Skip to main content

Bekijk archiefmateriaal met een Cultuur in de Spiegel-bril

Bekijk archiefmateriaal met een Cultuur in de Spiegel-bril

11 oktober, 2017

Audiovisueel archiefmateriaal helpt reflecteren op cultuur

Dankzij archiefmateriaal reis je moeiteloos door tijd en ruimte. Je toont een reportage met beelden die geschoten zijn ten tijde van de afbraak van de Berlijnse Muur om de sfeer van toen weer te geven. Of je laat je leerlingen kijken en luisteren naar interviews met voor- en tegenstanders van de maanlanding in 1969. Zo werk je niet alleen aan lesdoelen, maar verrijk je ook het cultureel geheugen van je leerlingen.

Bovendien is alle materiaal op Het Archief voor Onderwijs geselecteerd door en voor leerkrachten. Je kan ervan op aan dat het bruikbaar is voor jouw lessen.

 

1. Gebruik onze vragen voor het uitdiepen van je onderwerp

We helpen je op weg om beeldmateriaal over je onderwerp nog gerichter te kiezen aan de hand van een aantal reflectievragen. Stel jezelf volgende vragen wanneer je een collectie samenstelt: 

Hoe was het vroeger?

Ga eens voor ‘slices of life’, een reportage of item met een ‘De geschiedenis herhaalt zich’-boodschap. Bijvoorbeeld een filmpje over vrijetijdsbesteding van jongeren ... Veertig jaar geleden. Filter op uitzenddatum.

Hoe is het nu?

Ga de actualiteitswaarde van je lesonderwerp na. Zoek bruikbare fragmenten in journaalitems en reportages.

Hoe is het geƫvolueerd?

Welke gebeurtenissen brachten essentiĆ«le veranderingen teweeg in de maatschappij, wetenschappen, technologie … ?

Hoe is het elders?

Zoek fragmenten om toe te lichten hoe het eraan toe gaat in andere gemeenschappen, landen, werelddelen.

Leg linken met de leefwereld

Probeer dichtbij de leefwereld van je leerlingen te blijven om hen warm te maken voor cultuur. Breng hen aan het lachen of zorg ervoor dat ze grote ogen trekken bij het bekijken van een bepaald archiefbeeld over je onderwerp.

 

2. Voeg lestips toe aan je collectie

Audiovisueel materiaal leent zich vooral tot waarnemen. Mik in jouw lessen op de vier vaardigheden: waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en analyseren. In alle Cultuur in de Spiegel-collecties vind je extra lestips en suggesties die je kan gebruiken als inspiratie voor je eigen collecties.

 

3. Schenk voldoende aandacht aan evaluatie

Stel aan de hand van de theorie Cultuur in de Spiegel duidelijke, meetbare doelen op. Wat wil je dat je leerlingen kennen en kunnen? Aarzel niet om ook je leerlingen in dit proces te betrekken en samen te reflecteren. Laat je inspireren door de Cultuurspiegelgids.

 

Kortom ...

Deze tips bieden je een leidraad om een onderwerp vanuit de verschillende invalshoeken van Cultuur in de Spiegel te aanschouwen. Druk deze pagina af en leg ze naast je wanneer je je volgende collectie maakt. Je zal zien dat het helpt om een onderwerp uit te diepen.

 

Naar de projectpagina Cultuur in de Spiegel »