Skip to main content

Waterdruk, luchtdruk en verbonden vaten

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1801771

Krachttoeren: twee emmertjes water halen

Krachttoeren is een wetenschappelijk magazine voor kinderen gepresenteerd door Mariet Vandebos. In deze aflevering worden allerhande proeven met water uitgevoerd. De volgende onderwerpen komen aan bod: het principe van verbonden vaten, de dichtheid van vloeistoffen en de kwikbarometer.

01-06-1987
VRT

Watertoren

Reportage door Frank Deboosere: Het ei van de kijker: Jeanine Andries uit Ternat vraagt zich af hoe een watertoren er vanbinnen uitziet. Beelden van watertorens. Rondleiding (pomp, motor, reservoir), demo schaalmodel watertoren. Rondleiding in toren, trappen naar waterreservoir, leidingen, vlotter en veiligheidsklep, toren.

08-04-1998
VRT

Encyclopedie: de sluis in Zeebrugge

Programma over de nieuwe sluis in Zeebrugge. 00:00:00 Begingeneriek. Walter Thuy leidt de aflevering in over de nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Deze sluis is op 10 april 1984 in Zeebrugge in gebruik genomen. 00:00:43 Thuy geeft uitleg over de werking van de sluis aan de hand van een illustratie. 00:03:19 Havenkapitein René van Havere vertelt dat schepen groter en groter worden. Containerschepen, roll-on-rolloffschepen, bulkschepen en ferryboten kunnen de oude sluis bijna niet meer door. 00:06:28 Robert Simoen, inspecteur-generaal van het Ministerie van Openbare Werken, vertelt over de reden voor de nieuwe sluis in Zeebrugge. Hij heeft het over de voor- en nadelen van de voorhaven en achterhaven, het probleem van de ondergrond en de turfgrond. 00:09:43 Thuy geeft uitleg aan de hand van een schema van de ondergrond. Hij heeft het over de problemen door de turfgrond en droogpompen. 00:13:40 Thuy geeft uitleg aan de hand van een schema van de nieuwe sluis. 00:14:05 Ingenieur Luc Hemeryck, van de ondernemingen SBBM, geeft uitleg over de werken aan de zeesluis, afgewisseld met foto's en tekeningen van de werken. 00:21:48 Thuy geeft uitleg aan de hand van een maquette van de nieuwe sluis. 00:22:32 Ingenieur Johan Fremout, van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de kust geeft uitleg over de werking van de sluis. 00:23:21 Ingenieur Georges Loosvelt, van het MOW-departement in Gent, geeft uitleg over de sluisdeuren. 00:25:06 Thuy toont op een maquette de werking van de sluisdeuren aan. 00:29:25 Wim D'Hont, van het MOW-departement in Zeebrugge, heeft het over de toegang van de nieuwe zeesluis. 00:29:50 Eindpresentatie Walter Thuy.

14-04-1984
VRT

Superbrein: een glas omdraaien

Lieven Scheire en Proefkonijn gaan proberen om een gevuld glas om te draaien zonder het water uit het glas te laten vallen. Waarom blijft een foto aan een omgedraaid glas water kleven en valt het water niet uit het glas? Als je het glas op zijn kop houdt, dan wordt de kaart tegen het glas geduwd. De krachten die de kaart omhoog duwen of trekken, luchtdruk en adhesie, zijn sterker dan de krachten die de kaart omlaag duwen, luchtdruk en zwaartekracht. En als de kaart tegen het glas wordt geduwd, kan het water er niet uit vallen.

VRT

Hoe?Zo!: 11/12/2005

Hoe?Zo! is een populair wetenschappelijk programma dat gepresenteerd wordt door Bart Peeters vanuit Technopolis. Gasten: Tiany Kiriloff en Steph Goossens. Deskundigen: professor Bart De Moor, ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven, Marleen Finoulst, dokter en medisch journalist, en professor Dominique Adriaens, bioloog en evolutionair morfoloog aan de UGent. 00:02: De Eerste vraag: hoe krijg je eieren die te groot zijn in een fles? Professor Bart De Moor legt uit dat in het experiment thermodynamica en scheikunde gecombineerd worden. Het is een illustratie van de eerste gaswet. Door een brandend stukje papier in de fles te laten vallen terwijl het ei op de opening ligt, zal de luchtdruk in de fles dalen. De luchtdruk buiten de fles duwt het ei in de fles. 00:07:36 Roxy Loops van B-toxic uit Aalst geeft een live demonstratie beatboxing. De tweede vraag: wanneer kan een mens beatboxen? Marleen Finoulst legt uit dat je snel moet kunnen articuleren. Tiany Kiriloff en Steph Goossens testen hun articulatievermogen. Een beatboxer speelt ook in op het taalverwerkend vermogen van de luisteraar. 00:13:05 De derde vraag: een kind uit het publiek vraagt waarom de Sint zijn evenwicht kan houden op een schoorsteen? Bart De Moor legt het verschil uit tussen een labiel en stabiel evenwicht. Hij legt uit wat een steunpunt en een zwaartepunt is. De vraag wordt geherformuleerd: wie heeft het tijdens het klimmen het meeste moeite met het bewaren van zijn evenwicht? Sofie Van Moll klimt geblinddoekt met drie andere klimmers op een paal. Sofie heeft echter hoogtevrees. Wie het eerst moet klimmen heeft het het moeilijkst. Bart De Moor legt uit dat het zwaartepunt na de eerste klimmer verschuift en steeds evenwichtiger wordt. 00:21:26 De vierde vraag: Sylvia vraagt zich af hoe je soep rood kleurt. Van welke dactylopius coctus, de schildluis, wordt de kleurstof gebruikt? Professor Dominique Adriaens legt uit dat vooral de zwangere vrouwtjes gebruikt worden, want men gebruikt de eitjes en het bloed. De schildluizen worden gedroogd en vermaald tot een rood pigment. 00:27:28 De vijfde vraag: met welk sap kun je meten hoe zuur iets is? De zevenjarige Merel praat over de functie van indicatorvloeistof. Bart, Tiany en Steph testen het uit en zien de kleuren van de vloeistof veranderen. Met rode koolsap. Bart Peeters en Merel geven uitleg. 00:33:24 Filmpje: proefpeuters in een crèche testen zoete en bittere fruitpap. Bitter wordt niet graag gegeten. Uitleg door Marleen Finoulst. Vraag 6: hoe komt het dat sommige mensen beter bitter voedsel verdragen en lusten? Antwoord: ze hebben minder smaakpapillen. Uitleg door Marleen Finoulst. Bart, Steph en Tiany testen het uit. 00:39:50 Vraag 7: Anthony Kelly uit Australië is in de studio en doet reflextrucjes, onder andere een pijl afgeschoten door een boog vangen in de lucht. Uitleg door professor Dominique Adriaens over de spierweefsels. Vraag: hoe kom je aan veel wit spierweefsel? Antwoord: genetisch. Uitleg door Dominique Adriaens. 00:48:55 Tiany is de winnares en de verliezer Steph zit op de 'stoel van de miserie'. 00:49:39 Vraag voor Steph: herkennen schapen hun kuddegenoten?

11-12-2005
VRT

Hoe?Zo!: 29/12/2002

00:00:00 Populair wetenschappelijk programma met Bart Peeters. Deskundigen: Bart Van Daele, Ann Van der Auweraert en Vincent Martin. Gasten: Veronique De Kock en Tom Lenaerts. 00:04:30 Vraag van Siegfried: hoeveel fietsen heb je nodig om een DJ-installatie draaiende te houden? 00:05:40 A4 papier laten knallen, met als vraag welk principe knal. Antwoord: professor De Moor. 00:10:30 Thomas, tiener, met zelfgemaakte laser, generator voor Gameboy. Ontploffing van mengsel van bakpoeder en azijn. Vraag. 00:17:30 Opdracht van Zohra: experiment met Maagdenburgse bollen (luchtdruk) in Maagdenburg. Vraag: luchtdruk op stukje gazon. 00:25:10 Bart, Veronique en Tom in bed en vraag over ongedierte in bed. Antwoord Ann Van der Auweraert. 00:32:40 Vraag van huishoudster uit Asse, gespeeld door Karlijn Sileghem: houdbaarheid bubbelende fles champagne die ontkurkt is. Antwoord Ann Van der Auweraert. 00:37:30 Vraag: hoe reageren mensen die van een vreemde geld krijgen? 00:42:40 Fietsers met generator doen discobar werken. Vraag: hoeveel watt komt er vrij met een gewone fietsdynamo? Tom op fiets. Mannen geven striptease-act.

29-12-2002
VRT

Hoe?Zo!: 01/05/2005

Populair wetenschappelijk programma vanuit Technopolis. Presentatie door Bart Peeters. Gasten: Stany Crets en Peter Van den Begin. Deskundigen: Floris Wuyts, fysicus en evenwichtsspecialist van de Universiteit Antwerpen, Ann Van der Auweraert, biologe en wetenschapscommunicator van de Universiteit Antwerpen, professor Frank Van Overwalle, psycholoog van de Vrije Universiteit Brussel. 00:03:10 Stany en Peter moeten in de spiegel kijken of ze op hun veertigste rimpels hebben. Uitleg door professor Floris Wuyts. Vraag 1: hoeveel ouder lijkt een vijftigjarige roker die een pakje per dag rookt dan een vijftigjarige niet-roker? Bart toont beelden die het ouderdomsproces bij Stany en Peter tonen als roker en als niet-roker. Uitleg door professor Wuyts. 00:08:17 Bart kleeft een sticker met de lengte van Stany en Peter op hun vest. Kris, een dwerg, en Steven, die twee meter groot is, meten Stany en Peter. Ze blijken iets kleiner te zijn dan ze zeggen. Uitleg door Ann Van der Auweraert. Vraag 2: welke stelling over grote mannen klopt? Uitleg door Van der Auweraert. 00:14:35 Arthur herhaalt de opdracht van vorige week: wie is het snelst: de duif of de terreinwagen? Johan Roggen die duivenverslaggeving doet, beantwoordt de vragen van Tom Waes. Een meisje komt de duiven lossen. Tom en het meisje racen met de auto vanuit Quiévrain. Tom schiet op de duiven. De duiven komen een uur vroeger thuis dan Tom. Vraag 3: hoe komt het dat duiven de weg terugvinden naar hun duivenhok? Uitleg door Van der Auweraert. 00:21:18 Eline vindt dat de snoepjes te klein zijn. Vraag 4: hoe kun je het volume van een spekje verdubbelen? Ze testen de mogelijke antwoorden uit. Bij de proef vacuüm zuigen verdubbelen de spekjes zich in volume. Uitleg door Eline. Ze doet de proef opnieuw met een ballon. 00:28:04 Filmpje met huisvrouw Sylvia Muyshondt uit Asse. Vraag: hoe komt het dat hoe meer je een diepvries opent, hoe moeilijker het gaat? Uitleg door professor Wuyts. Proef: een vat met kokend water wordt luchtdicht heel snel afgekoeld met droog ijs. Het vat implodeert. 00:34:44 Experiment in spiegelgedrag. Alle drie hebben ze een bril op: Stany en Peter doen Bart na. Uitleg door Van der Auweraert. Filmpje van een verborgen camera: dienster Anke gaat na of ze meer of minder fooien krijgt als ze klanten verbaal imiteert. Vraag: wat gebeurt er als dienend personeel verbaal imiteert? Vervolg filmpje: Anke krijgt meer fooi als ze mensen verbaal imiteert. Uitleg door professor Frank Van Overwalle. 00:41:51 Budokaidoleden, een soort van karate, breken stenen met hun handen. Eén van hen kopt stenen door die Stany en Peter vasthouden. Een ander lid trapt een baseballknuppel door met zijn scheenbeen. Vraag: hoe komt het dat we minder pijn voelen op sommige plaatsen van ons lichaam? Uitleg door professor Van Overwalle. Eén van hen verbreekt in de studio zijn wereldrecord: hij breekt met zijn hoofd zeventig cementblokken binnen dertig seconden. 00:50:10 De stoel van miserie: Stany krijgt de opdracht met parfum met de geur van een stinkdier rond te lopen.

01-05-2005
VRT

Hoe?Zo!: 17/04/2005

00:00:00 Populair wetenschappelijk programma vanuit Technopolis. Presentatie door Bart Peeters. Gasten: Rani De Coninck en Rob Vanoudenhoven. Deskundigen: Ann Van der Auweraert, biologe en wetenschapscommunicator van de Universiteit Antwerpen, Jan Danckaert, fysicus van de Vrije Universiteit Brussel, Marleen Finoulst, arts en wetenschapsjournaliste. 00:02:34 Rob, Bart en Rani doen moeilijke coördinatiebewegingen. Het lukt niet. Vraag 1: waarom lukt deze dubbele tegengestelde beweging niet? Uitleg door Ann Van der Auweraert. 00:07:11 Warmtecamera: Bart smeert met ijsblokjes op Rani en Rob: dit zie je op warmtecamera. Uitleg door Jan Danckaert. Vraag 2: welke stralen kan je met een warmtecamera in beeld brengen? Uitleg door professor Danckaert. Voorbeelden van het gebruik van een warmtecamera. 00:12:10 Filmpje met huisvrouw Sylvia Muyshondt uit Asse. Vraag: hoe komt het dat je winderigheid krijgt na het eten van bonen? Rani, Bart en Rob eten witte bonen. Uitleg door Marleen Finoulst. 00:17:54 Nalim herhaalt de vraag van vorige week: 'hoe kunnen superhelden bulldozers en dergelijke opzijschuiven, is dat trucage?' Filmpje: Wim De Vilder redt als superman Maaike Cafmeyer, als Wendy, die geklemd zit. Wim kan de rups niet wegduwen. Bart Kinat, convoi, legt uit dat je een luchtkussen onder de rups moet leggen. Zo kan Wim 'Wendy' wel redden. Vraag 4: hoe komt het dat je zo'n zware voorwerpen kunt verplaatsen als er een luchtkussen onder zit? Uitleg door professor Danckaert. 00:25:30 Masker van Kuifje: de holle kant lijkt weer de bolle kant te zijn. Vraag 5: welk onderdeel van het fysiologisch systeem bepaalt het meest wat we zien? Uitleg door Marleen Finoulst. Bart doet een optische illusie: diepte-interview met Rob op een stoel die gekrompen lijkt te zijn. Uitleg door Marleen Finoulst. 00:30:42 Het lijkt net of Rani een tafel met glazen champagne heeft omgegooid. Filmpje: op Batibouw, een stand zakt in elkaar als een bezoeker water neemt. Reactie van de bezoekers. Volgende stap: de stand en de glazen met exclusieve champagne denderen de grond op. Reactie van de bezoekers. Vraag 5: waarom reageren mensen onmiddellijk zo verdedigend als hen zo iets overkomt? Uitleg door Ann Van der Auweraert. 00:36:56 Proef: Rob vraagt zich af hoeveel gewicht een ballon aan kan. Rani staat op een ballon, deze ontploft. Vraag 6: waarom ontploft de ballon? Uitleg door Rob. Rob en Rani staan op twee ballonnen met een plank erop: dit zorgt voor een drukverdeling. Proef buiten: auto met Rob en Rani wordt op ballonnen gezet. Rob wint. 00:45:49 De stoel van miserie: Rani krijgt de opdracht van een postbode om te achterhalen hoe te reageren op agressieve honden.

17-04-2005
VRT

Schooltelevisie: hydrostatische druk

Uitgebreide reportage over hydrostatische druk. Met onder andere uitleg over de manometer, de diepte en de druk, de ton van Pascal, communicerende vaten en de hydraulische lift.

13-02-1987
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Waterdruk, luchtdruk en verbonden vaten


Arteveldehogeschool's picture
Arteveldehogeschool

In deze collectie duiken we in de wondere wereld van de natuurwetenschappen. We gaan in op de principes: waterdruk, luchtdruk en verbonden vaten. Door middel van krachtige voorbeelden uit de directe omgeving van kinderen komen deze principes helemaal tot leven.

Zonder zwaartekracht uiteraard geen waterdruk of luchtdruk. Wil je meer weten over de zwaartekracht? Bekijk dan de collectie: Krachten

Collectie aangemaakt voor het leergebied 'wetenschappen en...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

17-09-2019