Skip to main content

Uitgeklaard: 15 jaar Facebook

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/2078371

KLAAR: 15 jaar Facebook

Facebook bestaat 15 jaar. Van een virtueel vriendenboekje groeide het uit tot een platform met miljarden gebruikers. Hoe is Facebook doorheen de jaren veranderd en hoe heeft het ons veranderd? Tim Verheyden, journalist van VRT NWS, maakte er een reeks over voor Canvas. Hij geeft Yousri meer uitleg. Meer weten? [Bekijk als leerkracht de bijbehorende collectie.](https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/2078371)

23-01-2019
VRT

Koppen: Facebook en Netlog zijn de hype van 2008

De sociale netwerksites Facebook en Netlog zijn de hype van 2008. Interview met internetkenner Pieter Baert: Facebook is een website waar je een profiel kan maken en in contact kan komen met vrienden. Over het succes van Facebook. Peter maakt profiel op voor Wim De Vilder. Gaan zelf op zoek naar Meredith Bradt, een Amerikaanse die naar Nederland is verhuisd. Wim voegt haar toe aan zijn vrienden. Beelden CBS: interview met Mark Zuckerberg (24 jaar en oprichter van Facebook), hij blijft bescheiden. Bedrijf van Zuckerberg in Californië waar 4.000 mensen werken. Baert vertelt over Netlog, een Belgisch sociaal netwerk en het grootste van heel Europa. Gent, Netlogbedrijf, profiel van de twee ontwerpers. Vox populi: 'Hip als je op Netlog zit'. Interview met Toon Coppens, oprichter Netlog: het verhaal is acht jaar geleden begonnen op zijn zolderkamer. Interview met Lorenz Bogaert, oprichter Netlog: er werken reeds honderd mensen voor Netlog. Ze hebben dit jaar de prijs van de meest beloftevolle onderneming van het jaar gekregen van de Vlaamse regering. Is een Vlaams succesverhaal. Zijn de enige onafhankelijke Europese speler. Beelden van bedrijf. Gent, straatinterview met jongeren: ze zitten allemaal op Netlog. Koppen deed samen met Vacature een enquête naar het gebruik van Facebook en Netlog op het werk. Ze zijn met de resultaten naar reclamebureau Duval Guillaume en naar adviesbureau Deloitte gestapt. Beelden van de bedrijven Deloitte en Duval Guillaume. Interview met werknemers van Duval Guillaume: ze gebruiken Facebook frequent. Resultaten in verband met het gebruik van Facebook: op het werk, hoeveel tijd. Interview met André Duval van Duval Guillaume: zet geen beperkingen op het gebruik van Facebook. Enquêtevraag aan werkgevers over Facebook, moeten ze het blokkeren op het werk? Beelden bedrijf Deloitte, interview met Erik Van Den Branden van Deloitte: Facebook en Netlog mogen. Geen enkel bedrijf is geïnteresseerd in medewerkers die negatief over hun bedrijf berichten. Gaan via het net op zoek naar nieuwe mensen. Interview werknemer: ze zien erop toe dat hun Facebook profiel proper blijft. André Duval: ze gebruiken Facebook om in contact te komen met jong talent. Facebook is een geschenk uit de hemel voor hen. Enquêtevragen: Wat doet de werkgever? 24% bekijkt profielen van de werknemers. Wat bij negatieve info over het bedrijf? Wat doet de werkgever? 34% bekijkt profielen van sollicitanten. Interview met werknemers over wat ze er op zetten. Ze beginnen meer te censureren aangezien er altijd maar mensen bijkomen. Enquêtevraag: denk je na voor je iets op je profiel zet? Kan iedereen alles lezen? André Duval vertelt over werknemers die hem uitnodigen om vriend te worden via Facebook. Enquêtevraag: behoort je baas tot je netwerk? Werknemers zouden het onbeleefd vinden om niet te accepteren. Interview met Frank De Boosere: hij is boos omdat iemand een vals profiel van hem heeft aangemaakt op Facebook. Bekijkt zijn profiel op Facebook. Kan zelf niet aan de informatie. Is zogezegd fan van 'Kanepromoladies'. Er zijn twee mensen die zich uitgeven voor Frank De Boosere. Hij heeft een tijd overwogen om klacht in te dienen. Profiel Frank De Boosere. Interview met Pieter Baert: bekende figuren kunnen er best voor zorgen dat ze zelf actief aanwezig zijn op een sociaal netwerk vooraleer er een raar figuur in hun naam gaat optreden. Opname weerbericht met Frank. Profiel van Geena Lisa op Facebook. Interview met Geena Lisa: is heel nieuwsgierig, vandaar dat ze Facebook leuk vindt. Is een gemakkelijke manier om in contact te staan met al je vrienden, familie en collega's. Maakt een bewuste keuze van de foto's die ze erop plaatst. Dient niet om in contact te staan met fans. Foto's van haar kinderen op Facebook. Interview met Pieter Baert over het gebruik van Facebook door BV's en politici. Deboosere prefereert nog altijd een telefoongesprek of een gesprek op café, dan heb je een beter idee van wie voor je zit. Nu weet je het totaal niet. Hij toont voorbeelden. Hij hoopt dat Koppen erin slaagt het probleem bespreekbaar te maken en vloekt omdat hij in de camera heeft gekeken. Interview met Baert: Facebook is niet vertegenwoordigd in België. Je kan er moeilijk een klacht indienen. Bij Netlog wel. De Vilder zoekt profiel op van Annelies Van Herck op Facebook.

11-12-2008
VRT

Facebook neemt berichtendienst WhatsApp over

Facebook zal negentien miljard dollar neertellen voor de mobiele berichtendienst 'WhatsApp'. Bart De Waele, CEO van het Gentse bedrijf 'Wijs', is gespecialiseerd in advertenties op sociale media. Hij legt uit: Facebook wil meer weten over ons, om ons op die manier gerichte advertenties te kunnen sturen. WhatsApp kan hiervoor als middel dienen. Niet zozeer de inhoud van berichten is belangrijke informatie, maar wel het netwerk.

20-02-2014
VRT

Journaal: advertenties op Facebook en onze privacy

De beursintroductie betekent voor Facebook dat het nog meer inkomsten zal moeten vinden uit advertenties. Deze advertenties worden heel gericht geplaatst. Sophie Verhalle van communicatiebureau Talking Heads toont hoe een gepersonaliseerde advertentie via Facebook wordt aangemaakt. Uitleg over het gebruik van privé-informatie op Facebook door adverteerders en over het selecteren van advertenties op Facebook. Facebook heeft er alle belang bij om op vlak van privacy zo transparant mogelijk te zijn.

18-05-2012
VRT

Terzake: de Facebookverkiezingen

Achtergrond en duiding bij het nieuws van de dag met Annelies Beck. Partijen zijn steeds meer actief op sociale media. Ze laten toe ons met heel gerichte advertenties te bestoken. In de jaren 1980 waren balletjes, potloden en affiches onmisbaar voor een politieke campagne. Vandaag is sociale media essentieel. Een campagnemedewerker van Donald Trump toont hoeveel verschillende advertenties ze hebben. Reinout Van Zandycke, expert in politieke communicatie, zegt dat de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 in België een eerste ‘Facebookverkiezing’ zal worden. Sociale media laten de politieke partijen toe om op basis van de voorkeuren van de gebruikers op Facebook zeer gerichte advertenties te sturen. Volgens Van Zandycke is dit het nieuwe goud binnen de politieke communicatie. Van Zandycke toont hoe je gericht kan werken (targetten). Hij focust zich op Marokkaanse expats in Antwerpen. Het gaat om 16.000 personen die hij op deze manier kan bereiken. Erik Saelens, toenmalig marketeer van de N-VA campagne in 2014, zegt dat de partij op die manier te werk ging. Wouter Beke zegt dat mensen nog steeds de politicus in levenden lijve zien. In de studio zit Peter Van Aelst, professor politieke communicatie aan de Universiteit Antwerpen. Hij zegt dat de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 nog geen ‘Facebookverkiezingen’ zullen worden. In Amerika heb je een andere situatie. Daar zijn veel mensen die hun nieuws enkel online consumeren. Deze groep mensen heb je niet in België. Er zal wel worden ‘getarget’, maar het zal minder zwaar doorwegen. Van Aelst denkt ook niet dat de campagnes in België gehackt zullen worden omdat ze te weinig voorstellen. Hij zegt dat Trump deels gewonnen heeft omdat hij constant op de tv te zien is. Als je de mediacampagne kan bepalen dan win je meestal. Aan de stuntelige manier waarop CD&V omging met Indische likes, kan je zien dat onze partijen nog aan het experimenteren zijn met de nieuwe media. Toch spelen de nieuwe media ook een rol in de Belgische politiek. Door het consequente gebruik van Twitter bereikt Theo Francken op een effectieve manier een zeer groot publiek, zowel zijn eigen volgers als de media die zijn tweets oppikken. Van Aelst zegt dat in België de meeste media hetzelfde vertellen. Dit is een verklaring waarom we in België geen Amerikaanse toestanden krijgen, waar iedereen zijn eigen media consumeert en in een aparte wereld leeft.

08-06-2018
VRT

Journaal: Facebook gaat valse berichten opsporen

Facebook gaat artificiële intelligentie gebruiken om valse informatie op de sociaalnetwerksite te verwijderen. Computers worden geprogrammeerd om artikels, foto’s en video’s die vals zijn te herkennen. Zo zijn er al meer dan 800 miljoen berichten met valse, ongepaste of ongewenste informatie onderschept. Facebook lag de afgelopen maanden onder vuur omdat het te weinig zou doen tegen de verspreiding van ‘fake news’. Er wordt een foto getoond van de verbranding van de Amerikaanse vlag door een American Footballspeler. Deze valse foto wordt vergeleken met de originele. De valse foto is ontdekt door een computer die getraind is door ingenieurs bij Facebook. Deze computers zullen ook op zoek gaan naar ‘clickbait’: nepnieuwsberichten met sensationele titels. De makers ervan hopen dat het veel wordt aangeklikt zodat ze er veel geld mee kunnen verdienen. Interview met Tessa Lyons-Laing van Facebook over ‘fake news’ en ‘clickbait’. Ze legt uit wat Facebook hiertegen doet. Wel moet voorzichtigheid worden geboden wat betreft ongewenste berichten. Er is namelijk een spanning tussen de vrijheid van meningsuiting en de accurate informatie die mensen willen zien op hun tijdlijn. Want wie bepaalt wat desinformatie of sensatie is? En wie is een betrouwbare nieuwsbron?

21-06-2018
VRT

Journaal: klachten tegen beledigende facebookpagina

Nieuwsreportage over de controversiële facebookpagina 'Antwerpse hoeren'. De politie van Antwerpen was op zoek naar de mensen die achter de pagina zaten. Op die pagina werden foto's van willekeurige Vlaamse tienermeisjes gezet, vergezeld van vulgaire en beledigende opmerkingen. We zien eerst enkele beelden van de bewuste facebookpagina met foto's van meisjes, die onherkenbaar zijn gemaakt. Daarna volgt een interview met Fons Bastiaenssens, oud-woordvoerder van de politie. Hij vermeldt dat deze feiten strafbaar zijn. Tot slot vertelt professor Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Karolien Poels dat ze verbaasd is dat Facebook zo lang gewacht heeft om de pagina te verwijderen. Ze wijst er ook op dat ze beter voorzichtig zijn met de foto's die we op Facebook plaatsen.

03-01-2013
VRT

Journaal: meer ontslagen door internetberichten

Steeds vaker worden werknemers ontslagen nadat ze hun werkgever hebben bekritiseerd op sociale media. Dat blijkt uit een rondvraag van VRT Nieuws bij Vlaamse advocatenkantoren gespecialiseerd in arbeidsrecht. Werknemers denken vaak dat het recht op vrije meningsuiting een ontslag in zulke situaties onmogelijk maakt. Maar dat klopt niet altijd, waarschuwen advocaten. Werkgeversorganisatie Unizo raadt haar leden aan om nieuwe medewerkers een social media policy te laten ondertekenen. Zo weten werknemers op voorhand waar, wanneer en hoe sociale media (niet) gebruikt kunnen worden.

10-04-2017
VRT

Volt: debat over de populariteit van sociale media

Michaël Opgenhaffen, docent nieuwe media, geeft een inleiding over het gebruik van sociale media en het nut ervan in. Hij heeft het over de meerwaarde van sociale media en refereert naar de ramp op Pukkelpop waarvan beelden. Hij analyseert de Twitter berichten hierover, tot zes uur na de ramp. Bij rampen hebben de sociale media dus wel degelijk hun nut bewezen. Vraagt zich af wat er, één week voor deze ramp, zou gebeurd zijn op dezelfde locatie toen Rimpelrock plaatsgreep, hoe zouden deze mensen hun familie en vrienden verwittigd hebben? Er volgt een studiodebat met Luckas Vander Taelen, Vlaams parlementslid van Groen en opiniemaker Patrick De Witte. Soms zijn sociale media ook nuttig. Het debat wordt verder gezet in de studio, beiden blijven op hun standpunt.

25-04-2012
VRT

Journaal: moderne media bij het vluchten

Vluchtelingen die op weg zijn naar Europa, maken vaak gebruik van smartphones en sociale media om hun weg te zoeken naar veiligere oorden. Ze houden er ook hun familieleden mee op de hoogte van hun omzwervingen. Beeldmateriaal van Nederlandse collega's laat zien hoe migranten die moderne communicatiemiddelen gebruiken.

30-08-2015
VRT

Facebook en ik: inhoudsbeheer

‘Facebook en ik’ is een driedelige docureeks van journalist Tim Verheyden naar aanleiding van de vijftiende verjaardag van Facebook. In de derde en laatste aflevering onderzoekt Tim onder meer de rol van 'content moderation' of inhoudsbeheer op Facebook. Tim gaat na tot wat online haatboodschappen kunnen leiden in het echte leven. En wie bepaalt eigenlijk wat er op Facebook mag verschijnen? Wie bepaalt de grens tussen vrije meningsuiting en haatboodschappen? 00:02:23 Introductie van de aflevering door Tim. Hij vertelt over het Duitse stadje ‘Altena’. Er was een zeer grote bereidheid om vluchtelingen te helpen. In mei 2018 reikt Angela Merkel de eerste ‘National Integration Award’ uit aan Andreas Hollstein, de burgemeester van het stadje. 00:03:00 Tim ontmoet Andreas Hollstein. In 2016 staken een brandweerman en een handlanger een huis in Altena in brand waarin zeven vluchtelingen verbleven. Tim vraagt aan Hollstein wat de aanleiding van de brandstichting was. 00:03:41 Tim ontmoet Gerhard Pauli in het Openbaar Ministerie van Hagen. Pauli was de betrokken openbaar aanklager bij de zaak. Hij toont hoe de twee brandstichters zeer racistische berichten in de vorm van memes uitwisselden op sociale media. 00:06:41 Aan de Universiteit van Oxford ontmoet Tim onderzoeker Carlo Schwarz die de correlatie tussen verhoogd Facebookgebruik en geweld tegenover vluchtelingen ontdekte. Schwarz koos voor Duitsland als onderzoeksgebied. Schwarz stelt dat het algoritme van Facebook ideologieën en perspectieven gewoon versterkt. Het toont wat gebruikers willen zien en zorgt dat mensen in bepaalde denkpatronen vastzitten. 00:10:55 Tim bespreekt de opvallende resultaten met Jamie Bartlett, journalist en techblogger, in Londen. Zijn denktank ‘Demos’ gaat dieper in op de verhouding of het spanningsveld tussen de maatschappij en technologie, de spanning tussen de digitale norm en de analoge maatschappij waarin we ons bevinden. 00:12:22 Bartlett stelt dat er een obsessie met ‘fake news’ is. Hij vindt het echter alarmerender dat mensen juist ware nieuwsfeiten kunnen selecteren die perfect aansluiten bij hun denkkader. Daardoor krijgen mensen een ééndimensionaal perspectief op de wereld, die wél is gebaseerd op waargebeurde zaken. 00:17:36 Tim geeft een kleine bloemlezing van de meest recente Facebookschandalen. Zo veroordeelde Rosa Weber, voorzitter van de Braziliaanse kiescommissie, de rol van Facebook in de verkiezing van extreemrechtse Jair Bolsonaro. Na een opeenvolging van schandalen verklaarde Chief Operating Officer van Facebook Sheryl Sandberg dat er wordt ingezet op veiligheid op Facebook door de aanstelling van 20.000 ‘Content Moderators’. 00:21:40 In Berlijn ontmoet Tim de Vlaamse Nadia. Zij werkte enkele maanden als ‘Content Moderator’ bij Facebook waarbij ze voornamelijk Belgische inhoud moest controleren. Nadia wil anoniem blijven, want ze moest van Facebook een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Ze legt uit dat ze vooral beelden van zelfverminking moest verwijderen, maar ook livestreams van zelfmoorden. 00:23:51 Nadia legt uit hoe de workflow van Content Moderators in elkaar zit. Boodschappen die worden gerapporteerd op Facebook komen terecht bij de moderators. Dan moeten zij die toewijzen. 00:27:10 In Barcelona mag Tim op uitnodiging van Facebook een kijkje nemen in een ‘Content Moderation Center’. Tim krijgt een rondleiding in het centrum. Ze lopen langs de ‘fun floor’ waar werknemers even tussendoor kunnen uitblazen. Een werkneemster legt uit hoe het wervingsproces verloopt. 00:30:17 Een werknemer van het ‘Content Moderation Center’ in Barcelona wil anoniem met Tim spreken via telefoon. Hij wil zijn baan niet verliezen en heeft een geheimhoudingscontract ondertekend. De werknemer zegt de artificiële intelligentie geen context of tekst kan analyseren. Daarnaast laten de regels veel onduidelijk en is de training onvoldoende. 00:33:33 Tim keert terug naar Barcelona waar hij met Sarah Roberts heeft afgesproken. Ze is Assistant Professor of Information Studies aan de University of California en bracht het boek ‘Behind the Screen’ uit. Ze onderzocht het concept ‘Content Moderation’. Het grote probleem is de onduidelijkheid. 00:39:24 Tim praat met zijn chauffeur over Facebook. Hij houdt niet van sociale media en wil het echte leven leiden. 00:39:53 Tim ontmoet auteur Andrew Keen in The British Library. Keen schreef het boek ‘How to Fix the Future?’. Hij werpt een blik op de toekomst van Facebook en die van ons allemaal. Keen vreest dat Mark Zuckerberg te veel gelooft in Facebook en de globale verbinding die het medium zogezegd brengt. Hij stelt dat gebruikers niets kunnen vragen van Facebook, aangezien de sociale netwerksite gratis toegankelijk is. 00:43:50 Tim sluit deze laatste aflevering van ‘Facebook en ik’ af, met fragmentjes uit de drie afleveringen die de negatieve aspecten van Facebook belichten.

04-02-2019
VRT

Hautekiet: verschuivingen in sociale netwerksites

We delen allemaal minder persoonlijke informatie op Facebook, zo blijkt. Alleen al op Facebook werden er vorig jaar 21% minder persoonlijke posts gedeeld in vergelijking met het jaar ervoor. In de plaats daarvan trekken gebruikers naar andere sociale netwerksites. Zo leert een onderzoek van vorig jaar dat Nederlandse jongeren gemiddeld zeventien foto’s per maand delen op WhatsApp, terwijl dat op Facebook maar 2,5 foto’s per maand zijn. Jan Hautekiet sprak met Bart Vanhaelewyn (Media Consumer Analyst bij iMinds-MICT) en met Ralf Caers (professor HRM & Sociale Media aan de KU Leuven). Ze bespreken de evoluties en verschuivingen in het sociale mediagebruik en de mogelijke oorzaken hiervan. Luisteraars Annelies Orye, Norbert Maes, Karen De Vis en Joke Van Doorne geven hun mening.

20-04-2016
VRT

Terzake: Zuckerberg in het Europees Parlement

In 'Terzake' geeft Kathleen Cools achtergrond en duiding bij het nieuws van de dag. Mark Zuckerberg kwam naar het Europees Parlement met excuses voor het misbruik van persoonlijke gegevens via Facebook. Op 'Facebook F8', de jaarlijkse conferentie van Facebook, kon CEO Mark Zuckerberg nog luchtig uit de hoek komen. Maar de CEO hield er toch een pleidooi over data privacy na het schandaal met Cambridge Analytica. Klokkenluider Christopher Wylie, voormalig medewerker bij Cambridge Analytica, bracht het schandaal aan het licht. Via een grafische voorstelling wordt uitgelegd hoe Cambridge Analytica de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers gebruikte om de Amerikaanse verkiezingen en het Brexit-referendum te beïnvloeden. In het Amerikaanse congres werd Zuckerberg reeds op de rooster gelegd, maar nu komt hij ook naar het Europees parlement. Daar geeft hij uitleg aan de voorzitter en de fractieleiders. De GDPR, de nieuwe Europese wet over de bescherming van persoonsgegevens, is Zuckerberg niet vreemd. Hij belooft om de nieuwe wet na te leven en de privacy van de gebruikers te beschermen. Guy Verhofstadt, fractieleider van ALDE, is sceptisch tegenover Mark Zuckerbergs uitspraken. Net als Manfred Weber, lid van de EVP-fractie, die Zuckerberg vraagt of het schandaal een alleenstaand feit is of slecht het topje van de ijsberg. Zuckerberg zegt meer in meer beveiliging te investeren. Bram Vandeputte licht toe dat Zuckerberg zich wel heeft verontschuldigd, maar niet echt inging op de kritische vragen van de fractieleiders. Nieuwe concrete maatregelen heeft hij niet meer aangekondigd. Na de ontmoeting in het Europees parlement zal hij ook nog Emmanuel Macron ontmoeten. Facebook zal voorbereid moeten zijn voor de komende lokale en Europese verkiezingen. Een eerste test is het abortusreferendum in Ierland.

22-05-2018
VRT

De ideale wereld: Facebook en Cambridge Analytica

Otto-Jan Ham bespreekt in 'De ideale wereld' het schandaal rond Facebook en Cambridge Analytica met Lieven Scheire. In welke mate willen we onze privégegevens prijsgeven aan zulke bedrijven? Een ludieke sketch toont hoe de situatie er zou uitzien als het een enge film zou zijn.

05-04-2018
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Uitgeklaard: 15 jaar Facebook


Celine De Bock's picture
Celine De Bock

Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering '15 jaar Facebook'. Het beeld- en geluidsmateriaal uit deze collectie kan gebruikt worden in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. 

De collectie sluit aan bij ‘Uitgeklaard: het alwetende Facebook' waarin wordt uitgelegd wat algoritmen zijn en wat Facebook allemaal doet met onze gegevens. 


KLAAR: 15 jaar Facebook

FRAGMENT 1...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

07-03-2019