Skip to main content

Uitgeklaard: big data

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1838481

KLAAR: big data, wat is het en wat zijn de gevaren?

Zet jij je locatievoorzieningen soms af op je smartphone? Of gebruik je wel eens de knop 'inloggen met Facebook' wanneer je je op een nieuwe site aanmeldt? We laten onbewust heel veel gegevens achter op het internet. Die gegevens worden 'big data' genoemd. Maar wat zijn de gevaren en hoe ga je er best mee om? Yousri vraagt tips aan Nathalie Van Raemdonck, experte cybersecurity. Meer weten? [Bekijk als leerkracht de bijbehorende collectie.](https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1838481)

10-10-2018
VRT

Volt: privacy versus internet

Martine Tanghe leidt een studiogesprek in over het gebruik van internet: e-mailen, surfen, Facebook, Googlen ... laten sporen na. Alles wordt ergens bijgehouden. Wat blijft er over van onze privacy? Studiogasten: - internetdeskundige Clo Willaerts: al wat we online doen, laat een digitaal spoor na, wordt ergens bijgehouden. - professor Strafrecht aan VUB Paul De Hert: we beslissen zelf of we onze privacy beschermen of opgeven. 00:01:09 Dominique Deckmyn, redacteur Media bij de krant De Standaard, geeft in een beeldfragment voorbeelden van sporen die de internetgebruiker nalaat en heeft het over surfen terwijl men op Facebook zit. Alle gegevens daarop zijn toegankelijk voor bedrijven die samenwerken met Facebook. Hij heeft het over de implicaties van het like-knopje of blauwe duimpje op Facebook, over cookies en tracking cookies. Over hoe bedrijven gegevens van verschillende bronnen, websites combineren en die informatie verkopen. Google 'weet' wat we op het net zoeken en is eigenaar van Doubleclick, een belangrijk bedrijf van tracking cookies. 00:03:50 Studiodebat: de smartphone weet waar je geweest bent. Willaerts vertelt dat al twintig jaar digitaal wordt bijgehouden wanneer we geld afhalen of aankopen doen bij de apotheker. Onze reactie in verband met privacy komt rijkelijk laat. Iemand probeerde hieraan volledig te ontsnappen en gebruikte geen betaalkaarten gedurende twee weken. Volgens De Hert is het niet angstaanjagend. De mens als consument wil controleren wat hij doet. De gebruiker vult voortdurend "I agree" in, maar de rechtsbescherming van de consument loopt mank. De consument is verblind door gebruiksgemak, maar gaandeweg gaat het publiek zich vragen stellen. Willaerts gaat op haar webpagina steeds zien waar ze is. Ze post met opzet vele interessante dingen om haar online-identiteit zelf te bepalen. De Hert vindt dat jeugd en ouderen die het internet niet zo goed doorhebben, moeten beschermd worden. Willaerts vertelt dat Facebook je dwingt om je echte naam en familienaam te gebruiken. De Hert heeft het over de wijziging van de opties van alles privé, tenzij je het zelf anders wil, naar alles publiek, tenzij je het zelf anders instelt. De vergelijking wordt gemaakt tussen Facebook en Netlog, Willarts heeft het over Lamebook.com. 00:10:48 Er volgt een reportage over het St-Aloysiuscollege in Menen. Jongeren vertellen wat ze op Facebook en dergelijke meer posten. Ze getuigen over familie, ouders die meelezen, een account voor vrienden houden, persoonlijke foto's versus een job zoeken. 00:12:25 Het studiogesprek gaat verder. Volgens De Hert willen deze jongeren controle houden. Willaerts heeft het over pedofielen op internet, over de Facebookwall, die de gebruiker in het oog moet houden. Ook verwijderde foto's blijven ergens bewaard. Volgens De Hert zou Europa aan het werk zijn om een zogenaamd recht om te vergeten te creëren. Een opmerking over Big Brother wordt weggelachen.

04-05-2011
VRT

Terzake: de databank van Facebook

Terzake bezoekt ‘de cloud’: een gebouw in Zweden waar de servers van Facebook staan. In deze databank worden gegevens opgeslagen van meer dan 300 miljoen Europese gebruikers. Niall McEntegart van Facebook leidt Tim Verheyden rond. Elke byte van likes, foto’s en berichtjes wordt er bijgehouden. De Gentse Emily De Clercq werkt mee aan het plannen van de servers. McEntegart spreekt ook over de strikte regels die Facebook hanteert rond privacy.

23-06-2017
VRT

Terzake: big data

De technologische ontwikkelingen gaan almaar sneller en de verbindingen tussen mensen via sociale media nemen exponentieel toe. Wie heeft er nog vat op die enorme groei en wie beslist over die ‘big data’? Visualisering van het gebruik van allerlei sociale media per minuut. Interview met Viktor Mayer-Schönberger, Oxford professor Internet Governance and Regulation, over big data. Hij gaat terug naar de uitvinding van de boekdrukpers door Johannes Gutenberg en bespreekt de gevolgen voor de verspreiding van informatie. Vandaag verdubbelt de snelheid waarmee we informatie doorgeven om de twee jaar. Die groeisnelheid is erg angstaanjagend, volgens Mayer-Schönberger. Hij wijst verder op de ongelijkheid die ontstaat door grote spelers als Facebook, Amazon en Google. Die grote spelers worden zo groot dat het gevaarlijk wordt indien ze falen. Schönberger verwijst daarbij naar de bankencrisis in 2008. Dat betekent overigens ook dat het moeilijk wordt om die grote spelers te reguleren. Toen Mark Zuckerberg verantwoording moest afleggen in het Europees parlement en het Amerikaans Congres, stelden de parlements- en congresleden naïeve vragen. De politieke elite kan niet meer mee, en dat terwijl zij de juiste context en regulering moet kunnen bieden. De macht van die grote bedrijven breidt alleen maar uit. Google zou erover nadenken om ook verzekeringsmaatschappij te worden, Apple wordt een betalingsaanbieder en Amazon zou ook een zorgverstrekker willen worden. Door de ongelijke informatiemacht kunnen ze andere sectoren makkelijk binnendringen en de traditionele industrieën dooreenschudden. Het politieke debat van vandaag is eigenlijk nog bekommerd om problemen uit de twintigste eeuw zoals de pensioenleeftijd, sociale zekerheid en migratie, maar datacontrole zal het probleem van de eenentwintigste eeuw worden. Mayer-Schönberger benadrukt dat we onder andere in onderwijs moeten focussen op dat wat ons onderscheidt van computers, zoals onze verbeeldingskracht, creativiteit en originaliteit.

13-06-2018
VRT

Terzake: Facebook als politiek wapen

Hoe veilig zijn onze persoonlijke gegevens op Facebook? Het bedrijf Cambridge Analytica heeft persoonlijke gegevens van Facebookgebruikers gebruikt om politieke campagnes te voeren. De klokkenluider die deze praktijk aan het licht bracht, Christopher Wylie, zegt dat deze gegevens zijn gebruikt door Steve Bannon tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump. Reinout Van Zandycke, expert in politieke communicatie, zegt dat het overtuigen van mensen van een bepaalde boodschap het doel is van politiek. De werkwijze van Cambridge Analytica wordt grafisch voorgesteld. Rob Heyman van de VUB stelt dat Facebook strikt genomen niet in de fout ging.

19-03-2018
VRT

VRT NWS: online privacy, bestaat dat nog?

Online privacy, bestaat dat nog? Hoe komt het dat een cafébaas kan zien dat je na je koffie naar de boekhandel gaat? Tim Verheyden komt alles te weten over online privacy in deze video.

05-04-2018
VRT

Reyers laat: the Internet of Things

"Fragment uit 'De Lift'. The Internet of Things komt eraan: al je huishoudapparaten verbonden met elkaar en met het internet. Maar wat zijn de ethische gevolgen van deze nieuwe technologie en hoe moeten we hiermee omgaan? Studiogesprek met moraalfilosofe Kathleen Gabriels over de kansen en de valkuilen van deze nieuwe technologie. Gabriels geeft de definitie van het internet der dingen: objecten identificeerbaar maken en via een netwerk aan elkaar linken. Ze geeft het voorbeeld van de slimme woning. Een animatiefilmpje geeft extra duiding over het internet der dingen. Het studiogesprek gaat verder over de mogelijkheden van het Internet der Dingen. Gabriëls gaat dieper in over de ethische problemen zoals problemen met privacy en het misbruik daarvan en duidt met voorbeelden. Caroline Gennez heeft het over veiligheidscamera's in Mechelen die ook voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Kathleen haalt het belang van bewustwording aan.

20-01-2014
VRT

Panorama: wearables

De allernieuwste apps en wearables helpen je om jezelf te leren kennen. Er zijn de klassiekers zoals hartslag en bloeddruk maar ook stresslevels, slaappatroon, hersenactiviteit en zelfs seksleven kunnen gemeten worden. Alle gegevens gaan in de cloud en leveren op elk moment een gezondheidsevolutie. Panorama duikt in de wereld van smartwatches, Fitbits en andere health apps. Deze technologie is gigantisch populair, zeker in San Francisco, het hart van de 'Quantified Self'-beweging, waar mensen werkelijk alles meten van zichzelf. We ontmoeten er Christel De Maeyer, een QS-pionier in Vlaanderen die bekend is voor het tracken van haar slaap. Ook op de werkvloer zijn wearables hot, bij Deloitte meten ze al interacties binnen een team. Al die technologie beweert ons beter te maken, maar is dat ook zo en wat gebeurt er met die data die worden gegenereerd en wie is de eigenaar? Die gegevens blijken ook goud waard te zijn voor andere bedrijven. Socioloog Ben Caudron voelt de hete adem van de commercie en Paul De Hert, professor privacyrecht aan de Vrije Universiteit Brussel, merkt al snel een big data businessmodel op. 00:00:58 Zaakvoerster Daphne Aers toont enkele technische snufjes op haar smartwatch. 00:01:36 Voorbeelden van het praktische gebruik van enkele wearables. 00:02:40 Daphne Aers test gedurende vier weken allerlei wearables uit voor het programma. Ze zal ook een videodagboek bijhouden. 00:03:21 Christel De Maeyer, innovatiecoach van de Arteveldehogeschool, bezoekt een QS-congres in San Francisco. Eén van de blikvangers is een bed dat je slaappatroon meet. 00:04:27 Beelden van een wearable ring. 00:04:58 Voorbeelden van wearables die de spierkwaliteit meten. 00:05:21 Een toestel meet de elektrische activiteit in de hersenen van Christel De Maeyer. 00:06:27 Chris Van Hoof van het Interuniversitair micro-elektronicacentrum (Imec) toont een headset voor epilepsiepatiënten. De doelstelling is het voorspellen van aanvallen met hulp van algoritmes. 00:07:50 Uitleg over het koppelen van wearables aan de smartphone. 00:08:15 De 88-jarige Emiel Parijs draagt een wearable in de vorm van een ‘slim horloge’. Hij vertelt waarom hij het draagt. 00:10:20 Daphne Aers evalueert de eerste testweken. 00:11:28 Uitleg over de duizenden ‘gezondheidsapps’. 00:11:47 Een gebruiker vertelt over de app ‘Beeminder’. 00:12:15 Oncoloog Koen Kas geeft uitleg over de apps. “Het idee is zoveel mogelijk van jezelf te leren". Hij gelooft dat door al die metingen het leven aangepast kan worden om het aangenamer te maken. 00:13:10 Christel De Maeyer meet al vijf jaar haar slaapritme met een armband vol sensoren. Ze toont haar slaapefficiëntie en wat ze leerde uit het voortdurend monitoren. 00:14:38 De Maeyer geeft uitleg over self-tracking van haar slaap op het QS-congres in San Francisco. 00:15:22 Chris Dancy vertelt welke wearables hij allemaal draagt. 00:17:53 Daphne Aers vertelt over haar hoge hartslag tijdens het slapen en de stress voor een vergadering. 00:19:03 Socioloog Ben Caudron vertelt over wearables. Hij stelt dat "gezondheid verkoopt". Volgens hem is het een illusie dat we de werkelijkheid onder controle krijgen door deze te meten. “Technologie creëert de illusie dat er meer orde komt.” 00:20:22 Koen Kas stelt dat het meten van beweging motiveert om meer te bewegen. Caudron reageert. 00:21:30 Uitleg over het letterlijke schokeffect van de ‘Pavlok’, een wearable dat het menselijk gedrag probeert te veranderen. Daphne Aers test de ‘Pavlok’. 00:22:15 Uitleg over een lief zoeken met de app ‘Tinder’. 00:22:30 Koen Kas stelt dat wearables op de klinische markt accuraat moeten zijn. De commerciële wearables en apps zijn dat vaak niet. 00:23:11 Chris Van Hoof van Imec geeft uitleg over het stresshorloge. 00:24:00 Daphne Aers test een prototype van het horloge. Chris Van Hoof analyseert de resultaten. 00:25:43 Paul De Hert, professor privacyrecht, vertelt over de gevaren van wearables als beoordelingsinstrument. 00:26:22 Ben Caudron vraagt zich af of het een extra instrument wordt om controle mee uit te oefenen. "Wearable meet de psychologische oorlogsvoering op de werkvloer niet." 00:27:06 Beelden van een interne workshop bij Deloitte over veranderingsprocessen. 00:27:21 De deelnemers dragen een 'social wearable' om hun menselijk gedrag te analyseren. 00:27:35 Tom Verstraete, HR Deloitte, vertelt wat de wearable meet. 00:28:24 Uitleg over het meten van de groepsdynamiek. 00:29:21 Paul De Hert legt uit dat de mens in een zeer kwetsbare positie wordt geplaatst. 00:30:51 Uitleg over hoe individuele gegevens van een wearable gebruikt worden door bedrijven. 00:31:15 Daphne Aers test de AXA Drive app. 00:32:21 De woordvoerder van AXA, Korneel Warlop vertelt over het voordeel voor de gebruiker als deze zijn gegevens opslaat. 00:33:23 Warlop legt de verzekering op maat uit. Dit wijkt af van het solidariteitsprincipe. Reactie van Caudron. Hij stelt dat een verzekering voor sommige mensen zo onbetaalbaar wordt. 00:35:15 Warlop zegt dat het belangrijkste is of de klant zijn privacy wil opgeven voor een betere prijs. 00:36:20 Uitleg over Data Brokers, dat zijn handelaren zoekend naar persoonlijke gegevens. Paul De Hert stelt dat hoe rijker de gegevens, hoe gerichter de marketing wordt. 00:37:12 Bruno Vermeeren, zaakvoerder bij BeBoosted, toont een website waarop hij gegevens van data brokers koopt. Hij vertelt welke gegevens Data Brokers, via een gewone website, verkopen. In België mogen gezondheidsdata niet worden verhandeld. 00:39:05 Duiding bij de Amerikaanse website Exact Data. De website verkoopt duizenden adressen van Belgen met hartproblemen, diabetes en overgewicht. 00:39:56 Paul De Hert verklaart dat het verboden is om gezondheidsgegevens te verhandelen in België. 00:40:27 Reactie van advocaat Walter Damen die op de lijst van Exact Data staat. 00:41:42 Walter Damen vertelt dat een basiswetgeving absoluut noodzakelijk is om de burgers te beschermen. 00:42:47 De gegevens zijn, via wearables, terechtgekomen bij Amerikaanse data brokers. 00:43:46 Eindconclusie van Daphne Aers.

30-08-2015
VRT

Terzake: weersvoorspellingen zijn big business

Het weer bepaalt direct of indirect alles wat we doen. Het verbaast dan ook niet dat weervoorspellingen big business zijn. Hoe preciezer en sneller men weervoorspellingen kan leveren, hoe meer geld men kan verdienen. En daar heeft de Amerikaan Paul Walsh, directeur van The Weather Company, iets op gevonden. Interview met Walsh over het weer als een belangrijke economische factor. Zijn bedrijf is de grootste leverancier van weergegevens ter wereld, en begint nu ook te experimenteren met big data. Walsh legt uit hoe hij beschikt over een netwerk van tweehonderdduizend persoonlijke weerstations, gaande van ruitenwissers tot paraplu’s. Allemaal sturen ze continu klimatologische gegevens door. Walsh toont hoe zijn paraplu werkt bij het meten van de hoeveelheid regen. Deze gegevens verkoopt hij vervolgens door aan allerlei klanten. David Dehenauw, meteoroloog aan het KMI, vertelt hoe het weer big business geworden is.

07-06-2016
VRT

Terzake: Tomorrowland en privacy

Heeft u ook al eens gespannen gewacht om tickets voor een evenement zoals Tomorrowland aan te kopen? Volgens Terzake maakt dat mogelijks niets uit. Organisatoren kunnen namelijk data verzamelen over hun klanten om vervolgens te kiezen aan wie ze hun tickets verkopen. Innovatie-expert Cain Ransbottyn legt uit dat het voor evenementen vooral lucratief is om diegenen toe te laten met een interessant profiel. Iemand heeft een interessant profiel als bedrijven die data kunnen doorverkopen aan derden. Zo zal men bijvoorbeeld vooral personen toelaten die veel uitgeven in de plaats van jongeren die slechts vier pintjes kopen. Doen de verkopers van Tomorrowland het daarom in de praktijk? Volgens Cain Ransbottyn is het voor de organisatoren van Tomorrowland technologisch perfect mogelijk, want ze heeft hiervoor alle technologie in huis en het is commercieel zeer interessant. Dankzij de gsm en een hip polsbandje weten organisatoren veel over het surf- en aankoopgedrag van hun klant. Privacy-jurist Matthias Dobbelaere-Welvaert vergelijkt het polsbandje met een enkelband, want je wordt er ook mee gevolgd. Bij aankoop van een ticket stemmen velen vaak onwetend toe dat hun persoonlijke data wordt vrijgegeven aan derden. Dobbelaere-Welvaert vermoedt dat de gemiddelde bezoeker van Tomorrowland niet erg bezig is met zijn privacy. Tomorrowland is volgens hem niet het enige bedrijf dat doet wat het wil, ook grote Amerikaanse bedrijven en onze eigen operatoren doen erin mee. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer vindt de opbouw van netwerken en doorverkoop van profielen niet onschuldig, want zo kunnen marketeers gemakkelijk gerichte reclame verspreiden. Onze privacy wordt beschermd door een wet uit 1992, maar vanaf mei 2018 komt er een nieuwe Europese privacywet: de GDPR. Naast de nieuwe wet komen er ook extra werkingsmiddelen voor de privacycommissie, die ook toezicht zal moeten houden op de naleving van de privacywet.

26-01-2018
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Uitgeklaard: big data


Charlotte De Strooper's picture
Charlotte De Strooper

Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering 'Big data, wat is het en wat zijn de gevaren?’. Het beeld- en geluidsmateriaal uit deze collectie kan gebruikt worden in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.


KLAAR: big data, wat is het en wat zijn de gevaren?

FRAGMENT 1

Zet jij je locatievoorzieningen soms af op je smartphone? Of gebruik je wel eens de knop 'inloggen met Facebook' wanneer je je op een nieuwe site aanmeldt?

We laten onbewust heel veel...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

10-10-2018