Skip to main content

Uitgeklaard: reclame op sociale media

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1945371

KLAAR: reclame op sociale media

Vanaf 2019 zou je ook op WhatsApp reclame te zien krijgen. Op andere kanalen is dat al langer het geval. Hoe komt het eigenlijk dat bedrijven persoonlijk gerichte reclame droppen op sociale media? En kan je dat vermijden? Yousri vraagt raad aan journalist Bram Vandeputte. Meer weten? [Bekijk als leerkracht de bijbehorende collectie.](https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1945371)

14-11-2018
VRT

Journaal: advertenties op Facebook en onze privacy

De beursintroductie betekent voor Facebook dat het nog meer inkomsten zal moeten vinden uit advertenties. Deze advertenties worden heel gericht geplaatst. Sophie Verhalle van communicatiebureau Talking Heads toont hoe een gepersonaliseerde advertentie via Facebook wordt aangemaakt. Uitleg over het gebruik van privé-informatie op Facebook door adverteerders en over het selecteren van advertenties op Facebook. Facebook heeft er alle belang bij om op vlak van privacy zo transparant mogelijk te zijn.

18-05-2012
VRT

Karrewiet Plus: sterren op het internet

‘Karrewiet Plus’ is een infomagazine voor de jeugd. Elke maand brengt ‘Karrewiet Plus’ een special: documentaires voor kinderen van zes tot twaalf jaar rond maatschappelijk relevante thema's en onderwerpen uit de leefwereld van kinderen. In deze aflevering duiken we in de wondere wereld van de YouTubers. Hoe komt het dat YouTubers zo populair zijn? En hoe word je een beroemde YouTube-ster? YouTuber Telman praat over zijn vlotte spreekstijl. Hij getuigt over zijn YouTubekanaal en vertelt over het kijken naar andere YouTubers. De reporter legt uit welke verschillende soorten YouTubers er zijn. Youtuber Dylan vertelt hoe hij begon met video’s te maken. Hij praat over zijn team waarmee hij video’s maakt en monteert. YouTube-experte Eveline Lemahieu getuigt over geld verdienen met YouTube. Dylan bekijkt een stapel post die hij ontvangt over merchandising. Lemahieu vertelt over de regels op YouTube. Dylan, Telman en Lemahieu getuigen over schelden op YouTube. Youtuber Kevser praat over haar YouTube-kanaal. Ze getuigt over de haatcomments. Lemahieu vertelt over de positieve reacties die YouTubers krijgen.

03-10-2016
VRT

Van Gils & gasten: privacy bedreigd

In 'Van Gils & gasten' komen journalist Dimitri Tokmetzis en journalist Maurits Martijn, beiden werkzaam bij De Correspondent, vertellen over hoe onze privacy een van de meest bedreigde mensenrechten van onze tijd is. Tokmetzis demonstreert hoe hij de website van Het Laatste Nieuws bezoekt en tegelijk een programma opent dat toont welke andere websites, zoals adverteerders, meekijken met de bezoeker van de site. Martijn legt uit welke andere spelers meekijken. Tokmetzis demonstreert hoe meerdere spelers meekijken als je verder klikt. Hij vertelt dat die spelers niet specifiek iemand volgen, omdat het geautomatiseerd is, maar dat ze wel een dossier van iedereen bijhouden. Tokmetzis legt uit wat 'real-time bidding' inhoudt en hoe het van belang is om te weten wie jij bent om zo de advertentie te kunnen aanpassen. Acteur Matteo Simoni vraagt naar het nut van anoniem surfen. Tokmetzis legt uit waarom dit niet werkt. Filmfragment over de inbreuk op privacy. Martijn verklaart dat de 'heilige graal' van de adverteerders en andere spelers het feit is dat men op den duur, door alle gegevens te verzamelen, zelfs gedrag, zoals depressie, zal kunnen voorspellen. Tokmetzis legt uit hoe werkgevers in Amerika eisen om je profiel op Facebook te zien en hij verklaart het fenomeen van de 'kredietscore' die meet of iemand in staat is om de lening terug te betalen. Gesprek over het argument dat privacy inleveren nu eenmaal nodig is als de mens veiligheid wil hebben. Martijn vindt dit een valse tegenstelling.

14-09-2016
VRT

Terzake: Rode Duivels en sociale media

In Terzake geeft Annelies Beck achtergrond en duiding bij het nieuws van de dag. Tijdens de match tussen België en Japan op 2 juli 2018 verscheen op Twitter een bericht van voetballer Nacer Chadli. Terzake vroeg zich af hoe voetballers nog tijd hebben om tijdens een match te tweeten en nam een kijkje bij de Brusselse afdeling van het bedrijf 90/24Media. Vanuit dit kantoor worden de Facebook-, Twitter- en Instagramaccounts van enkele Rode Duivels beheerd. Pieter Maenhout, general manager van 90/24Media, stelt enkele werknemers voor en vertelt wat ze doen. Wanneer voetbalspelers hun wedstrijd hebben gespeeld en terug in de kleedkamer komen, is het de bedoeling dat zij contact opnemen met het bedrijf. Dat zorgt er dan voor dat er berichten online worden gezet. Het doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en dat bereik te commercialiseren. Dit wordt vervolgens gekoppeld aan merken die belangstelling hebben voor het imago en bereik van een voetballer. Er is grote vraag bij merken om samen te werken met topvoetballers, want hun bereik is enorm. 90/24Media werkt wereldwijd samen met zestig voetballers die in totaal driehonderd miljoen mensen bereiken. Het interessante van hun organisatie is, volgens Maenhout, dat zij een publiek bereiken dat niet teruggrijpt naar traditionele televisiekanalen. In het kantoor van 90/24Media wordt overlegd over een tweet die Christian Benteke de wereld wil insturen na de confrontatie met Japan. Niet alleen de spelers, maar ook de clubs zien steeds meer potentieel in sociale media. Zij krijgen daardoor mogelijk nog meer financiële mogelijkheden. Hierdoor is het niet vreemd dat grote clubs hoge transfersommen willen betalen voor de spelers.

03-07-2018
VRT

@elindo: de wereld van influencers

Elindo Avastia gaat in @elindo op zoek naar kinderen met vragen en straffe verhalen over alles wat met internet te maken heeft. In deze aflevering vraagt Hailey zich af of influencers echt het perfecte leventje hebben. Is hun leven zo fijn als ze posten op hun Instagram-account en is alle kledij die ze dragen gesponsord? Elindo legt uit dat het woord ‘influencer’ slaat op mensen die online invloed hebben op andere mensen. Merken spelen hierop in door deze influencers hun producten te laten promoten. Steffi en Maud proberen de foto’s van influencers na te bootsen om aan te tonen hoe moeilijk het is om de perfecte foto te trekken. Lars en Amy vertellen over hun ervaringen met influencers en hoe die precies de kost verdienen. Tot slot vraagt Elindo aan enkele tieners of ze tips hebben om een goede influencer te worden.

11-10-2018
VRT

Terzake: het belang van sociale media in de politiek

Het zijn lang niet alleen meer de klassieke media die informatie over de politiek leveren. De Brexit en de campagne van Donald Trump maakten al duidelijk dat het internet en sociale media een heel belangrijke rol spelen. Ook bij ons spreken partijen de burgers steeds vaker direct aan, zeker in aanloop naar de verkiezingen. Beelden van de Facebookpagina’s van verschillende partijen. Interview met Philippe Bossin, de verantwoordelijke voor de sociale media van Groen. Hij vertelt dat het onderhouden van sociale media geen exacte wetenschap is. Populaire posts worden soms extra gepromoot met financiële ondersteuning. Overzicht van het aantal likes van de Facebookpagina’s van de Vlaamse partijen. Interview met Bart Claes, de verantwoordelijke voor de sociale media van Vlaams Belang. Deze partij heeft, na de N-VA, het grootste aantal likes op Facebook. Traditionele partijen als sp.a, Open Vld en CD&V hebben het moeilijker op sociale media. De kleinere linkse partij PVDA heeft zelfs meer likes op Facebook dan Open Vld en CD&V. Interview met Lien De Vos, verantwoordelijk voor de sociale media van CD&V. Zij stimuleren lokale afdelingen om hun eigen pagina te maken. N-VA wil geen inkijk geven in hun communicatiestrategie. Beelden van Theo Francken aan het woord tijdens een aflevering van De Afspraak. Interview met Meyrem Almaci van Groen over het mogelijke gebruik van fake accounts door N-VA. De partij ontkent de beweringen. Studiogesprek met Sofie Marien, deeltijds docente Politieke Wetenschappen aan de KU Leuven. Zij vertelt over het potentieel van sociale media voor de politieke partijen. Ze legt uit dat de onwil van de partij om in haar communicatiestrategie te laten kijken een teken is dat de N-VA waarschijnlijk al een erg goed ontwikkelde strategie heeft. Vlaams Belang zou op dat vlak minder ver staan. Marien vertelt dat directe interactie met potentiële kiezers een groter effect kan hebben dan een groot aantal likes op je berichten. Ze praat over de kloof tussen politici en burgers. Ze vertelt over de toekomst van de rol van de traditionele media en over de betrouwbaarheid van de informatie die verspreid wordt.

22-12-2016
VRT

Journaal: Russische inmenging in presidentsverkiezingen VS

Vertegenwoordigers van Facebook, Twitter en Google hebben in het Amerikaanse Congres toegegeven dat ze te weinig hebben gedaan om hun platformen te beschermen tegen Russische inmenging bij de Amerikaanse presidentsverkiezing. Rusland probeerde via gesofisticeerde advertenties gebruikers te beïnvloeden. Zo werden vanuit Rusland zowel voor- als tegenstanders opgeroepen om te betogen. Ze wilden zoveel mogelijk verdeeldheid zaaien. In Facebookberichten werd Hillary Clinton bijvoorbeeld afgeschilderd als de duivel. Het bericht bereikte 120.000 Amerikanen. De juridische adviseurs van Facebook, Twitter en Google werden in de Senaat aan de tand gevoeld. Democratisch senator Al Franken geeft kritiek op de aankoop van advertenties met Russische roebels. Wat de invloed is geweest van de campagne is nog onduidelijk. Onderzoek heeft wel al uitgewezen dat gerichte advertenties tijdens de verkiezingscampagne in 2016 een grote rol hebben gespeeld.

02-11-2017
VRT

Karrewiet: sluikreclame door vloggers

Karrewietreporter Shayan vraagt zich af wat sluikreclame is. Journalist Steven Rombaut legt uit hoe het komt dat vloggers reclame maken op YouTube, zonder dat jij het weet. Bedrijven gaan vaak op zoek naar vloggers die hun merk via sociale media willen promoten. De vloggers vertellen vaak niet dat ze hier geld aan verdienen. Het wordt zo een vorm van sluikreclame. Bij de reclame op televisie zijn de regels rond reclame zeer streng. Op het internet zijn eigenlijk nog geen regels. In Nederland en Noorwegen kiezen ze er nu wel voor om het te vermelden. Volgens Rombaut is het belangrijk dat je als kind weet dat je naar reclame kijkt. Duidelijke afspraken in België zullen volgens Rombaut zeker volgen.

17-11-2017
VRT

Karrewiet: influencers en reclame

Wanneer is iets reclame op sociale media en wanneer niet? Binnenkort zullen influencers altijd moeten aangeven wanneer ze betaald worden om een product te promoten. Kevser is zo'n influencer en geeft uitleg. Zij vindt het belangrijk om eerlijk te zijn tegenover haar kijkers. Ze begrijpt dat er regels moeten komen, maar vindt de nieuwe wetgeving te streng.

23-05-2018
VRT

Terzake: internetreclame blokkeren

Reportage van Terzake over de invloed van Adblock op internetreclame en online nieuwsdiensten. Slimme programmeurs hebben een manier gevonden om internetreclame te omzeilen via 'adblockers'.

14-10-2015
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Uitgeklaard: reclame op sociale media


Celine De Bock's picture
Celine De Bock

Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering 'Reclame op sociale media’. Het beeld- en geluidsmateriaal uit deze collectie kan gebruikt worden in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.


Advertenties op sociale media


We worden op allerlei manieren geconfronteerd met reclame wanneer we op het internet zitten. Advertenties zijn zo'n manier. Bedrijven kunnen via de persoonlijke gegevens die we invullen op bijvoorbeeld Facebook gericht hun reclameboodschappen op de tijdlijn van de juiste...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

14-11-2018