Skip to main content

Uitgeklaard: wat is nieuws?

Welkom op het Archief voor Onderwijs

Een schat aan audio en video in de klas

Benieuwd naar meer? Neem je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand en registreer nu gratis.

Registeer nu gratis

Reeds een account? Meld je dan hier aan.

Het wachtwoordveld is hoofdlettergevoelig.
SLUIT   X
https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1645211

KLAAR: wat is nieuws?

Weet jij waar alle verhalen vandaan komen die je elke dag kan lezen in de krant of op nieuwswebsites, die je hoort in het radionieuws of die je ziet in het televisiejournaal? Elke dag beslissen een aantal mensen wat nieuws is en wat niet. Wie zijn dat? Hoe beslissen ze dat? En waar komt nieuws eigenlijk vandaan? Leen praat erover met Inge Vrancken, hoofdredacteur van Het Journaal bij VRT NWS. Meer weten? [Bekijk als leerkracht de bijbehorende collectie.](https://onderwijs.hetarchief.be/collecties/1645211)

25-04-2018
VRT

Deredactie.be: hoe wordt het nieuws gemaakt?

Een verslag van de werkdag op de VRT-nieuwsdienst. De eindredacteur van de dag geeft de journalisten bij de radio opdrachten. Bert Lauwers moet onderzoeken wat de schade is van de nachtelijke stormwind. Veerle De Vos krijgt de staking bij Ikea op haar boterham. Johan Janssen leest het 6 uur journaal voor met onder andere het overlijden van Miriam Makeba. Ook Katrien Vanderschoot leest een bericht voor over Makeba. Veerle De Vos maakt een verslag ter plaatse bij Ikea. Beelden van de eindredactie bij televisie. Stefaan Meerbergen moet een verslag maken over de staking bij Ikea. We horen een radioverslag van Vanderschoot, het radiojournaal van 8 uur. Beelden van Kathleen Cools in de studio van Radio 1 'De ochtend’. Stefaan Meerbergen overlegt bij Ikea met Veerle De Vos waarna het verslag van Meerbergen wordt voorbereid. Dagelijkse briefing op de redactie. Er wordt een montage over het overlijden van Makeba gamaakt door Greet Pluymers. Beelden van de online redactie. Beelden worden geüpload vanop P2-kaartjes en in een montagewagen wordt de montage gemaakt. Meerbergen stuurt zijn gemonteerd journaalverslag door naar de redactie. Beelden van de voorbereiding van de journaaluitzending van 13 uur met Freek Braeckman vanuit de regiekamer. Van Meerbergen gaat live in de uitzending.

02-12-2008
VRT

Puur persoonlijk: een dag op de redactie van De Standaard

Reeks documentaires waarin jonge cineasten maandenlang telkens één persoon volgen tijdens een belangrijke fase van zijn leven, door de omstandigheden gedreven of uit vrije wil. Het hoofdpersonage stuurde het verloop zonder zelf de uitkomst te kennen, en de filmmaker volgde en registreerde. Vandaag: "Krantenkoppen", een documentaire van Lennart Stuyck over de verkiezingsdag van 13 juni 2010 op de redactie van De Standaard. Journalisten en redacteurs kijken naar de eerste verkiezingsuitslagen op televisie. De meeste verkozenen van de N-VA zijn voor hen onbekend. Peter Vandermeersch, Bart Sturtewagen en Bart Brinckman overleggen de volgorde van de krantenartikels en portretten van politici, welke politieke figuur incarneert het verlies? Wouter Verschelden schrijft ondertussen een artikel over N-VA. De uitslagen uit Wallonië, voor de Senaat, worden besproken. Isabel Albers en Bart Brinckman hebben het over de monsterscore van Bart De Wever. Beelden van de redactie. Journalisten en redacteurs zijn ijverig aan het werk. Brinckman en Verschelden over Vlaams Belang, de positie van Filip De Winter en Bruno Valkeniers. Ze kijken naar de eerste reactie van De Winter en schaterlachen bij zijn uitspraak “Dit is geen ideologische nederlaag…”. Brinckman beschrijft het kader waarin Wouter Verschelden en Ruud Goossens Marianne Thyssen moeten portretteren. Algemene hilariteit op de redactie als Michel Daerden op televisie zijn commentaar geeft op de verkiezingsresultaten. Daarna is het etenstijd: dozen vol pizza's worden aangevoerd. De resultaten uit Antwerpen druipen binnen en worden besproken, de persconferentie van Valkeniers wordt vlijmscherp onthaald op de redactie. Wouter Verschelden zwoegt nog steeds met de bibliografieën van de nieuwe N-VA verkozenen, vertelt dat velen zelfs niet gekend zijn bij het partijbureau. Commentaren van de redacteurs als Marianne Thyssen op televisie verschijnt, op weg om de militanten te spreken en geconcentreerde stilte tijdens haar toespraak. Daarna volgt de overwinningstoespraak van Bart De Wever en wordt er commentaar gegeven op Siegfried Bracke die, met zijn hand op het hart, de Vlaamse Leeuw zingt. Druk krantenartikels schrijven voor de editie van de volgende dag wordt onderbroken om naar de toespraak van Elio Di Rupo te luisteren. De redacteurs zien hem als toekomstig premier en voelen “de historische dimensie van het gebeuren”. Ze overleggen wat de kop van de krant wordt. Vandermeersch brieft zijn medewerkers over de krantenkop en foto die hij op de voorpagina wil. Hij controleert en stuurt bij waar nodig. Stevige discussie tussen Brinckman en Verschelden over het totale aantal stemmen en procenten binnengehaald door De Wever, algemene discussie: een miljoen voorkeurstemmen van De Wever op de frontpagina? Redacteurs zwoegend op hun krantenartikel, ze worden nerveus. Het is 22 uur en de definitieve cijfers voor Antwerpen stad zijn nog steeds niet gekend. Peter Vandermeersch in de studio op de Reyerslaan, op de redactie is er nog steeds geen geschikte krantenkop gevonden want blijkbaar haalt De Wever het miljoen stemmen niet. Bart Brinckman vindt de nieuwe krantenkop “Veni, Vidi, Vici“. Wetstraatredacteur Guy Tegenbos corrigeert de taalfouten in het artikel van een collega. De lay-out van de krantenartikelen wordt bijgewerkt en het drukken kan beginnen. Guy Tegenbos controleert de eerste exemplaren. Vergadering met laatste roundup voor alle Wetstraatredacteurs en vooruitblik naar de inhoud van de volgende editie van de krant. Lege redactie met achtergelaten bierflesjes en lege pizza dozen.

15-12-2010
VRT

Mezzo: omgaan met nieuwsarme dagen

Op 18 april 1930 begon het BBC-radionieuws met de boodschap: 'No news today'. Mezzo snuisterde in Belgische kranten uit die tijd om te zien of er echt geen nieuws was die dag. Vervolgens vertelt Jan Van Delm hoe de radionieuwsdienst omspringt met nieuwsarme dagen.

16-04-2010
VRT

Zonde van de zendtijd: subjectieve verslaggeving

Zonde van de zendtijd is een satirisch programma over de media, gepresenteerd door Bert Gabriëls en Henk Rijckaert. Bert en Henk vinden dat journalisten soms niet objectief zijn in hun verslaggeving en het nieuws beïnvloeden. Ze illustreren dat met een krantenartikel over de repatriëring van een asielzoekers die niet kon doorgaan omdat er te veel pers aanwezig was. Daarna volgt een beeldfragment van een auto die over de voet van journaliste Goedele Devroy rijdt. Tot slot brengt Henk verslag uit over de rietgors die bijna uitgestorven is, over een herdenking in Melle, over migrantenrellen in Borgerhout en over een wielerwedstrijd. Hij beïnvloedt steeds het nieuws of is subjectief.

03-10-2011
VRT

Pano: fake news

'Pano' is een duidingsmagazine met indringende reportages over de grote thema's van deze tijd. Een gedreven team van reporters diept de beste nieuwsverhalen uit en zoekt het antwoord op actuele vragen. "Het gaat niet om macht en invloed, wij verspreiden alleen maar fake news omdat er veel geld mee te verdienen valt. En over enkele jaren zijn er weer Amerikaanse presidentsverkiezingen en dan gaat fake news pas echt boomen." Duidelijke woorden van Boris. Hij is achttien en is een van de tientallen jongeren die vanuit Macedonië mee nepnieuws en clickbaits helpen verspreiden. Voor 'Pano' trok Tim Verheyden naar Macedonië, op zoek naar de wortels van nepnieuws. Maar 'Pano' wil de Vlaamse media ook eens onder de loep nemen. Ook hier gebeurt het dat niet-gecheckt nieuws door politici wordt gebruikt om de media als ongeloofwaardig te bestempelen, net nu het vertrouwen in de media zo laag is. "Wie of wat mag je nog geloven?", vragen veel nieuwsconsumenten zich af. 'Pano' doet de test en factcheckt één dag de nieuwsstroom met vier deskundigen, onder hen politicoloog Carl Devos, professor Michaël Opgenhaffen en journalist Christophe Deborsu. Hoe zijn de Vlaamse media eraan toe? De deskundigen krijgen daarvoor ook hulp van vijftien factcheckers van de Erasmushogeschool Brussel en de KU Leuven, onder leiding van comedian Michael Van Peel. 00:01:15 Tim Verheyden neemt de trein. Hij bekijkt een toespraak van president Donald Trump over de media op zijn smartphone. Hij vertelt dat hij ongerust is over de leugens die over de media verteld worden. Die veralgemening vindt hij niet correct, maar hij vraagt zich af of er toch iets van aan is. Er wordt een vertrouwensindex getoond: journalisten bengelen onderaan. 00:02:25 Verheyden interviewt een aantal mensen over hun vertrouwen in de journalistiek. 00:03:34 Verheyden heeft een afspraak met Ish Ait Hamou, schrijver, programmamaker en ex-choreograaf. Ish legt uit waarom hij ooit een interview met Verheyden weigerde: hij heeft geen garanties over hoe het gaat verschijnen. Je mag de tekst wel nalezen, maar je mag de kopstukken niet veranderen. Ish vertelt dat hij wantrouwig is tegenover media in het algemeen. 00:05:36 'Pano' doet een proef in Fort Napoleon in Oostende: vier deskundigen nemen één nieuwsdag lang alle nieuwsberichten onder de loep. De deskundigen zijn Carl Devos, politicoloog aan de universiteit van Gent, Christophe Deborsu, televisiejournalist, Conny Van den Brande, wiskundige aan Thomas More Mechelen, en Michaël Opgenhaffen, professor nieuwe media en journalistiek aan de KU Leuven. 00:06:45 De deskundigen beoordelen het VRT-radiojournaal van zeven uur 's morgens. Het nieuws vermeldt dat het katholiek onderwijs het volgende schooljaar later willen laten beginnen door het Offerfeest, omdat de helft van de schoolbevolking anders wegblijft. Er zouden ook minder verkeersdoden gevallen zijn dan vorige jaren. 00:07:41 De deskundigen lezen de kranten en komen tegenstrijdige berichten tegen over het aantal verkeersdoden en de discussie over het Offerfeest. 00:08:54 Michaël Opgenhaffen vertelt dat je bij elk nieuwsbericht vragen kan stellen. 00:09:10 Vijftien studenten journalistiek van de Erasmushogeschool en de KU Leuven zullen, onder leiding van comedian Michael Van Peel, helpen om de feiten te checken. 00:10:15 Michael Van Peel vindt factchecking een van de belangrijkste opdrachten voor de journalistiek. Hij volgt het hele jaar lang de actualiteit voor zijn shows en merkt op het einde van het jaar vaak dat hij met verschillende cijfers over dezelfde onderwerpen zit. 00:10:43 De deskundigen geven twijfelachtige nieuwsfeiten door aan Van Peel. Conny Van den Brande vraagt om de tegenstrijdige berichten over de verkeersdoden te onderzoeken. 00:11:34 Videofragment van een man die een buggy, die van de trappen van de Sint-Michielsbrug in Gent dondert, tegenhoudt. Er volgt een interview met Steff Van Boven, student aan Arteveldehogeschool in Gent, die het filmpje met de buggy heeft gemaakt. Hij wilde onderzoeken hoe gemakkelijk het is om de Vlaamse media om de tuin te leiden. Het werd het meest gelezen verhaal van 27 december 2016. 00:12:58 De rol van sociale media en het ontstaan van fake news is enorm groot. Archiefbeelden van de verkiezingscampagne van Donald Trump. Internetondernemers zien dat nieuws over Trump het goed doet: ze verspreiden veel nepnieuws over Trump, vooral om geld te verdienen. Zulke berichten worden massaal gedeeld via sociale media. 00:14:05 Tim Verheyden gaat naar Veles, een stad in Macedonië, waar de meest gelezen en massaal verdeelde nepverhalen tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn gemaakt. 00:15:00 Verheyden bezoekt de negentienjarige Ristan, die een van de websites met nepnieuws runt. Hij vertelt dat er veel geld mee te verdienen valt. Ze leerden op school dat ze veel geld kunnen verdienen met websites over voeding. Toen pro-Trump websites een hit bleken, zagen de jongeren een kans om nog meer geld te verdienen. 00:16:10 Tim Verheyden vertelt over het netwerk van fake news sites, die gerund worden door een tiental jongeren tussen achttien en twintig jaar. 00:16:45 Interview met een achttienjarige, die in deze reportage Boris genoemd wordt, die een tiental fake news sites runt. Hij verdient er veel geld mee. Boris vertelt dat fake news gelijk staat aan macht: hij schrijft dingen die mensen willen horen en lokt zijn lezers via Facebook. 00:19:15 Boris nuanceert over de nepnieuwsberichten. De meeste jongeren stelen nieuwsberichten van een echte website, maar schrijven er een sensationele titel boven: clickbait. Hoe meer mensen op een site klikken, hoe meer geld de makers verdienen. 00:20:06 Terug in Fort Napoleon. Ook Vlaamse nieuwssites werken met clickbaittechnieken. Michaël Opgenhaffen vertelt over clickbait. Hij vertelt dat artikels met clickbait verder afstralen op de rest van een nieuwswebsite. 00:22:57 Interview met Luc Pauwels, VRT-journalist. Hij heeft een slordigheidsfoutje gevonden op de VRT-website over het Offerfeest. 00:22:30 Een van de factcheckers belt met Lieven Boeve, de baas van het Katholiek Onderwijs. Hij zegt dat het bericht over het Offerfeest niet klopt: de koepel laat de scholen vrij om te kiezen wanneer ze de eerste schooldag plannen. 00:23:00 Het blijkt zelfs dat de Moslimexecutieve nog niet heeft vastgelegd wanneer het Offerfeest valt. Opgenhaffen zegt dat het perceptieprobleem rond het Offerfeest een extra step neemt op sociale media. 00:23:44 Carl Devos heeft het over de identity politics: wat zijn onze normen en waarden? Dat ligt heel gevoelig en mensen reageren daar heel fel op, wat ook blijkt op sociale media. 00:24:16 Christophe Deborsu zegt dat de oorsprong van het bericht over het Offerfeest een journalistieke onnauwkeurigheid is. 00:25:05 Devos stelt vast dat er veel fouten in het nieuws sluipen zonder dat iemand de bedoeling heeft om ons te misleiden. Het is dus geen fake news, waarin bewust leugens verteld worden. 00:25:49 Verheyden ontmoet Bart Parrez, directeur van de Vrije Basisschool in Halle. Er wordt een fragment getoond uit het VRT-Journaal van 19 januari 2015: de directeur uit Halle wil zijn leerlingen niet meer op uitstap laten gaan naar Brussel naar aanleiding van de terreurdreiging. 00:26:31 Bart Parrez vertelt dat hij het misleidende bericht niet meer kon stoppen. Er was een uitstap naar Brussel gepland, maar blijkbaar zaten er een paar briefjes van bezorgde ouders in de agenda van een aantal leerlingen. De leerkrachten stelden ook zelf voor om de uitstap uit te stellen, omdat het Koninklijk Poppentheater Toone met jaarlijks verlof was, waar ze de uitstap normaal gezien aan koppelden. Parrez schreef hierover een briefje naar de ouders en het escaleerde meteen. 00:27:52 Tweet en interview met Sven Gatz, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Media en Brussel, over het nieuwsbericht. Er werd in nieuwsberichten nogal eenzijdig op de zogezegde angst gefocust. Parrez vindt het jammer dat de correcte context niet gegeven werd: hij stelde de schoolreis voornamelijk uit vanwege praktische overwegingen. 00:29:11 Terug in Fort Napoleon bekijken de deskundigen het middagjournaal over het aantal verkeersdoden. De verschillende nieuwsbronnen geven verschillende cijfers en interpretaties. De deskundigen merken ook dat de nieuwsbronnen wat genuanceerder over de kwestie rond het Offerfeest worden. Deborsu vindt het wel jammer dat de mening van de Moslimexecutieve niet gegeven wordt, waardoor het nu lijkt dat zij die verschuiving zelf willen. 00:32:00 Factchecker Amra Dorjbayar, medewerker van de VRT, bekijkt nieuwsberichten op Facebook en andere nieuwssites. Hij stelt vast dat dezelfde video telkens opnieuw voorkomt, maar steeds met een andere titel. 00:33:00 Terug in Veles vertelt Boris dat hij verder nepnieuws zal blijven verspreiden, zolang er geld mee te verdienen valt. 00:34:54 In Fort Napoleon maakt Michael Van Peel de balans op van de gecheckte feiten. Wat betreft het aantal verkeersdoden: de verwarring heeft te maken met het feit dat verschillende bronnen geraadpleegd worden. De berichtgeving over het Offerfeest en de start van het nieuwe schooljaar moet genuanceerder zijn: het zijn een aantal katholieke scholen die het vragen, niet de koepel van het Katholiek Onderwijs. De datum van het Offerfeest ligt zelfs nog niet vast. 00:36:54 Carl Devos zegt dat we al bij al een goede media met kwaliteitsvolle journalisten hebben. Michael Van Peel zegt dat het nieuws redelijk klopt, maar dat het beter kan. Michaël Opgenhaffen zegt dat we heel veel vragen van de media: we willen continu weten wat er in de wereld gebeurt.

12-04-2017
VRT

Terzake: Data Driven zet journalisten in hun hemd

Reportage uit Terzake over de fictieve persberichten van het fictieve onderzoeksbureau Data Driven die gretig werden overgenomen door allerlei media. Data Driven werd bedacht door het productiehuis Woestijnvis voor het programma 'Basta'. Peter Vandermeersch, voormalig hoofdredacteur van de Standaard, vertelt hoe de berichten ook in zijn krant terechtkwamen. Andere kranten, zoals De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, ontmaskerden de valse enquêtes. Radiojournalist en voorzitter van de Vereniging Van Journalisten Marc Van de Looverbosch is verontwaardigd dat Woestijnvis hen in diskrediet heeft gebracht. Hij vindt dat men moet stoppen met zulke onnozele onderzoeken. Van de Looverbosch meent dat online media meer fouten maken doordat ze snel willen werken. De traditionele media kunnen volgens hem betrouwbaar blijven door hun bronnen te checken en te dubbelchecken.

16-06-2010
VRT

Deredactie.be: hoe kan ik vals van echt nieuws onderscheiden?

Sommige sites brengen enkel vals nieuws. Punt. Andere sites zijn erg links of rechts en brengen uitsluitend nieuws vanuit die ideologie. Daarnaast bestaan er ook sites die echt en vals nieuws combineren. Wees dus kritisch. Kijk naar de bron en wees je eigen eindredacteur.

15-11-2016
VRT

Journaal: hoe ver gaat de Vlaamse pers?

Hoe ver gaat de Vlaamse pers om een goed verhaal te kunnen schrijven? Wordt er bij ons betaald voor een interview? Een stapel Vlaamse kranten. Populairdere weekblaadjes en tijdschriften liggen in de rekken. Verklaring door Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Story. Verklaring door Luc Van der Kelen van Het Laatste Nieuws. Verklaring door Pol Deltour van de journalistenbond: betalen voor een interview is hier niet toegestaan. Hoezen van de tijdschriften Story en Blik.

19-07-2011
VRT

Koppen: hoe werken de 'boekskes'?

Story en Dag Allemaal zijn twee van de meest gelezen bladen in Vlaanderen. Maar is de inhoud wel waar? Hanteren die bladen wel de regels van de journalistiek? Een aantal bekende Vlamingen beweert dat dit niet het geval is en spreken al een aantal jaar niet meer met de bladen. Toch staan ze geregeld op de cover. Enkele bekende Vlamingen getuigen. In een kapsalon lezen enkele vrouwen tijdschriften. Ze becommentariëren de artikels. Ex-medewerkers getuigen. Ze stellen dat ze veel overschreven uit andere artikels. In ruil voor primeurs kregen ze een financiële bonus. Journalist Frank Willemse verklaart de werking van de populaire bladen. Hij stelt dat de lezer verantwoordelijk is voor wat geschreven wordt. De deontologie van de roddelpers is anders dan die van andere bladen stelt Willemse.

31-01-2013
VRT

Panorama: de toekomst van de journalistiek

Deze reportage van Panorama gaat over de toekomst van de journalistiek en wordt gepresenteerd door Phara de Aguirre. 00:00:00 Begingeneriek en introductie door Phara de Aguirre over de digitale nieuwsevolutie. 00:01:16 Peter Vandermeersch, Christian Van Thillo en Gert Ysebaert spreken over een existentiële crisis. 00:02:09 Beelden van mensen in de metro die hun krant lezen op hun smartphone en tablet. 00:02:42 Archiefbeelden van journaalitems van de Amerikaanse zender CNN: een op drie krantenjournalisten verloor er zijn job. 00:03:20 Jeff John Roberts, media-analist, praat over de achterhaalde technologie in Europa. De gedrukte krant is gedoemd om te verdwijnen en Europa beseft dit nog niet. 00:04:09 Getuigenis van Laura Frank, voormalig journalist bij de The Rocky Mountain News, zij verloor haar job in 2009. Archiefbeelden: de eigenaars van een krant melden op de redactievloer dat ze de krant verkopen. 00:05:10 Bill Grueskin is professor aan de Columbia School of Journalism. Zijn studenten journalistiek lezen het nieuws op hun mobiel apparaat. 00:06:00 Volgens Gert Ysebaert zal binnen tien jaar het grootste deel van de mensen nog steeds hun gedrukte krant lezen. Archiefbeelden uit het 'Journaal': Corelio en Concentra gaan samen kranten uitgeven onder de benaming: Het Mediahuis. 00:07:34 Jeff John Roberts vertelt over de macht van de krantenmagnaten. 00:08:08 Peter Vandermeersch praat over de komende vijftien jaar: veel journalisten zullen hun job verliezen. 00:09:00 De lopende besparingen gebeuren vooral bij het drukken van de krant. De distributie en de redactie zelf werken voor verschillende kranten. Gert Ysebaert geeft uitleg over de noodzakelijke schaalvergroting. Peter Vandermeersch heeft twijfels over het voortbestaan van deze kranten door hun beperkte oplage. Een eventuele fusie tussen 'De Standaard' en 'De Morgen' of 'De Tijd' is niet zo ondenkbaar volgens hem. Gert Ysebaert praat over het verdwijnen van de krant 'Het Volk'. 00:10:39 Jeff John Roberts voorspelt dat een regionale Antwerpse krant binnen tien jaar zal verdwijnen, maar dat met de merknaam een online nieuwssite van start kan gaan. 00:11:10 Bill Grueskin schetst de reacties van de schrijvende pers bij de opkomst van het internet: de doelstelling was een zo groot mogelijk publiek te bereiken en winst maken door de advertenties. Volgens Peter Vandermeersch is toen de fout gemaakt om het nieuws gratis ter beschikking te stellen om te kunnen groeien. 00:12:15 Er zijn online nieuwsportalen die al het nieuws gratis ter beschikking stellen, ook het nieuws dat van de kranten komt. De Amerikaanse nieuwssite The Huffington Post bewijst dat het kan. Er is een spectaculaire groei van dit nieuwsportaal en zijn journalistiek model: 'aggregatie', het bundelen van alle nieuws dat circuleert. 00:13:50 Reactie Peter Vandermeersch: pure diefstal! 00:14:29 Nicholas Sabloff van de Huffington Post praat over de samenwerking met redacties uit diverse landen. Hij ziet het nieuws van anderen overnemen niet als een probleem. 00:15:06 Peter Vandermeersch voorspelt het in elkaar storten van de nieuwspiramide. Dit is ondenkbaar voor Christian Van Thillo. 00:16:22 Reactie van de Vlaamse uitgevers. Gert Ysebaert praat over een nieuw tijdperk: er moet een onderscheid gemaakt worden tussen gratis en betalend nieuws. Volgens Van Thillo moet de populaire pers zich afvragen of ze alles gratis kan blijven weggeven. 00:17:27 Paul Smurl, verantwoordelijke voor de digitale strategie van The New York Times, geeft uitleg over de bereidwilligheid van een deel van de krantenlezers om te betalen voor waardevol nieuws. 00:18:26 Bill Grueskin geeft uitleg over de limieten in het werven van online klanten. Peter Vandermeersch stelt dat het een moeilijke terugtocht is. Volgens Gert Ysebaert is er nood aan een zoektocht naar nieuwe vormen van journalistiek waarvoor mensen dan wel willen betalen. 00:21:17 Nieuwe journalistieke experimenten in New-York. Jack Shepard geeft uitleg over een nieuwssite die compleet technologisch gestuurd wordt. Lezers bepalen mee wat nieuws is en dus niet alleen de hoofdredacteur en de journalisten. Zij bieden verhalen aan en zien welke verhalen er het meest gedeeld worden op Twitter en Facebook. Algoritmen duwen het populairste nieuws naar boven, verhalen die het niet goed doen belanden onderaan. 00:25:00 Jeff John Roberts heeft zijn bedenkingen bij deze werkwijze: computerwetenschappers beheren deze website, dit schrikt hem af als journalist. Bill Grueskin bespreekt een nadeel bij de gedrukte pers: je weet niet welke artikelen de mensen in hun papieren krant lezen en hoe lang ze erover doen, op een website wel. Tony Haile zijn bedrijf 'Chartbeat' bouwt en verkoopt software die toelaat om al deze gegevens te verzamelen. 00:26:06 Tony Haile toont op een computerscherm hoe hij kan zien hoeveel bezoekers er op zijn site zitten, welke artikelen al dan niet worden gelezen en wel of niet in de smaak vallen. Hij stelt dat journalisten schrijven omdat dat hun roeping is, het belangrijkste is een trouw publiek aan zich te binden dat altijd terugkeert. 00:28:56 Kritische reactie van Jeff John Roberts: hij vindt het een klinische en koude aanpak van journalistiek wanneer titels van artikelen voortdurend gewijzigd worden tot mensen deze massaal aanklikken. 00:29:27 Peter Vandermeersch zijn krant is meer bezig met de vraag wat de lezer MOET weten in plaats van met wat de lezer WIL weten. 00:30:26 Edwy Plenel, voormalig hoofdredacteur van Le Monde, heeft het over de vijand die journalistiek wil vervangen door entertainment. 00:31:52 Bill Grueskin geeft uitleg over het 'joint degree programma' voor studenten journalistiek aan de Colombia Universiteit. 00:33:07 Technologie als oplossing voor de onderzoeksjournalistiek. Laura Frank,voormalig journalist bij The Rocky Mountain News, praat over de opstart van haar eigen nieuwssite: 'I-News.' Door de impact van hun artikels kwam er een samenwerking met de openbare omroep waardoor 'I-News' uitgroeide tot de nieuwsredactie van een openbare mediazender. Volgens Kevin Davies van de beroepsorganisatie Amerikaanse onderzoeksjournalisten, moet het lezerspubliek opgevoed worden. Iets 'liken' op Facebook is niet voldoende. 00:38:18 Edwy Plenel over de opstart van het bedrijf 'Mediapart', het kapitaal dat hij zelf investeerde in zijn bedrijf, het produceren van artikelen die het algemeen belang dienen. 00:41:22 Volgens Kevin Davies zullen de Amerikaanse non-profit journalisten het Europese voorbeeld volgen. Het is nodig het publiek te laten betalen voor de geboden diensten. Volgens Paul Smurl zorgen de non-profit organisaties ervoor dat bedrijven eerlijk blijven. 00:42:24 Volgens Edwy Plenel is deze digitale revolutie een onomkeerbare revolutie. Peter Vandermeersch, Jeff John Roberts en Bill Grueskin twijfelen aan de overlevingskansen van al deze initiatieven. 00:44:22 De kostprijs van een digitaal abonnement. Voor Edwy Plenel en Laura Frank gaat het niet om de winst maar om een roeping. 00:47:44 Slotwoord door Peter Vandermeersch: een industrie die in slaap was gevallen is fundamenteel wakker geschud. 00:48:23 Afscheid door Phara de Aguirre.

05-09-2013
VRT

Deze video toevoegen aan



Of maak een nieuwe collectie aan



Toevoegen
0

Uitgeklaard: wat is nieuws?


Eva Perremans's picture
Eva Perremans

Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering ‘Wat is nieuws?’. Het beeld- en geluidsmateriaal uit deze collectie kan gebruikt worden in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.


KLAAR: wat is nieuws?

FRAGMENT 1 

Weet jij waar alle verhalen vandaan komen die je elke dag kan lezen in de krant of op nieuwswebsites, die je hoort in het radionieuws of die je ziet in het televisiejournaal? Elke dag beslissen een aantal mensen wat nieuws is en wat niet. Wie zijn dat?...

Toon meer

Onderwijsniveau

Vakken

Laatst gewijzigd

14-09-2018