omdat ze niet alleen is, gaat Annick op zoek naar de verhalen van andere wakkerliggers en experten. Met hen maakt Annick nachtradio. Dit is de laatste aflevering van de vierdelige reeks. Psycholoog Erik de Soir heeft het over de link tussen slapeloosheid en piekeren. Hebben we een pieker-knop die we kunnen afzetten? Schrijfster Lize Spit zou die knop maar al te graag vinden. Ook Dirk Draulans is een slechte slaper. Hij vertelt over zijn eigen slaapprobleem, maar ook over hoe dieren slapen. 00:01:25 Luisteraar Sofie vertelt over het slaapwandelen van haar zoon. Sofie is altijd alert: het slaapwandelen heeft ook een effect op haar slaap. 00:04:46 Zit slapeloosheid tussen je oren? Psycholoog Erik de Soir praat met Annick. De Soir legt uit dat het kan helpen om je piekergedachten neer te schrijven. Zo ontstaat er een structuur in het probleem dat dan opgelost kan worden. De nacht moet een vredevolle periode zijn. De Soir geeft begeleiding aan traumapatiënten. Trauma’s gaan bijna altijd gepaard met slaapproblemen. Bij vroegkinderlijke traumatisering weigeren mensen om te gaan slapen op het moment dat het trauma gebeurd is. Luisteraar Patrick vertelt over zijn trauma. De Soir zegt dat we vervreemd zijn van het lichaam. Yoga en mindfulness kan hierbij helpen. Als therapeut merkte hij dat hij tekortschoot, waardoor hij zich is beginnen verdiepen in de alternatieve geneeskunde. 00:10:19 Luisteraar Dirk werkt bij de brandweer en is vaak ’s nachts aan het werk. 00:13:12 Luisteraar Marleen vertelt over hoe haar nachten eruit zien. Haar echtgenoot heeft jongdementie en diabetes. Dat geeft aanleiding tot nachtelijk dwalen en paniekaanvallen. Ze haalt de energie uit de liefde en de mooie momenten die er nog zijn. 00:18:26 Annick praat met bioloog Dirk Draulans. Draulans is cyclisch een goede slaper. Mensen en mensapen hebben een bed – of een slaapnest – omdat wij in een diepe slaap gaan, in tegenstelling tot andere dieren. Er is veel meer informatie die mensen en mensapen ’s nachts moeten verwerken dan andere dieren. Op een bepaalde manier zijn we als mens bewusteloos, maar onze hersenen zijn wel nog steeds alert voor de omgeving. 00:22:19 Beelden van de brandweerkazerne. 00:23:27 Sofie zegt dat haar bioritme volledig verstoord is door het slaapwandelen van haar zoon. Burn-outs hebben niet altijd alleen met het werk te maken: soms kan het ook te maken hebben met slaapproblemen. Ze vertelt over de druk die ze zichzelf oplegt als moeder. Ze wil niet falen als moeder, maar anderzijds is het niet erg om te falen: zo zien de kinderen ook dat het leven niet perfect is. 00:26:01 Annick praat met auteur Lize Spit. Zij is al voor een lange periode slapeloos. Ze is niet anders gewend dan weinig te slapen. ’s Avonds is haar gemoed veel zwaarder en piekert ze. Het voelt als de wereld in een luciferdoosje willen proppen. Toen ze 22 jaar oud was, werd Spit behandeld voor een angststoornis. Op dat moment is ze begonnen met slaapmedicatie om rustig te worden. 00:28:55 De brandweermannen verbazen zich er over hoeveel mensen er eigenlijk ’s nachts wakker zijn. Dirk vertelt over interventies die hem bijblijven: dat zijn de interventies waar hij geen plaats aan kan geven en die hij met zich meedraagt. Dirk neemt medicatie tegen een te hoge bloeddruk. ’s Nachts werken is eigenlijk niet gezond, maar Dirk doet het graag en wil niet stoppen. 00:32:16 Lize Spit vertelt over haar rituelen voor het slapengaan. Het zijn kleine dingen die haar geruststellen en die haar aandacht verleggen. Slapeloosheid gaat voor haar gepaard met een groot gevoel van eenzaamheid. Toch is Spit een nachtmens. 00:34:35 Goede slapers denken zelden na over hun slaap, maar slapelozen liggen er wakker van. De nachten kunnen lang en eenzaam zijn, maar slapelozen zijn niet alleen.

30-10-2019
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Uitgeklaard: slaperig op school


Sarah Van der Meeren2's picture
Sarah Van der Meeren2

Collectie gemaakt voor de aflevering ‘KLAAR: slaperig op school’. Het geluids- en beeldmateriaal uit deze collectie kan gebruikt worden in de eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs. 

 

Heel wat tieners kunnen niet uitgeslapen achter de schoolbanken gaan zitten. Ze slapen te weinig, geraken niet uit bed of kunnen simpelweg niet slapen. Hoe komt dat? En wat doet dat slaaptekort met het brein? Deze collectie zet het probleem en enkele mogelijke...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

07-11-2019