Skip to main content

Een campagne voor de goede zaak

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1729481

Van algemeen nut: 25/01/2018

‘Van algemeen nut’ is een talkshow waarin Steven Van Herreweghe bekende en minder bekende mensen uitnodigt die een bijzondere bijdrage geleverd hebben aan 65 jaar openbare omroep. 00:00:00 Inleiding. 00:01:03 Margriet Hermans en Rik hebben allebei meegewerkt aan de opdracht van de openbare omroep: informeren, opvoeden en entertainen. Margriet had een talkshow ‘Margriet’. 00:13:50 Rik Goeminne was politieagent bij de Antwerpse politie en was te zien als ballerina ter gelegenheid van nieuwjaar. 00:21:00 Wouter Bruyns van het huidige politiekorps van Antwerpen laat zien hoe de ‘helden van de zelfrelativering’ vereeuwigd worden in het politiemuseum. Ook Wilfried Eetezonne van de Vlaamse Opera Antwerpen geeft de foto een ereplaats. 00:23:17 Opsporingsbericht voor de volgende aflevering. 00:24:08 Apothekersassistente Greet Van Camp rookte 38 sigaretten per dag in 1991. Er werd overal gerookt, ook op televisie. 00:30:16 In de jaren 1980 kwam er maatschappelijke kentering. De BRT zond het programma ‘Stoppen met roken’ uit. 00:34:25 In de jaren 1980 kwam er een nieuwe trend: vrouwen ging plots weg van hun man. De wetgeving veranderde en vrouwen konden financieel op eigen benen staan. Er werd een nummer over gemaakt door Kamiel (Christoff Wybou) in 1983, ‘Me wuv is weg’. DJ Yolotanker maakte er zijn eigen versie van. 00:37:19 35 jaar geleden kwam er een nieuwe jeugdreeks ‘Merlina’. Lea Couzin ofwel Merlina komt op bezoek. Het programma vertelde over de avonturen van een detectivebureau met tante Merlina en uitvinder Napoleon. 00:45:55 Steven Van Herreweghe leest brieven voor van kijkers, gestuurd naar de BRT na de befaamde ‘vampierenaflevering’. Die aflevering bezorgde de Vlaamse jeugd in 1987 een massaal trauma. Kristien Wauters is een slachtoffer: zij had meermaals nachtmerries na het bekijken van de aflevering. Na een Facebookpost van Steven kwamen er massaal veel reacties van over heel Vlaanderen. 00:49:12 Er werd een Merlina-traumateam samengesteld, speciaal voor de slachtoffers.

25-01-2018
VRT

Antirookspots

Op alle nationale televisiezenders zullen spotjes te zien zijn over de aandoeningen die je kan krijgen van roken. Spotje waarin teer over een long gegoten wordt. Interview met Wim Osce, Rodin stichting, over de campagne. Een spotje waarin hersenen opengesneden worden. Jongen op bank rookt een sigaret.

24-04-2004
VRT

Foto's op sigarettenpak als anti-rookactie

Wat is het effect van de expliciete foto's op een pakje sigaretten? Wat vinden de mensen van de foto's van zieke longen en rotte tanden op een sigarettenpakje? Een meisje zegt dat het haar doet nadenken, maar stoppen niet. Interviews met mensen op de straat. Sommigen choqueert het, anderen weer niet. Een man toont een zwart omhulsel om rond een sigarettenpakje te doen. Dat vindt hij dé oplossing. Hij blaast rook in de camera.

04-04-2008
VRT

Journaal: campagne generatie rookvrij

De komende generatie kinderen, geboren vanaf 2019, zou er één moeten zijn zonder tabak. Dat is de boodschap en het ambitieuze doel van 'Generatie Rookvrij', een project dat vandaag gelanceerd werd. Zesenveertig organisaties engageren zich om de omgeving van kinderen zoveel mogelijk rookvrij te houden. Enkele steden en gemeenten doen al mee. Leraar Kristof De Neyer is een voorstander van een strenge aanpak, zoals die bestaat in landen zoals Canada. Daar mag je enkel binnenshuis roken, niet in het openbaar. Mensen van verschillende organisaties ondertekenen het Charter 'Generatie rookvrij'. 
Hedwig Verhaegen van 'Kom Op Tegen Kanker' zegt dat rookvrij de norm moet worden op bepaalde plaatsen, want zo zullen jongeren weerbaarder worden om nee te zeggen tegen sigaretten. Jan Pille van kinderboerderij Het Neerhof in Dilbeek legt uit dat de boerderij binnenkort rookvrij wordt. Kristof De Neyer is voorstander, maar vraagt zich af of reclame kinderen niet zal blijven beïnvloeden. KV Mechelen doet ook mee. Walter Schroons, schepen van Sport, leg uit dat er een rookvrije outdoor accommodatie zal worden voorzien in alle Mechelse sportclubs en speelpleinen
. Een reclamespot van de sensibiliseringscampagne 'Generatie Rookvrij' wordt getoond. Hedwig Verhaegen roept op om kinderen te beschermen tegen tabaksverslaving en rookvrij te laten opgroeien.

28-05-2018
VRT

Volt: fier op ons bier

'Volt’ is een programma met boeiende reportages en pittige studiogesprekken over belangrijke maatschappelijke thema’s. In deze aflevering staat de promotiecampagne ‘Fier op ons bier’ in de kijker. Er wordt een beeldfragment uit het promotiefilmpje getoond. Studiogast Myriam Bruyninckx, therapeute en zelf ex-verslaafde, is fel tégen de campagne. Lars Vervoort van Belgische Brouwers is voor: “Bier zit in het DNA van de Belgen”. Bij AB Inbev rollen de bierflesjes van de lopende band. Karl Verhaeghe van Brouwerij Verhaeghe in Vichte, vertelt over deze familiale brouwerij die al generaties door zijn familie wordt gerund. Charles Leclef van Brouwerij 'Het Anker' maakt deel uit van de vijfde generatie die deze familiale brouwerij runt. Karl Verhaeghe spreekt over de buitenlanders die ons Belgisch bier hoger inschatten dan wijzelf. De promotiecampagne is er om ons erfgoed te promoten. Charles Leclef vertelt dat hij als een vedette wordt onthaalt in de Verenigde Staten van Amerika wanneer hij zijn bier gaat promoten. Volgens Myriam Bruyninckx is "erfgoed" een mooi woord om de kassa meer te laten rinkelen, het is een verdoken promotiecampagne voor alcohol. Lars Vervoort onderstreept dat de Belgische Brouwers een van de stichtende leden van de BOB-campagne zijn. Myriam Bruyninckx herhaalt dat bier een verslavend goed is dat dus niet gepromoot moet worden. Volgens Lars Vervoort is deze campagne zacht van toon en aanpak. Bedrijven weren alcohol van de werkvloer. Sven Pichal bezoekt Umicore waar geen druppel alcohol binnen mag, ook niet bij feestjes. Verschillende werknemers aan het woord over de verschillen tussen het drankverbruik vroeger en nu. Volgens Lars Vervoort moet er effectief gekeken worden waar alcohol zijn plaats heeft, ook de werknemers in de diverse brouwerijen mogen geen alcohol drinken tijdens de werkuren. Tot slot verklaart hij wanneer deze campagne voor hem succesvol is.

12-02-2014
VRT

Journaal: invloed alcohol op lever

‘Tournée Minérale’ is een actie van de Vlaamse Stichting tegen Kanker om Vlamingen te motiveren een maand lang geen alcohol te drinken. Naar aanleiding van deze campagne zoekt journalist Koen Wauters uit wat alcohol precies met ons lichaam doet. Wat is het effect van een maand lang zonder alcohol? Professor Hans Van Vlierberghe toont de lever van iemand met levercirrose. Hij somt mogelijke bijwerkingen en ziektes op die gepaard gaan met overmatig drinken. Door een maand niet te drinken kan je volgens de professor gewicht verliezen, kan je cholesterol zakken en kan je huid er beter uitzien.

01-02-2017
VRT

Van Gils & gasten: rijden onder invloed

Acteur Sam Louwyck en politierechter Kathleen Stinckens komen bij Lieven Van Gils praten over rijden onder invloed. Sam Louwyck werd onlangs opnieuw achter het stuur betrapt nadat hij teveel gedronken had. Zelf vindt Sam dat hij te zwaar gestraft werd, maar wil toch zijn leven beteren. Hij vindt dat de minimumstraf voor recidivisten te zwaar is, omdat het ook de sociale omgeving straft. Volgens Sam Louwyck gaat het over een heksenjacht. In de studio gaat men daarover in gesprek met Kathleen Stinckens. Er wordt een filmpje getoond over het alcoholslot dat men wil invoeren. De bestuurder moet daarbij blazen alvorens de wagen te kunnen starten. Naast het alcoholslot zijn er nog andere publiciteitscampagnes tegen dronken rijden. Men kijkt naar een voorbeeld uit Engeland.

15-02-2018
VRT

VRT NWS: nieuwe voedingsdriehoek

Animatie over de nieuwe voedingsdriehoek. Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuw voedingsmodel uitgebracht. De nieuwe voedingsdriehoek staat op zijn kop. Hoe hoger de plaats in de driehoek, hoe belangrijker het product is voor de gezondheid. Kleuren duiden aan wat je veel en weinig dient te eten. Ongezonde voeding staat niet meer in de driehoek. Er komt ook een tweede driehoek bij: de bewegingsdriehoek. Naast gezond eten is bewegen ook belangrijk om fit te blijven.

19-09-2017
VRT

Terzake: de nutri-score

Reportage van 'Terzake' over nutri-score. Gezond eten moet gemakkelijker worden. Daarom wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) een nutri-scorelabel invoeren voor voedingsproducten. 00:00:30 In Frankrijk bestaat het systeem al. Het gezondheidslabel is echter niet verplicht, want dat mag niet van de Europese Unie. Het is dan ook zoeken in een Franse supermarkt naar het label. Bij ons willen Delhaize en Colruyt het label invoeren, dit zal dan vooral over de huismerken gaan. 00:04:10 Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) is te gast in de studio. Ze vertelt waarom ze het label wil invoeren. Het label mag niet verplicht worden. Dit komt door het vrij verkeer van goederen in de Europese Unie. Doordat het label niet verplicht is, worden er vooral groene labels toegepast. Fabrikanten plakken niet graag een rood label op hun producten. 00:06:26 Voedingsdeskundigen reageren positief, maar welk publiek wordt hier aangesproken? De Federatie Voedingsindustrie Fevia geeft ook een reactie. Er zijn weinig voorstanders bij de fabrikanten. Volgens De Block hebben drie grote ketens toegezegd. Haar hoofddoel is nog altijd een Europees systeem. 00:08:34 Zowel het voedselagentschap als de overheid geven en controleren dit label.

23-08-2018
VRT

Terzake: vlees is slechter voor het klimaat dan de auto

Dit fragment van 'Terzake' gaat over de enorme impact van de veeteelt op het klimaat. In een reportage vertelt Peter Tom Jones, milieu-expert aan de KU Leuven, dat het aandeel van de veeteelt geschat wordt op 18% van onze broeikasuitstoot. Het transport vertegenwoordigt 14%. Daar wordt op de klimaattop in Kopenhagen amper over gesproken. Volgens Jones zit de gemiddelde Belg op een consumptieniveau van vlees dat ver boven het gemiddelde ligt van rijke westerse landen. Bezoekers aan een vleeskraam vertellen dat ze dagelijks vlees eten. De veeteelt schaadt het klimaat. Vier grote factoren spelen hierin een rol: - Ontbossing: er verdwijnen jaarlijks zes miljoen voetbalvelden bos voor de veeteelt. - Methaan is als broeikasgas 25 keer sterker qua opwarmingspotentieel dan CO2. - Mest veroorzaakt een grote stroom aan lachgas. Het gas is 300 keer sterker dan CO2. Mest is verantwoordelijk voor een derde van de klimaatimpact van de veestapelsector. - Transport: een op drie vrachtwagens hebben te maken met het transport van voeding. Zonder goedkope olie zakt heel ons voedingsmodel in elkaar. Onze vleesconsumptie moet dalen, alleen al omwille van gezondheidsredenen. We moeten het op een andere manier gaan doen en een ander landbouwmodel ontwikkelen. Er wordt een vergelijking gemaakt in CO2- uitstoot: één dag geen vlees eten staat gelijk aan vijfhonderdduizend minder auto’s. Na de reportage volgt een studiogesprek met Piet Vanthemsche, voorzitter van de Boerenbond, en Bart Staes, Europees parlementslid voor Groen. Vanthemsche vertelt dat het debat rond klimaat vaak te simpel wordt voorgesteld en met karikaturen werkt. De discussie gaat voor hem over het consumptiemodel. De armere landen beginnen meer vlees te eten, maar volgens hem moeten de westerse landen nagaan hoeveel ze bereid zijn om in te leveren. Staes vertelt dat Westerlingen veel te veel vlees eten. We moeten er wereldwijd naar streven minder vlees te eten. De landbouw in Vlaanderen heeft de afgelopen jaren inspanningen gedaan, deels onder dwang van de Europese wetgeving. Vanthemsche gaat niet akkoord met mensen die zeggen dat vegetarisch eten het goede alternatief is. Vlees is een onmisbaar onderdeel van een evenwichtig dieet, het is een teken van vooruitgang. We moeten op andere manieren gaan produceren, maar landbouw blijft een economische activiteit. Staes zegt dat de productie van vlees onevenredig veel land in beslag neemt en een onevenredig veel verbruik van water. Hij nodigt landbouwers uit om mee te streven naar een meer evenwichtige voeding. Het aanbod om één keer per week geen vlees te eten vindt hij een fair aanbod. Vanthemsche vindt de 'één dag veggiedag' te belerend. We moeten streven naar evenwichtige voeding, naar vrije keuze van de burger. Staes vindt de 'één dag veggiedag' juist een heel goed voorstel. Mensen hebben gewoontes, het komt erop aan om gewoontes even te verleggen.

07-12-2009
VRT

Karrewiet: dikketruiendag (17/02/2017)

Het is dikketruiendag en dus gaat in veel scholen de verwarming enkele graden omlaag. Dikketruiendag is een actie om aandacht te vragen voor de klimaatopwarming. Speciaal voor dikketruiendag hebben ze in het centrum ‘Werkend Leren' in Antwerpen truien gebreid om aan de gevel van de school te hangen. We verbruiken allemaal te veel energie. Door de verwarming wat lager te zetten kunnen we heel wat besparen.

17-02-2017
VRT

Journaal: Mobiele Maandag

Busmaatschappij De Lijn lanceert een campagne ‘Mobiele Maandag’ om automobilisten aan te moedigen minstens een keer per week de auto aan de kant te zetten. Het doel is om mensen uit de file te halen en te stimuleren om op een andere manier op het werk te geraken. Volgens directeur-generaal Roger Kesteloot ergeren negen op de tien Vlamingen zich aan de file, maar zegt driekwart er zelf niet verantwoordelijk voor te zijn. Zes op de tien mensen wil er wel iets aan doen. Kesteloot geeft aan te willen werken aan de kwaliteit van het openbaar vervoer, vooral op vlak van stiptheid en doorstroming.

06-11-2018
VRT

KLAAR: klimaatspijbelaars

Al enkele donderdagen op rij komen duizenden scholieren op straat om aandacht te vragen voor het klimaat. Yousri trok naar Brussel en strikte er Anuna De Wever, een van de initiatiefneemsters van het protest. Meer weten? [Bekijk als leerkracht de bijbehorende collectie.](https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/2092661)

30-01-2019
VRT

Terzake: gokreclame tijdens WK

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal verhoogt het aantal gokkers. Voor, tijdens en na de voetbalmatches worden er massaal televisiespotjes getoond voor gokwebsites, ook op de VRT. Het effect ervan is duidelijk, want er is ongeveer een verdubbeling van het aantal gokkende Belgen. Peter Naessens van de Kansspelcommissie, legt uit dat de toename van het aantal gokkers samenhangt met het WK en de wedstrijden van de Rode Duivels. Het aantal registraties op online goksites verviervoudigt tijdens het WK voetbal. Psychiater Hendrik Peuskens is gespecialiseerd in gokverslaving. Hij vreest dat verschillende nieuwe gokkers in de hulpverlening zullen terechtkomen. Het gokken houdt voor velen namelijk niet op na het wereldkampioenschap. De accounts blijven ook na het WK bestaan. Reclame voor sigaretten of alcohol is streng gereglementeerd, maar dat is bij gokreclame niet het geval. In 2011 kwam er een wetgevend kader voor gokken, maar niet voor de reclame. Marketeers kunnen dus volledig hun gang gaan. Althans, tot eind 2018, want dan zou de nieuwe wettelijke regeling over gokreclame klaar moeten zijn. Bob Vermeir, woordvoerder van de VRT, vertelt dat de openbare omroep overlegt met de sector om strengere regels op gokreclame toe te passen. In afwachting van het wetgevend kader, startte de Kansspelcommissie de preventiecampagne 'FC Losers', met toepasselijke voetbalshirts. De Rode Duivels mochten van de FIFA echter niet mee werken aan deze campagne.

27-06-2018
VRT

Campagne over haattaal op het internet

We zien een fragment uit het spotje van de campagne 'Vies wijf'. Deze campagne van het leerkrachten-tijdschrift 'Klasse' stelt de vraag 'Durf jij luidop te zeggen wat je op het internet schrijft?' centraal. In een interview vertelt Annelies Vaneechoutte van Klasse over de haattaal op de sociale media. Ze maakt duidelijk dat de campagne jong en oud bewust wil maken van wat ze online al dan niet kunnen schrijven.

28-05-2013
VRT

De zevende dag: Te Gek!? doorbreekt taboe rond zelfdoding

De nieuwe campagne van Te Gek!?, een project dat het taboe rond psychische problemen wil doorbreken, staat in het teken van preventie van zelfdoding. Het campagnelied ‘Niet alleen’ werd gezongen door Bart Schols, die ook het gezicht is van deze campagne. Tijdens een studiogesprek vertelt Bart Schols wat hij met deze clip wil bereiken: aandacht voor de geestelijke gezondheidsproblematiek en het noodnummer 1813 van de zelfmoordlijn bekend maken bij het grote publiek. Het thema van de campagne werd gekozen omdat Vlaanderen, met drie zelfdodingen per dag, boven het Europees gemiddelde zit. Schols maakt de vergelijking met Nederland, waar zorgverzekeraars wél psychologische hulp terugbetalen. Hij praat over de lange wachtlijsten bij onze centra voor geestelijke gezondheidszorg. In juli wil Te Gek!? een eigen Ronde van Frankrijk rijden met mensen die ooit zelfdoding overwogen hebben of een poging hebben gedaan.

15-06-2014
VRT

Journaal: Sensoa bestrijdt seksmythes

Volgens Sensoa staan mythes over seks vaak een positieve seksualiteitsbeleving in de weg. In 2017 heeft Sensoa al campagne gevoerd rond zes vooroordelen. Daar komen er nu nog zes bij. Boris Cruyssaert van Sensoa vertelt hoe de misvattingen die gepaard gaan met deze seksmythes, leiden tot onzekerheid. Enkele mensen reageren op een paar seksmythes. Cruyssaert vertelt over de orgasmekloof tussen man en vrouw en vanwaar die komt.

14-09-2018
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Een campagne voor de goede zaak


Frederik De Ridder3's picture
Frederik De Ridder3

Collectie gemaakt voor de ontwikkeling van mediawijsheid. Deze collectie sluit aan bij het lespakket over propaganda voor de goede zaak van 'Mind Over Media'. 

Waarschijnlijk denk je bij het woord 'propaganda' vooral aan indoctrinatie of bepaalde politieke regimes. Maar propaganda kan ook ingezet worden voor de goede zaak. Overheden en belangenorganisaties proberen ons ook te beïnvloeden. Stoppen met roken, gezonder eten, minder alcohol drinken, klimaatvriendelijk...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

01-03-2019